Hlavní obsah

Dakar neodpouští a bolí, příprava trvá celý rok, říká Martin Macík

Foto: MM Photography

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Závodění na Dakaru není jen o těch dvou týdnech za volantem, dokonce to není ani o týdnech balení před závodem. Příprava na Dakar je celoroční záležitost, která všechny kolem vytěžuje na maximum – to nám z vlastních zkušeností potvrzuje Martin Macík jr.

Článek

Vypadá to jako sen: Zajedete Dakar, shrábnete odměny za umístění, hodíte si nohy na stůl a začnete přemýšlet o hodně dlouhé, zasloužené dovolené (raději někde mimo pláž, protože písek vykašláváte ještě týdny po závodě). Jenže tahle idylická představa nemůže být od reality vzdálenější…

Závodník v českém prostředí totiž není jen řidič, ale většinou také manažer vlastního, většinou dost početného týmu. To znamená obrovskou odpovědnost za spoustu aktivit v průběhu celého roku, z nichž samotná řidičská průprava je jen malou částí. Zjišťovali jsme tedy u Martina Macíka jr., aktuálně nejúspěšnějšího českého závodníka na Dakaru a také šéfa jednoho z největších netovárních týmů, co všechno dělá, když zrovna nezávodí.

1. Analýza uplynulého ročníku

Pro všechny týmy platí, že příprava na další Dakar začíná den po dojetí závodu. „Vždycky nás těší, když se něco porouchá v průběhu sezony, protože si říkáme: ‚Kdyby se nám tohle stalo na Dakaru, tak je konec.‘ Ale je to jen taková úlitba, protože nejvíc se toho vždycky stane právě až na Dakaru,“ vysvětluje Martin Macík. Maratonská rallye je extrémně náročný závod a rychle odhalí každou chybu nebo nedostatečnou přípravu. Při závodě se vše obvykle řeší provizorně kvůli omezeným možnostem, následně je pak ale prostor připravit sofistikovanější řešení – navrhnout nový díl, změnit proces, vzít další zásoby. Sice to není záruka, že se při dalším Dakaru nic závažného nepřihodí, ale už se můžete cítit připravenější.

Foto: MM Photography

Jeden den se slaví placka z Dakaru, druhý den už začínají přípravy na další ročník.

2. Úprava a vývoj techniky

Tým MM Technology už nestaví kamiony jen pro posádku Martina Macíka, ale také pro další soukromníky, kteří chtějí mít špičkovou techniku. A ta se s každým dalším závodem a testem neustále vyvíjí. „Nejvíc dostane zabrat vždy při Dakaru, takže odtamtud máme nejvíc poznatků,“ potvrzuje Macík. „Už při závodě si táta, který vede technické oddělení týmu, dělá poznámky a návrhy zlepšení, abychom hned po návratu mohli vylepšené díly včas otestovat na další závod. Rok je totiž vlastně hrozně krátká doba…“ Proto se Martin Macík rozhodl, že i Dakar 2024 pojede s Čendou – ten se v závodě již osvědčil, navíc dostal balík vylepšení vycházejících ze zkušeností z Dakaru 2023 a nedávného testu v Tunisku.

Foto: MM Photography

Při závodě se technika flikuje v rámci možností, zároveň však vznikají návrhy plnohodnotných technických řešení, která se po návratu musí realizovat a otestovat.

3. Fyzický trénink

Dakar bolí. A bolí fakt hodně! Dva týdny v poušti v obrovském vedru, celé dny za volantem, v plné rychlosti a náročném terénu. A ještě si k tomu přidejte cvičné polní opravy nebo třeba jen výměnu kola, které váží 140 kilo. Po celý rok tak posádka musí makat i ve fitku, aby závod vůbec přežila. „Naštěstí mám silný morál, takže chodím poctivě cvičit čtyři až pět dní v týdnu, před Dakarem dokonce i šest. Přípravu jsem za ty roky hodně změnil především na kondiční – mít pevný core, do toho kardio a samozřejmě silová příprava. Je to strašná dřina, ale na Dakaru jsem za to vždycky rád.“

Foto: MM Photography

Jedno kolo s pneumatikou váží 140 kilo. S tím se pěkně nadřete…

4. Řidičský trénink

„Jsem strašně vděčný za své fanoušky, kteří si mohou koupit svezení se mnou jako zážitek. To mě i po týdnu v práci, kdy toho už mám plné zuby a raději bych byl s rodinou nebo ležel doma na gauči, nutí sednout do kamionu a jezdit. Je to ohromná radost, navíc takhle najedu nějaké dva tisíce kilometrů ročně,“ popisuje Macík. Na téhle úrovni je konečný úspěch hlavně o hlavě, jenže každý kilometr za volantem se počítá, aby si pilot udržel přehled, reflexy, koordinaci a cit pro rychlou jízdu. Do toho hodiny v simulátoru (přímo dakarský ještě není, ale běžná rallye je tomu docela blízko), testování a hlavně závody…

Foto: MM Photography

Jezdit s Frantou na malé rallycrossové trati v Sedlčanech je také trénink. A fanoušci tahle svezení milují!

