Článek
To, na co se díváte, není obyčejná Tatra 613-4 Mi, ale jde o testovací automobil závodu Tatra Příbor vyrobený v roce 1992. Jeho prvním majitelem tedy bylo vývojové oddělení a jeho motorem osmiválec budoucnosti o výkonu zhruba 234 koní (+34 k) a točivém momentu 380 Nm (+80 Nm).
Bavíme se o motoru o objemu 4,36 litru (standard byl 3,5 litru), který později našel uplatnění v modelech Tatra 700. Ale vždy jen to fyzické, papírově se výkonnější provedení do techničáku nezapisovalo a ani nebylo na pohled jednoduše rozpoznatelné. A stejně tomu je i v případě téhle červené krásky.

Tahle Tatra 613-4 Mi nabízí raritní motor a pár dalších zajímavostí k tomu.
Podle webu tatra700.cz provozovaného znalcem Milošem Bukáčkem dostala tahle konkrétní tatrovka větší a výkonnější osmiválec jako vůbec první. Z hlediska zajímavostí je zde uveden systém zapalování, kdy tradiční rozdělovač nahradily samostatné zapalovací cívky pro každý válec.
Systém přímého zapalování „direct ignition“ si podle zájmového webu později osvojila velerychlá Eccora Sport.
Tím vylepšení nekončí, protože v rámci dodatečné montáže auto dostalo ještě stabilizátor zadní nápravy nebo brzdové kotouče s axiálním vrtáním, což jednak podporuje účinek brzd a také lépe chladí a efektivněji odvádí prach z destiček. Ke sníženému podvozku se pak přidaly ještě sportovní tlumiče HP sporting.

Palubní deska je prototypová, řadička nemá pojistný kroužek.
Skočíme také do interiéru, kde máme tři zajímavosti. Osmiválcovému motoru přitakává pětirychlostní manuál s vývojovou mechanikou řazení, kde ještě není zajišťovací kroužek (pojistka) pro řazení zpátečky. Samotná páka má pěnovou hlavici a znázorněné schéma pěti rychlostí.
Pokud se podíváte na černou kůží potaženou palubní desku, jde opět o prototyp. Uplatnění deska našla později u modelu Electronic. Schválně se podívejte třeba nalevo hned pod budíky, kde je vidět „vizuální příprava“ na tlačítka ovládající palubní počítač.
Znalci pak vědí, že má auto netradičně uspořádané ovladače horkovzdušného topení Eberspacher B5L, protože to začíná prvně ventilátorem, pak následuje sdružený ovladač spouštění topení s termostatem a teprve potom digitální ovladač topení. Web tatra700.cz ještě dodává, že automobil sice nemá klimu, ale disponuje funkční vnitřní cirkulací vzduchu s mechanicky uzavíratelnou klapkou.
Vozidlo se podle zájmového webu koncem roku 2018 objevilo na prodej a nyní se prodává znovu, což jsme telefonicky ověřili. Prodejcem je známá společnost Autoslužby Český Brod zabývající se renovacemi a obchodem s automobily Tatra.
A konečně cena. Červená Tatra 613-4 Mi se zajímavou historií a raritním pohonem je v nabídce za 1 590 000 Kč, což z ní dělá jednu z nejdražších 613 nabízených u nás. Sami ale ze zkušenosti víme, že jízda s motorem 4,36 litru je jiné kafe než s klasickým osmiválcem 3,5 litru. Navíc kdybyste výkonnější osmiválec chtěli v T700, tak vám 1,6 milionu ani zdaleka nebude stačit.