Hlavní obsah

Další šílenost? Češi mění vrak liazky na dakarský speciál. Zatím je to hromada šrotu

Foto: Petr Šedivý

Jejich rádci jsou Jiří Moskal a Jaroslav Joklík, kteří mají s Dakarem nějakou tu zkušenost…

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pro někoho odpad, pro jiného poklad. Asi takto by šly pojmenovat toulky skladištěm, kam se dostali i členové závodního týmu Czech Samurais, kteří hrobníkovi z lopaty sebrali starou liazku. Nyní je tato mašina kompletně opravována a připravována na náročnou dakarskou rallye, kam se postaví možná už v roce 2025.

Článek

A nebylo těch českých šílených nápadů přece jenom trochu moc? Vždyť Dakar už zdolal bývalý motorkář v takřka sériové Škodě 130 LR a pro rok 2024 se na místo hrnou dvě odvážné slečny v houpavém Citroënu 2CV přezdívaném Kachna.

Foto: Petr Šedivý

Liaz zatím nevypadá, že by byl v dakarské kondici…

Kdepak, české ručičky budou s krajně odvážnými ideály operovat i dál, čehož jsou důkazem členové týmu Czech Samurais, kteří od jednoho sběratele z Liberce získali vrak staré liazky. Možná si říkáte, proč tak složitě? Dle Olgy Roučkové od samurajů je nutné na přestavbu na dakarský speciál vybrat vhodný model, který musí splnit určité parametry. A to už taková legrace není.

Důvodů, proč se tým rozhodl zrovna pro liazku, je několik. Prvně jde o českou ikonickou značku, která má bohatou historii na poli závodních tratí. Dále se kolem liazek motá aura odolnosti, spolehlivosti a schopnosti překonávat náročné terénní překážky. Z těchto důvodů budoucí posádka dakarského speciálu Ondřej Martinec / Olga Roučková věří, že česká „Líza“ Dakar zvládne.

Foto: Petr Šedivý

Na autě se pozvolna pracuje, nicméně projekt teprve začíná.

Dalším argumentem je, že se liazky postavily na startovní pole Dakaru už roku 1985, a to ve složení Jiří Moskal, Radek Fencl a Jaroslav Joklík, zatímco s druhým vozem startoval Francouz Galland, kterého doplnili Zdeněk Kovář a Josef Brzobohatý.

Na autě pozvolna probíhají práce ve spolupráci se Střední školou technickou a řemeslnou v Novém Bydžově, kde se vozidlo kompletně odstrojilo. Zatím se podařilo dokončit plechařinu kabiny, zrepasovat převodovku a poslat motor na generální servis, jenž momentálně probíhá.

Foto: Petr Šedivý

Převodovka je hotová, nyní se dělá na motoru.

Tým má ambice projekt dokončit, nicméně teď se hlavně věnuje přípravám na Dakar 2024, který už klepe na dveře. Předpokládaný termín nástupu liazky na start je až rok 2025, ovšem nikoli jistý. Ačkoli, týmu radí velikáni Jiří Moskal a Jaroslav Joklík, což projektu rozhodně pomůže.

Akce je zatím financovaná ze zdrojů týmu a jejich sponzorů i fanoušků, nicméně Czech Samurais se dalším partnerstvím nebrání. Ve fázi zvažování je také crowdfundingová kampaň, nejspíše v podobném duchu, jako to bylo u dakarské Kachny.

Projekt je však stále v raném stadiu a ještě se toho může hodně změnit. Čeští samurajové tak budou muset ujít ještě pořádný kus cesty, než se nabušená „Líza“ postaví na start této věhlasné rallye a vyrazí ve stopách českých barev zdolat kategorii Classic.

Načítám