Článek
Listopad a konkrétně jeho polovina, nám přinese tradiční auto-moto burzu Retro Garáž spojenou s živými aukcemi veteránů. A ty budou stát rozhodně za to.
V nabídce je 46 položek, převážně československých motocyklů, ovšem nebudou chybět ani automobily nebo zahraniční vozidla. A co by to bylo za Retro Garáž, kdyby zde nefigurovaly nějaké rarity či vzácnosti? Nebojte, chystají se!
ČZ 500 Tourist
Půllitr od Čezety patří k nejvzácnějším československým motocyklům vůbec, celková produkce totiž údajně nedosáhla ani 500 kusů. Nabízený stroj z roku 1939 prošel renovací, kde nejspíš dostal „vatikánský kabát“ neboli typické smetanové zbarvení, doplněné zlatými linkami, které bylo inspirované jiným půllitrem objednaným jistým důstojníkem vatikánské gardy.
Retro Garáž dokládá, že jde o originální ČZ 500 Tourist, a nikoli o obvyklou přestavbu z nižších řad typu Tourist 250 a 350. Původ je potvrzen jednak továrním štítkem a také znaleckým posudkem, určujícím hodnotu motocyklu na 1,8 milionu korun.
Stroj půjde do aukce od sumy 990 000 Kč, předpokládaný odhad konečné ceny je pak 1,5 až 1,8 milionu korun. Tak či onak se originál ČZ 500 Tourist v inzercích běžně neobjevuje.
Jawa 500 OHV
Pětistovka OHV má přezdívku Rumpál, existují dvě teorie, proč tomu tak je. Jedna říká, že je motorka robustní, a ta druhá naopak poukazuje na její nespolehlivost. Ať je to tak, nebo onak, bavíme se o žádaném investičním stroji, jehož hodnota dnes přesahuje jeden milion korun.
Nabízená Jawa z roku 1934 prošla v roce 2015 kompletní renovací z nálezového stavu, proto je většina zásadních součástí původních. V replice byly použity díly typu blatníky, stupačky, řídítka, brzdový i spojkový pedál a podobně.
Po renovaci motorka téměř nejezdila, byla součástí sbírky. Obří předností je původní protektorátní technický průkaz, dnes sběratelská záležitost sama o sobě. Vypracovaný znalecký posudek pak nabízený kus ohodnotil na 1,55 milionu korun.
V aukci ovšem Jawa 500 OHV začne na částce 890 000 Kč, odhad konečné sumy je 1,3 až právě 1,55 milionu korun.
OEC 500 Sport
Britská společnost Osbourne Engineering Company je známá především pro dvě věci. Tou první je unikátní dvojitý mechanismus řízení (duplex steering) a také slavnými motory Blackburne 500 OHV. Stroje s těmito pohonnými jednotkami totiž vyhrávaly řadu soutěží, a proto jsou mezi sběrateli vyhledávané.
Nabízený motocykl pochází ze sbírek Lubomíra Pešáka, známého odborníka na veterány a majitele muzea Veteran Arena Olomouc. Motocykl je podle popisu ve špičkovém stavu, prošel oživovacím servisem a je plně funkční.
Model OEC 500 Sport z roku 1930 míří do prodeje za vyvolávací cenu 380 000 Kč s tím, že konečný odhad je 550 až 850 000 Kč.
Soutěžní speciály
V nabídce se objevuje rovněž několik soutěžních motocyklů. Jde třeba o model Jawa 250/652 z roku 1974, kterých se podle Retro Garáže vyrobilo zhruba 200 kusů. Cenově stroj startuje od 190 000 Kč.

JAWA 250/652 má prodejní odhad až na 450 tisíc korun.
Dále v aukci najdete také Jawu 250/T579 Evropan, což je prý jedna z nejvzácnějších motokrosových motorek, co kdy Jawa vyrobila. Jde o speciál s vlastní konstrukcí, původně přivezený ze Spojených států amerických. Sbírková záležitost z roku 1964 se bude dražit od 220 000 Kč.

JAWA 250/T579 EVROPAN se může vydražit odhadem až za 450 tisíc korun.
Do třetice příkladů závodních motorek je tady ČZ 125/519 z roku 1991. Jde o motokrosovou mašinu z úplného konce výroby Čezety Strakonice, po renovaci, má nové plasty a je plně funkční.

