Hlavní obsah

30 let starý teréňák od Lamborghini stojí téměř dvojnásobek toho, co nový Urus. Čím je výjimečný?

Foto: ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

„Rambo Lambo“ je vzácnější než kdejaký supersport, vzniklo jich všeho všudy 328 kusů. Ve své době si vůz pořizovaly celebrity jako Sylvester Stallone, Mike Tyson nebo Tina Turner. Tento zachovalý kus je navíc jeden z raných modelů se starým dobrým karburátorem – na což sběratelé dobře slyší – a mohlo by tak jít o nejdražší exemplář svého druhu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Veterán Lamborghini nemusí být nutně placatý supersport s motorem uprostřed. V Sant'Agata Bolognese totiž vyrobili také několik modelů s motorem vpředu – třeba úplně první model 350 GT a jeho následníka 400 GT. Z těch méně významných to byl typ Islero, Jarama nebo Espada. Byla by však chyba zapomenout na model, kterému se přezdívá „Rambo Lambo“.

Článek

LM002. Tak zní obchodní označení duchovního předchůdce dnešního Urusu. Typ LM002 byl ve své době naprostým zjevením – jen na výšku měl přes 180 cm, vážil bezmála tři tuny a měl pohon všech kol, což tehdy bylo pro vůz značky Lamborghini zcela atypické. Atmosférický dvanáctiválec mu překvapivě zůstal.

Foto: ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Pravda, Urus je rychlejší a modernější. Ale LM002 si kupovala pouze opravdová smetánka – například Sylvester Stallone, Mike Tyson, Tina Turner nebo neblaze proslulý Pablo Escobar

První „SUV“ od Lamborghini z doby, než se vůbec začal používat výraz SUV, se zrodilo jako náhrada za nepříliš úspěšný projekt vojenského vozu Cheetah, poháněný osmiválcem Chrysler, který rovněž vznikal v dílnách Lamborghini. Automobilka LM002 optimisticky zamýšlela zejména pro ozbrojené síly USA nebo zákazníky z blízkovýchodních zemí.

Paradoxně díky tomu je dnes Lamborghini LM002 tak výjimečné, a proto se z něj stal výstřední, avšak vyhledávaný veterán – jednak je koncept terénního auta s motorem ze supersportu úlet sám o sobě, jednak se jich mezi lety 1986 a 1993 vyrobilo pouhých 328. Takže co do exkluzivity s přehledem strčí do kapsy skoro každé modernější Lamborghini.

O pohon se stará impozantní vidlicový dvanáctiválec původem z typu Countach o objemu 5,2 litru, zde však řádně upravený pro použití v LM002 – například došlo ke zvýšení točivého momentu v nízkých otáčkách na úkor maximálního výkonu. Pohonná jednotka pak byla ukotvena uprostřed ocelového trubkového rámu, který pokrývají hliníkové a laminátové díly.

Foto: ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

O pohon se staral impozantní dvanáctiválec původem z Lamborghini Countach, i ten měl však s kolosem o hmotnosti 2,6 tuny co dělat. Označení LM002  odkazuje na „Lamborghini Militaria“, tedy vojenský původ vozu, označení LM001 pak nesly první prototypy

Původní záměr udělat z LM002 armádní vozidlo se příliš nevydařil, a tak hlavními klienty byli významní mecenáši, šejkové, sultáni nebo celebrity. Díky tomu většina exemplářů navzdory svým kořenům poskytuje řadu komfortních prvků jako je klimatizace, elektrická okna nebo kožené čalounění.

Náš konkrétní exemplář, šasi číslo 12103, byl vyroben v roce 1988, což znamená, že jde o jeden z velmi žádaných raných kusů, které ještě měly karburátory – pozdější ročníky už používaly vstřikování paliva.

Foto: ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Ve své době šlo spíš o výstřelek, který si pořizovali jen šejkové, podnikatelé, celebrity i diktátoři. Dnes jde o vyhledávaný sběratelský kousek, který patří k nejexkluzivnějším modelům v historii. Dnes stojí téměř dvojnásobek toho, co moderní typ Urus

Vůz opustil svoji rodnou továrnu v béžové barvě Chiaro s koženými potahy Champagne a byl doručen do Švýcarska, kde strávil prvních zhruba deset svého života. První zápisy v servisní knížce ukazují na údržbu provedenou při nájezdu 6 300 km, potom v 10 tisících kilometrech a v roce 1996 potom došlo ke generálce motoru, tehdy tachometr ukazoval 22 100 kilometrů.

Dosavadní majitel vůz koupil v roce 2006, první údržbu ukazuje servisní knížka 19. června 2007 při nájezdu 35 428 km. V roce 2009 motor prošel velkým servisem při nájezdu 40 594 km a v roce 2012 došlo k výměně diferenciálu, jak ukazují přiložené dokumenty.

Dnes je šasi 12103 oděno do tmavě modré barvy, přičemž původní interiér zůstal zachován. Vůz má aktuálně najeto 44 560 kilometrů a je k němu servisní knížka, několik faktur a certifikát pravosti přímo od Lamborghini. Aukční síň odhaduje „startovní“ cenu na 280 tisíc eur (7 milionů korun), může se však vyšplhat až na 320 tisíc eur, tedy až 8 milionů korun – což je téměř dvojnásobek toho, co dáte za moderní typ Urus.

Reklama

Načítám