Článek
Jde o propagační snímek Šťastnou cestu (Happy Journey) z roku 1962, který v režii Zdeňka Hrubce natočil Krátký film Praha. Na dnešní dobu je tato „reklama“, v níž se skutečně objevuje angličtina, nezvykle dlouhá, snímek trvá přibližně dvanáct minut. Při sledování se ale nudit nebudete!
Jedná se totiž v podstatě o akční film, který někteří komentátoři dokonce přirovnávají k bondovkám nebo třeba kultovnímu snímku Prácička v Itálii (The Italian Job) z roku 1969. Tatra 603 - ve verzi 603-2 - v něm hraje hlavní roli.
Cílem propagačního filmu samozřejmě bylo představit tatrovku jako všestranné, skvěle ovladatelné, pohodlné, stabilní a bezpečné auto. A tvůrci si k tomu vymysleli děj se zajímavou zápletkou v podobě honičky. Tatru v nezvyklé reklamě pronásledují strážci zákona. Všimněte si mimochodem, že na vozidle mají označení „Police“.
Sledujeme tak vlastně něco, co by se v dnešní terminologii dalo popsat jako pirátská jízda. Tatrovka přitom svoje schopnosti předvádí v různých prostředích, na kvalitních silnicích, okreskách, na mokru, v úzkých uličkách Českého Krumlova, na zasněžené cestě nebo v poměrně náročném terénu. Vůz se dokonce brodí řekou…
Celý příběh a vyvrcholení zápletky vám ale nebudeme prozrazovat, podívejte se na video raději sami. Stojí to za to.
Připomeňme si spíše hlavního hrdinu, tedy Tatru 603. Velká limuzína vznikala v Kopřivnici v utajení, neboť Tatra od roku 1951 nesměla v centrálně plánovém hospodářství vyrábět osobní auta. Výsledek a jeho tvůrci však byli nakonec vzati na milost a reprezentační vůz neobvyklé koncepce a s šestimístným interiérem dostal zelenou.
Po prvním prototypu z roku 1955 a devíti předsériových kusech roku následujícího se rozběhla sériová výroba v Kopřivnici na počátku roku 1957. Do podzimu 1963 vznikala první evoluce, kterou poznáte podle trojice hlavních světlometů pod společným překrytem.
Pak přišla na řadu modernizovaná verze 603-2 se čtyřmi světlomety. A právě o té, tehdejší novince, je náš propagační snímek.
Sluší se zmínit také pohonnou jednotku. Tatra 603 spoléhala na vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu 2,5 litru. Ten v původním provedení poskytoval maximální výkon 70 kW, v průběhu let byl však výkon navýšen až na 77 kW. Převodovka byla čtyřstupňová, ručně řazená.