Hlavní obsah

V ČR se žádných dotací na elektromobilitu zatím nedočkáte

Foto: Škoda Auto

Všechny státy Evropy bojují o snížení své uhlíkové stopy z dopravy, Českou republiku to však příliš netrápí. Pokud totiž uvažujete o přechodu k čistší elektromobilitě, současná legislativa vám žádné hodnotné pobídky nenabídne. Přitom v sousedním Německu i na Slovensku je situace výrazně odlišná…

Článek

Boj Německa o snížení své uhlíkové stopy postoupil do dalšího kola. Minulý pátek představila kancléřka Merkel nový vládní plán na snižování emisí CO2, který zásadně rozdělil názory odborníků i veřejnosti – zatímco odpůrci tvrdí, že jde o zbytečné „ekologické šílenství“, příznivci jsou naopak zklamaní, že nový plán nevyzařuje dostatečně vysoké ambice. Nu, posuďte sami.

Na dopravní společnosti bude uvalena daň 10 euro za každou vyprodukovanou tunu CO2, která se od roku 2025 zvýší na 35 euro – jenže experti na klima doporučovali rovnou 50 euro, aby to firmy přinutilo odklonit se od fosilních paliv. Dalším z příkladů ochranných opatření je zvýšení poplatků za letenky, které mají přimět cestující přestoupit z letadel do vlaků (jejich jízdenky se snížením daně naopak mírně zlevní). Vláda také zvýší cenu benzinu a nafty – za jednu nádrž tak dají Němci zhruba o 1 euro víc, od roku 2026 by to už mělo být o 4 až 6 euro víc.

Utržené peníze pak půjdou zpět do snižování emisí. V první řadě do zvýšení podílu obnovitelných zdrojů na energetickém mixu až na úroveň 65 % do roku 2030 (nyní je to lehce přes 40 %), vláda také bude poskytovat dotace na vylepšení budov (nové topení, okna, izolace atd.). Důležitou složkou nového plánu je také podpora elektromobility – formou investic do rozvoje nabíjecí infrastruktury a dotací pro nákup ekologicky šetrnějších plug-in hybridů a elektromobilů. Už nyní si můžete díky dotaci pořídit nový plug-in hybrid nebo elektromobil o 3 000, respektive o 4 000 euro laciněji (při ceně do 60 000 euro), nový plán zvyšuje dotaci pro elektromobily do 40 000 euro a snižuje jejich daňové zatížení.

Foto: Volkswagen

Volkswagen nový program vyšších dotací pro elektromobily vítá. Do roku 2028 chce totiž koncern uvést 70 kompletně elektrifikovaných vozů

Nový klimatický balíček byl dlouho očekávaný, protože se Německu nepodařilo splnit cíl pro rok 2020, který představoval snížení uhlíkové stopy o 40 % oproti roku 1990. Pro rok 2030 je v plánu dosáhnout snížení o 55 % – v té době by po německých silnicích mělo jezdit 6 milionů elektromobilů (v tuto chvíli jich není ani půl milionu) a v provozu by měl být přes milion nabíjecích stanic. Velká část společnosti (podle posledních průzkumů až 63 %) tyto kroky podporuje, zvlášť po posledních několika letech rekordně horkých teplot, období výrazného sucha, častějších lesních požárů a silných bouří, i kdyby to mělo snížit ekonomickou výkonnost země.

Ve skutečnosti by to naopak Německu mohlo pomoci zachránit život slepici, co snáší zlatá vejce – automobilovému průmyslu. Ten se totiž nachází ve zlomovém období přechodu od spalovacích motorů k elektromotorům a potřebuje přesvědčit zákazníky, aby si je začali masově nakupovat, jinak riskují výrazný propad příjmů z prodeje a také obrovské pokuty za překročení emisních limitů.

Foto: Škoda Auto

Škoda dokázala srazit cenovku elektrického Citigo-e iV na pouhých 430 tisíc korun. Což je však pořád docela dost na tak malé auto

Nový plán možná není pro aktivisty a klimatology dost agresivní, ale vychází nákladově neutrálně, a navíc z pohledu automobilového průmyslu podporuje rozvoj elektromobility bez toho, aby cíleně utlačoval klasická auta se spalovacími motory. To je velmi důležité, protože se na tamním trhu prodá ročně 3,4 milionu nových aut – snahou tedy není auta zabít, ale umožnit snadný přechod na čistší technologii.

Přechod k elektromobilitě podporuje i Slovensko, které právě v těchto dnech zavedlo „šrotovné“, dotaci na nákup nového plug-in hybridu nebo elektromobilu, která může činit 25 % z pořizovací ceny vozu (případně až 35 %, pokud auto starší než 15 let bude současně vyřazeno z evidence), nejvýše však 10 000 euro. Cílem tedy je zbavit se těch nejstarších a nejméně ekologických aut a nahradit je novými, co možná nejčistšími.

Pochopitelně vás teď napadá otázka, jak je na tom Česká republika. Ministerstvo dopravy nám sdělilo, že díky jejich podpoře bylo zakoupeno kolem tisícovky elektromobilů a hybridů (a 69 elektrických autobusů) a byla postavena zhruba tisícovka dobíjecích stanic. Jenže na tuto podporu si mohly sáhnout pouze podnikatelské subjekty v rámci Operačního programu Podnikání, inovace, konkurenceschopnost. Běžný občan si bohužel musí vystačit s výhodami danými speciální poznávací značkou „EL“, které jsou však značně omezené (osvobození od silniční daně, volné parkování v centrech měst).

Současný program považuje ministerstvo za dostatečně komplexní a žádné větší novinky neplánuje. Pokud jste tedy ekologicky uvědomělí a chtěli jste naskočit na vlnu elektromobility, musíte to udělat za vlastní peníze, stát vás v tom nijak výrazně nepodpoří.

Reklama

Načítám