Hlavní obsah

Plánované mýtné v Praze je výsměch řidičům i obyvatelům!

Foto: Michal Šula / MAFRA / Profimedia

Vedení Prahy zamýšlí zavést ve městě mýtné pro auta. Pod záminkou čistého ovzduší by se měla plnit městská kasa. Místo toho, aby se konečně řešila dostavba městského okruhu a nedostačující kapacita záchytných parkovišť, vymýšlí se způsoby, jak řidičům ještě víc znepříjemnit život.

Článek

Pokud jste hned po přečtení titulku a perexu nabyli dojmu, že se mně nápad zavedení mýtného příliš nepozdává, máte naprostou pravdu. Ve skutečnosti jsou moje pocity ještě horší, ale rodiče mně říkali, že by člověk měl mluvit slušně. A že by měl mít vždy v ruce argumenty. Takže si to shrňme…

Náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) a Tomáš Voříšek z magistrátní komise pro udržitelnou energii a klima přišli s nápadem vybírat v Praze mýtné. Zpočátku na vybraných komunikacích, mimo jiné třeba i na Jižní spojce. Město by následně vyhodnotilo provoz na zpoplatněných komunikacích a postupovalo by dál. „Chtěli bychom se dotknout svědomí Pražanů, aby uvědoměle do centra nevjížděli, když mají vysokoemisní vozidlo. Zavedení mýta neslouží k vybírání poplatků, není to daň, ale je to proto, abychom zlepšili životní prostředí,“ řekl Hlubuček.

Ke kontrole vozidel by Praha mohla využít 5 500 kamer městského kamerového systému a auta kontrolující vozy v parkovacích zónách, tedy žádné brány ani závory, chlubí se oba magistrátní úředníci tím, jak pěkně to vymysleli. Možnosti a výši platby prý bude město teprve zvažovat, ale podle předběžných odhadů by to mohlo být v řádu desetikorun za den. Elektromobily by platit nemusely.

Tohle je tedy zadání. „Rádi bychom během měsíce vyvolali první jednání na ministerstvu dopravy a pokusili se najít shodu na základních principech,“ řekl Voříšek. A pak by se mohl změnit zákon, na základě kterého by mohlo město mýtné zavést. V řádu několika měsíců pak chce město připravit studii proveditelnosti zavedení mýtného, která nastíní další možné kroky. Reálný odhad možnosti zavést mýto je podle představitelů města tři až pět let.

Tohle jsou tedy fakta, jak je prezentuje město. Přesně to samé město, které má aktuálně asi dvě desítky záchytných parkovišť s kapacitou tří tisíc stání, což je hluboko pod optimem a jeho potřebami – vždyť do Prahy denně přijíždí za prací cca 180 tisíc lidí!

To samé město, které není schopné ani vymyslet, jak bude vypadat jeho severní okruh, natož aby se konečně pustilo do jeho výstavby (před devíti lety byl otevřen poslední kus městského okruhu a od té doby se nezměnilo téměř nic).

To samé město, které nedává řidičům žádnou jinou možnost, jak do Prahy dojet, nebo jak ji objet.

To samé město, kde se řeší koloběžky, místo aby vymyslelo projekt dopravní propustnosti pro následující desetiletí.

Nevím jak vy, ale já v dojíždění do Prahy žádnou zvláštní kratochvíli zrovna nespatřuji. Stejně tak se ani nevyžívám v jízdách po Praze. Vlastně neznám nikoho, koho by to bavilo, ale znám spoustu lidí, kteří jezdit prostě musí, protože nemají jinou možnost. A tihle lidé těch „pár desetikorun“ prostě zaplatí, protože nemohou jinak. Nemají možnost zaparkovat důstojně na kraji Prahy a dojet MHD až do práce, nemají možnost se Praze vyhnout, aniž by si nezajeli desítky kilometrů a nestrávili tím desítky minut času.

Zkrátka mám pocit, že místo toho, aby se Praha soustředila na to, jak řidičům pomoci, spíše hledá způsob, jak jim znepříjemnit život a vymáčknout z nich další peníze.

Zavedení mýtného je bezesporu skvělý nápad k tomu, jak omezit provoz ve městě. Ale Praha by se tím měla začít zabývat až poté, co vyřeší parkování pro dojíždějící (a jejich následnou dopravu), a až uvede do provozu funkční obchvat města. Tím, že se s pseudořešením začíná od konce, nevyřeší se zhola nic. Spíše to vyvolává otázku: A kdo vlastně bude mít z vybírání mýtného největší prospěch(?). Odpusťte poněkud paranoidní závěr, ale vážně v mýtném za stávající situace nevidím sebemenší smysl, natož náznak konstruktivního řešení…

A vůbec nevím proč, ale vzpomněl jsem si na pohádku Pyšná princezna. „MÁŠ ZAPLACENÉ DANĚ, UHLÍŘI?!“

Reklama

Související témata:
Zpoplatnění
Zdanění
Načítám