ČZ 125/519 MOTOCROSS má odhad na 300 tisíc korun.
Výroba prý nepřesáhla 136 kusů, takže se můžeme bavit o sběratelském stroji, navíc nejspíš o jednom z posledních vyrobených. Chcete ho? Startuje na částce 110 000 Kč.
Wikov 40
Asi neexistuje větší znalec nebo sběratel modelů značky Wikov, než jakým je Lubomír Pešák z Olomouce. A ten čas od času do světa nějaký Wikov pustí, nyní míří do aukce uzavřená šestimístná limuzína vrcholové řady 40 z roku 1934.
V roce 2014 byl tento vůz kompletně zrenovován, vybaven novým semišovým čalouněním odpovídajícím originálu i výdřevou. Podvozek a motor poté prošly generální opravou. Aktuální stav vozu je tedy špičkový a může rovnou zamířit na jakoukoli výstavu Concours d’Elegance.
Jako bonus se k automobilu dodává nálezový nekompletní motor Wikov 40 na náhradní díly s převodovkou zasazený do speciálního rámu, který dosud sloužil jako úžasná dekorace muzea.
Znalec stanovil cenu nabízeného auta na 2,3 milionu korun. Dražba nicméně započne od 950 000 Kč a může se vyšplhat odhadem na 1,6 až právě 2,3 milionu korun.
Škoda Felicia
Jestli je některý z československých veteránů opravdu oblíbený, pak je to původní otevřená Škoda Felicia. Na Retro Garáži se bude dražit kus z roku 1960 po špičkové renovaci v hodnotě takřka 1,5 milionu korun, při které byl vůz do šroubku rozebrán, ošetřen, vyvařen a znovu nalakován dle původního vzorníku.
Motor má po generální opravě, elektrika je nová, rám i podvozek kompletně ošetřen. Renovace je pak kompletně nafocená.
Znalecký posudek automobil ohodnotil na 1 425 000 Kč, aukční cena začne na 550 000 Kč. Vyšplhat se může odhadem na jeden milion až oněch 1,42 milionu korun.
Škoda 1000 MB
Kvůli tisícovce se svého času v areálu Škodovky postavilo 40 nových hal a položilo 13 kilometrů asfaltu a 10 kilometrů kolejí. Sehnat nějaký pěkný kousek dnes není snadné, ovšem Retro Garáž jeden ulovila, a to prakticky nový.
Na tachometru nabízené tisícovky v dochovaném originálním stavu svítí jen 8 095 km, od roku 1965 mělo auto pouze dva majitele. V roce 2012 bylo auto po delší odstávce oživené, avšak neprovozované.
Retro Garáž udává, že nyní je vozidlo plně pojízdné, provozuschopné s čerstvou STK, platným pojištěním odpovědnosti, přihlášené na českých číslech. K autu dostane nový majitel jízdní deník původního majitele vedený od 70. let a znalecký posudek potvrzující nízký nájezd.
Vyvolávací cena bude 270 000 Kč, prodejní odhad poté 500 až 700 000 Kč.
MG F1 Magna
Předválečný britský roadster značky MG s výkonným řadovým šestiválcem ve své době patřil mezi opravdové sportovní vozy. Nabízený kus z roku 1932 má navíc zakázkovou karoserii (údajně jedna ze tří) od karosárny Jarvis & Sons z londýnského Wimbledonu, která je lehká, elegantní.

Vůz má zakázkovou karoserii od karosárny Jarvis & Sons.
Mezi lety 2005 až 2010 se MG dočkalo kompletní generálky včetně repase motoru, podvozku, karoserie, karburátorů, chladiče a dalších dílů. Rovněž auto dostalo větší palivovou nádrž, novou střechu a výfuk.
Historicky bylo vozidlo jako nové dodané do Irska, poté zamířilo ke sběrateli do Londýna, až nakonec v roce 2017 přistálo ve sbírce Lubomíra Pešáka z olomoucké Veteran Areny.
Automobil byl podle popisu používán, takže má nedostatky laku nebo jiné nedokonalosti v interiéru. Sporťák je však provozuschopný, má české doklady, čerstvou STK a bílé značky.
Vyvolávací cena byla stanovena na 890 000 Kč, odhadovaná prodejní cena je 1,2 až 1,48 milionu korun. Rovněž znalecký posudek určil hodnotu na 1 480 000 Kč.
Takže si zapište, že už v sobotu 15. listopadu 2025 proběhne v areálu Výstaviště v Lysé nad Labem veterán auto-moto burza Retro Garáž, kterou ozvláštní živé aukce historických aut i motorek. A vy můžete být u toho, stačí si za dvě stovky pořídit lístek a dorazit na místo, jehož brány otevírají v osm ráno.































