Hlavní obsah

Rozcvička na Dakar pro Čechy úspěšná: Jak dopadli Macík a Prokop a co musí do Dakaru zlepšit?

Foto: MP Sports / MM Photography

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dakar se už blíží, nejtěžší maratonská rallye na světě startuje již na počátku ledna. Týmy proto vyrazily závodit do Maroka, aby naposledy ostře otestovaly techniku před samotným Dakarem. A byl to hodně tvrdý test!

Článek

Na posádky Rallye du Maroc letos čekalo 2 240 kilometrů (1 470 km ostrých, 770 km přejezdy) rozdělených do 5 dnů. Startovalo se prologem v Agadiru, následoval přejezd do Zagory a další etapy měly centrum právě tady a v „nedalekém“ městě Merzouga (nějakých 400 km). Trasy byly tvořené rozsáhlými dunovými poli, ale také rozbitým kamenitým terénem, takže prověřily nejen navigaci a rychlost závodníků, ale také odolnost posádky a techniky. Jak si na nich vedli Češi?

Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Davidem Švandou startovali s osvědčeným Čendou, s nímž absolvovali minulý Dakar a dojeli druzí. Naopak Martin Prokop s navigátorem Viktorem Chytkou poprvé prověřili nového „TurboShreka“, tedy kompletně přestavěný speciál F-150 Raptor, který z atmosférického V8 přezbrojil na twin-turbo V6. Z toho se dost odvíjela očekávání a úspěchy hlavních českých dakarských hvězd.

Foto: MM Photography

Macík nastoupil do závodu s osvědčeným Čendou.

„Čenda vypadá, že si snad na ty místní teploty zvykl, protože vše stále funguje na jedničku a ustál bez problémů všechno, co mu postavili do cesty,“ chválil tovární kamion mechanik David Švanda. To Martin Prokop nebyl vždy úplně spokojený – ve druhé etapě ho kvůli přehřátému motoru trápil omezený výkon, ve třetí zase plynový pedál reagoval jen na plné sešlápnutí, ve čtvrté mu pak odešel posilovač řízení. „Jsou to problémy, které nás teď provází, musíme si s nimi nějak poradit. Ale od toho jsou testovací závody. Jinak Shrek valí parádně, tempo se s ním drží perfektně, je to super svezení,“ uzavírá s úsměvem Martin Prokop.

Foto: MP Sports

Prokopa zlobila technika nového TurboShreka, ale to k testování prostě patří.

I přes všechny problémy a přesto, že primárně potřeboval Prokop najíždět testovací kilometry, tak s TurboShrekem rozhodně valil! V cíli z toho bylo skvělé šesté místo celkově. „Poslední dvě etapy byly brutální. Bohužel jsme se nevyvarovali velké chyby a prorazili jsme dvě gumy naráz, další čas jsme ztratili kvůli technickým problémům. To potřebujeme doladit, ale rychlost tam je, což je dobrá vizitka do Dakaru,“ pochvaloval si Prokop.

Kdo nám tu chybí?

Aleš Loprais měl v uplynulém ročníku velmi dobře našlápnuto na dakarské vítězství… Až do osudné nehody, jež stála život diváka a které nemohl nijak zabránit. Kvůli následnému vyšetřování musel bohužel ze závodu odstoupit. Na Dakar 2024 se však chystá a je nabitý energií, místo ostrého závodění v Maroku však zvolil najíždění testovacích kilometrů. Snad bude mít také naladěnou top formu.

Foto: Aleš Loprais

Aleš Loprais místo závodění najížděl testovací kilometry.

Ještě spokojenější byl v cíli Macík, který byl mezi kamiony nejrychlejší: „Celou soutěž jsme si užili, všechno fungovalo a já jsem nadšený z Čendy.“ Radost trochu kazí akorát prozatímní vyloučení ze závodu. Během rutinní kontroly FIA bylo totiž zjištěno, že rozměr restriktoru neodpovídá předepsaným pravidlům. „Podali jsme samozřejmě odvolání, protože s výsledkem kontroly nesouhlasíme. Stejný komponent bez jakékoliv změny specifikací byl kontrolován také během Dakaru a nebyl shledán jakkoliv závadným. Pro nás je závod vyhraný a teď budeme jen čekat na rozhodnutí nezávislého arbitra, aby výsledek potvrdil. To může trvat i několik měsíců,“ vysvětluje situaci Macík.

Foto: MM Photography

Marocká rallye je proslulá svými náročnými podmínkami, kombinuje totiž písečné duny s kamenitými poli, to vše za vysokých teplot. To tvrdě prověří nejen techniku, ale i posádku.

Jako rozcvička na Dakar ale marocká rallye zafungovala pro oba Martiny perfektně. Prokop odhalil všechny problémy nového konceptu s turbomotorem, Macík si zase utvrdil jistotu ve stávající techniku. Jaké dojmy měli oba borci v cíli?

Martin Prokop: „Otestovali jsme to, co jsme za poslední rok vyvinuli. Ze začátku jsem se s motorem sžíval, také jsme zkoušeli všechna možná nastavení a řešili problémy s chlazením, celkově motor dostal v extrémních podmínkách pořádně zabrat a my jsme nasbírali spoustu zkušeností. To bylo přesně to, co jsme potřebovali. Ukázalo nám to, kde jsme silnější a kde máme velké slabiny. Celkově je to ale dobrá vlaštovka do Dakaru, že auto je dobré a potřebuje jen odladit, aby nemělo problémy. Pak se dá pomýšlet na hezký výsledek.“

Martin Macík: „Byly to velmi cenné testovací kilometry v extrémně náročných podmínkách, jak teplotami, tak i rozbitým terénem. Otestovali jsme Čendu se všemi novinkami na podvozku a tlumičích kabiny a ověřili si, jak na tom rychlostně jsme. Pořád hledám cesty, jak být ještě rychlejší, ale technika nás podržela, mohli jsme jet pilu od začátku až do konce. Zlepšovat tak naštěstí není prakticky co. Potřebuju zapracovat akorát na fyzičce a Čenda projde klasickým rozebráním, výměnou všech starých dílů za nové a zase složením, aby byl připravený na odjezd na Dakar 25. listopadu spojený s klasickou rozlučkou s našimi fanoušky v Sedlčanech.“

Dakar 2024 se blíží mílovými kroky. Všechno vypukne již 5. ledna, kdy závodníci odstartují do dva týdny trvající a 5 000 kilometrů měřící bitvy se soupeři i s nástrahami přírody. Hlavní české hvězdy jsou na ni, zdá se, plně připravené, ačkoliv tým MP Sports čeká ještě hodně perný listopad, aby stihl TurboShreka doladit do špičkové závodní formy. Držíme palce a těšíme se se všemi na viděnou v Dakaru!

Reklama

Načítám