5. Přípravné závody

Ty měla posádka MM Technology v mezičase mezi Dakary naplánované hned tři v rámci světového šampionátu W2RC (Abú Dhabí, Španělsko a Maroko), nakonec z toho byl zatím test v Tunisku a ostrý start na španělské Baja Aragón, kde posádka Martina Macíka vyhrála již čtyřikrát. „Letos z toho bylo druhé místo, o šanci na vítězství nás připravily čtyři defekty hned v páteční etapě a ztrátu 17 minut jsme ani stíhací jízdou nedokázali dohnat. I tak jsme získali spoustu zkušeností a hodně mě potěšilo, že kamiony MM Technology dojely na 2., 3. a 4. místě a navzájem jsme si kryli záda a pomáhali si na trati.“ Rallye du Maroc pak bude následovat v říjnu jako poslední ostrá příprava na Dakar 2024.

Foto: MM Photography

Čtyři proražené gumy v jedné etapě stály Martina Macíka vítězství ve Španělsku, tým přesto v konkurenci dalších sedmi kamionů uspěl.

6. Příprava techniky pro další týmy

MM Technology těží z více než dvou dekád dakarských zkušeností a využívá je také pro stavbu a provoz závodních speciálů pro soukromníky. Letos měl tým na Dakaru čtyři závodní kamiony, příští rok to bude ještě víc. Zajišťuje pro ně logistiku, zázemí, servis a hlavně konkurenceschopné závodní nářadí. „Moje posádka vždy testuje ty nejnovější komponenty, které pak můžeme s klidným svědomím nabídnout i našim klientům,“ vysvětluje Macík. „Přitom stačí, aby s nimi posádka jela jen o trochu pomaleji než my, a má nejen rychlé, ale i velmi spolehlivé auto. Tým Italtrans dokázal jet v pořadí kolem desítky, přitom náklady na díly měli nějakých 30 tisíc eur. U mě to bylo asi 150 tisíc eur.“

Foto: MM Photography

Takhle vypadá kompletní ansámbl na Dakar, když v závodě podporujete hned čtyři kamiony.

7. Shánění peněz

Motorsport je setsakra drahý koníček, a pokud ho chcete dělat na špičkové úrovni, stojí to ukrutný balík. „Závodit na Dakaru o vítězství je náročné i finančně, samotný vývoj stál a stojí miliony eur. Ale tím, že závodíme a že se nám daří, tak osvědčenou techniku můžeme nabídnout dalším týmům, které pak potřebují i servis a logistiku. Už to není jen naše hobby, ale skutečný byznys. To je však jen část našeho financování, další část je od našich reklamních partnerů, kteří si cení nejen našich závodních úspěchů, ale také práce s fanoušky a podobně. Nic z toho ale nepřišlo samo, na všem jsme dlouhé roky pracovali – však už jedeme dvaadvacátý Dakar!“

Foto: MM Photography

Bez podpory reklamních partnerů by se nezávodilo.

8. Plánování a organizace

Závodit po celém světě přináší velké nároky na plánování a logistiku – třeba proto, že nemůžete pracovat na kamionu, který je týdny na lodi tisíce kilometrů daleko. „Na to už máme po letech pilování zajetý proces. Kalendář akcí je jasný a od něj se odvíjí logistika, do toho plánujeme výrobu dalších kamionů a zásobování díly. Starat se při závodech o další kamiony samozřejmě vyžaduje větší zázemí, početnější tým mechaniků a dalších pracovníků, nemluvě o veškerém papírování. To už je know-how, jež máme zmáknuté a které přitahuje ke spolupráci i další týmy.“

9. Propagace Dakaru a příprava akcí pro fanoušky

„Stal jsem se ambasadorem kamionů na Dakaru pro celou Evropu, protože mi přijde, že to organizátor docela opomíjí. V České republice se snažíme podporovat celý Dakar, protože má tenhle závod u nás silnou tradici a fanoušky pořád baví. Proto pořádáme talkshow Posedlí Dakarem, a proto pořádáme Posedlí Dakarem Open Air, kde se sejde česká závodní špička i se svou technikou, kterou předvede v akci. Fanoušci tak mohou nasát dakarské dojmy přímo naživo a my si s nimi můžeme popovídat. Protože bez fanoušků a jejich podpory by nás to závodění tolik netěšilo.“

Foto: MM Photography

Málokdy se k závodníkům a jejich technice dostanete jako fanoušek takhle blízko.

Jak sami vidíte, přípravě na další Dakar podřizuje Martin Macík s celým týmem MM Technology naprosto vše. Cíl je totiž jasný: „Loňské druhé místo bylo super, ale pořád platí, že Dakar chci vyhrát!“

Posedlí Dakarem Open Air můžete osobně navštívit už tuto sobotu 5. srpna v Sedlčanech. Více se dozvíte v naší pozvánce.

Reklama

Načítám