Hlavní obsah

Neúspěch Tatry T700? Kromě toho, že ji potopil Václav Havel, byla proti konkurenci prostě extrémně drahá

Foto: Jiří Čermák

T700 měla být nadějí na záchranu osobní divize automobilů Tatra, ovšem nakonec se stala jejím hrobníkem.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tatra T700 platí za labutí píseň divize osobních automobilů tatrovky, která ukončila více než 100 let trvající tradici. Ovšem nikoli s pompou, ale potichu se čtyřmi posledními vozy dokončenými ve vývojových dílnách. Důvod neúspěchu T700? Kromě politické nevole, interních záležitostí a technického zastarání i extrémně vysoká cena.

Článek

Tatra T700 byla, v kostce řečeno, vlastně jen velkým faceliftem T613, o čemž vypovídá i VIN kód sedmistovek, který začíná TMT613018. Vývoj tohoto vozu včetně designového přepracování se stihl za necelý rok, a to je neuvěřitelně krátká doba.

Foto: Lukáš Kukla

Tatra T700 byla víceméně jen evolucí Tatry T613 M95.

Když byl model s velkou pompou představen v dubnu 1996, existovala naděje, že by se modernizovaná limuzína mohla uchytit, nicméně státním institucím nijak masově nevoněla. Větší část politické garnitury inklinovala k západním vozům, přičemž T700 zasadil finální politickou ránu i Václav Havel, který ji odmítl.

Je pravda, že v sedmistovkách jezdili třeba Václav Klaus, Miloš Zeman, Josef Lux, Petr Pithart nebo třeba Lubomír Voleník, ovšem i tito politici postupně přešli na jiné modely.

Foto: Tomáš Kopečný

Tatrou T700 jezdil rovněž Miloš Zeman a měl v ní vlastní popelník. Po odkoupení tohoto vozu musel být interiér kompletně a hloubkově vyčištěn, cigaretový odér byl opravdu všude.

Dalším faktem je, že u nás už byl toho času volný trh, takže se v Česku prodávaly rovněž dříve těžko dostupné západní vozy. A ty byly kolikrát levnější, modernější a lépe vybavené než Tatra T700 koncepčně vycházející z výběhové T613. Ovšem jak moc byla sedmistovka za výchozí cenu 1 400 000 Kč v roce 1996 drahá? To ukáže srovnání s cenami dobových konkurentů.

ModelCena
Audi A61 199 907 Kč
BMW řady 71 939 800 Kč
Citroën XM1 210 000 Kč
Ford Scorpio1 274 656 Kč
Honda Legend1 490 000 Kč
Chrysler Vision V61 400 490 Kč
Jaguar XJ6 3.21 850 000 Kč
Mazda Xedos 91 190 000 Kč
Mercedes-Benz třídy E1 753 356 Kč
Mitsubishi Sigma1 049 700 Kč
Nissan Maxima QX995 000 Kč
Opel Omega1 106 900 Kč
Peugeot 6051 278 560 Kč
Renault Safrane1 140 000 Kč
Rover série 8001 270 000 Kč
Tatra T7001 400 000 Kč
Toyota Camry1 037 000 Kč
Volvo 850995 000 Kč

Data tak jasně vypovídají, že základní sedmikilo bylo dražší než třeba Audi A6, Citroën XM, Ford Scorpio, Mazda Xedos 9, Mitsubishi Sigma, Nissan Maxima QX, Opel Omega, Peugeot 605, Renault Safrane, Rover 800, Toyota Camry či Volvo 850.

Jedno se však T700 musí nechat, proti konkurenci měla tatrovka většinou levnější náklady na provoz (i přes vysokou normovanou spotřebu 12,5 l / 100 km) i servis, hojně rozšířená servisní střediska v Česku a domácí tradici. Nicméně ani to jí nepomohlo, protože měla rivala i v tuzemských řadách.

Foto: Jiří Čermák

Litr Naturalu 95 u nás stál začátkem roku 1996 průměrně 19,40 Kč.

Totiž pokud někdo chtěl pěkné české reprezentativní auto, nemusel nutně sáhnout po T700, ale mohl vzít technicky pokročilejší Octavii od Škodovky, byť měla slabší motorizace a šlo o vůz nižší třídy. Na druhou stranu Octavia měla dostupné ABS, airbagy nebo automatickou převodovku, což Tatra T700 nenabízela.

Ostatně koukněte na ceník Škody Octavia z listopadu roku 1997, tedy z doby, kdy základní Tatra T700 stála 1 649 000 Kč.

Výbava a motorCena
Octavia LX 1.6 MPI/55 kW349 900 Kč
Octavia LX 1.9 SDI/50 kW369 900 Kč
Octavia GLX 1.6 MPI/55 kW374 900 Kč
Octavia GLXi 1.6 MPI/74 kW399 900 Kč
Octavia GLXi 1.6 MPI/74 kW (automat)481 400 Kč
Octavia GLX 1.9 SDI/50 kW394 900 Kč
Octavia GLX 1.9 TDI/66 kW429 900 Kč
Octavia SLXi 1.6 MPI/74 kW445 900 Kč
Octavia SLXi 1.6 MPI/74 kW (automat)527 400 Kč
Octavia SLX 1.8 20V/92 kW479 900 Kč
Octavia SLX 1.9 TDI/66 kW475 900 Kč
Octavia SLX 1.9 TDI/81 kW529 900 Kč

Tatru T700 navíc zabily obrovské cenové skoky, protože v roce 1996 začínala na sumě 1 400 000 Kč, nicméně v září 1996 byla základní cena už 1 499 380 Kč, která v lednu 1997 vyrostla v rámci faceliftu až na 1 649 000 Kč.

Tedy nezájem státu i velkých firem u nás, politická nevole, ale i interní záležitosti závodu a vysoké pořizovací ceny spojené s celkovou technickou zastaralostí T700 poslaly celou divizi osobních automobilů Tatra v roce 1999 do kytek.

Foto: Lukáš Volšický

Pokud nebudeme počítat prototypy, tak slavnostní debut zažila T700 dne 9. dubna 1996. Derniéra pak byla v září roku 1999.

Konec více než 100 let trvající tradice výroby osobáků nebyl vůbec pompézní, protože se poslední čtyři sedmistovky smontovaly ve vývojových dílnách Tatry, a nikoli na klasické výrobní lince. Potom už bylo z hlediska osobních vozů, kromě pár nedotažených projektů, velké nic.

Možná i z tohoto důvodu jsou Tatry T700 dnes ceněny jakožto zajímavé investiční veterány, jejichž hodnota se pohybuje okolo 3 000 000 až 3 500 000 Kč za běžné modely a kolem 4 000 000 až 5 000 000 Kč za raritnější kousky.

Reklama

Načítám