Hlavní obsah

Blog: Kvůli elektromobilům zdraží auta na benzin. Co bude dál?

Foto: Profimedia

Kdo si ještě myslí, že až v první řadě jde hlavně o peníze?

26. 3. 2019

Čeká nás zářivá bezemisní budoucnost, všichni budeme jezdit v elektromobilech a na silnicích už nezemře žádný člověk, protože za nás budou řídit počítače. Teď to všechno začíná tím, že Volkswagen připustil, že v horizontu čtyř let bude postupně zdražovat auta se spalovacími motory. A nebude samozřejmě jediný, jen to prostě přiznal jako první. Jenže budoucnost může být daleko pochmurnější…

Článek

Aby bylo jasno – nejsem žádný objímač stromů, ale přírodu mám rád. Dokonce jezdím na kole, což se mezi motoristickými novináři zrovna nenosí. Za těch dvacet let, co tuhle práci dělám, jsem si zvykl psát jen pravdu a nehodlám na tom nic měnit. Elektromobily považuji za řešení pro městský provoz, a dokonce se nebráním ani myšlence sdílených aut. Ale jako člověk, který rád cestuje a do práce jezdí padesát kilometrů tam a padesát zpátky, si myslím, že slepý diktát elektromobility pro všechny je nesmysl a nejlepším řešením je více druhů paliv. O tomhle ale tento článek být nemá. Nemá být ani o tom, že automobilová doprava se na znečištění životního prostředí podílí podstatně méně, v řádu jednotek procent, než se nám mocní snaží namluvit. A nemá být ani o nedostatečné infrastruktuře nabíjecích stanic pro elektromobily. Má být o tom, co všechno ještě nás, řidiče, může v budoucnu potkat. Protože tohle je jen začátek. A je úplně jedno, jestli jste nadšený řidič, co jezdí, protože to má rád, nebo jestli používáte auto na cestu do práce či za zábavou, nebo rovnou jako pracovní prostředek. Protože tady nejde o životní prostředí ani o peníze, tady jde o svobodu nás všech.

Ještě před pár lety byl automobilový průmysl skvělým příkladem tržního hospodářství. Aby automobilka prodávala, musela dělat lepší vozy než ostatní, případně je musela nabízet levněji. Model nabídky a poptávky fungoval perfektně, rozhodovali zákazníci. Jenže pak se do toho vložilo pár moudrých hlav…

Jistě, ekonomicky silné automobilky jsou snadným cílem k získání dalších peněz do rozpočtu Evropské unie. A protože se všichni chceme mít dobře a chceme mít čistou planetu, je tedy nasnadě, že se s tím musí něco začít dělat. A to něco, to jsou emisní limity, respektive pokuty za jejich nedodržení. Do roku 2021 musí každé vyrobené auto produkovat průměrně jen 95 gramů emisí oxidu uhličitého na jeden kilometr. Která automobilka tento limit nesplní, ta bude platit pokutu. Za každý gram a prodané auto pětadevadesát eur. Jinými slovy, kdyby platily emisní limity již nyní, zaplatila by třeba jen Škodovka pokutu 1,5 miliardy eur, tedy bezmála 40 miliard korun. A to Škodovka vyrábí přes milion aut, co teprve pak velcí hráči jako třeba Volkswagen či BMW.

Je tedy nasnadě, že do ceny nových aut se budou promítat i pokuty. Aby automobilky donutily zákazníky k nákupu elektromobilů, neboť právě to je v jejich nejvlastnějším zájmu, nutně přikročí k tomu, o čem se zatím moc nemluví – uměle zlevní elektromobily na úkor aut s běžnými spalovacími motory. Nebo, chcete-li, elektromobily budou dotovat jejich odpůrci, tedy řidiči, kteří si je nekoupí, ale kteří budou chtít dál jezdit autem se spalovacím motorem.

Přijde vám to jako sci-fi? Ne, to je skutečnost! Jako první oznámil tento postup Christian Dahlheim, šéf prodeje německého koncernu Volkswagen. U vozů s naftovým motorem se mají ceny zvyšovat o 2 000 až 2 500 eur (tedy 51 až 64 tisíc korun), u benzinových aut by to mělo být 1 000 až 1 500 eur (tedy 25 až 38 tisíc korun). U Volkswagenu to proběhne postupně do roku 2023 a koncern VW už potvrdil, že se to bude týkat i ostatních značek, Škodovku tedy nevyjímaje. Ale podobný postup se chystá i u ostatních výrobců.

A co bude dál? Mluví se o tom, že by zákon nařídil pevné kvóty pro prodej elektromobilů jednotlivým automobilkám, tedy kolik procent prodaných aut bude mít čistě elektrický, nebo alespoň hybridní pohon. Takže žádná nabídka a poptávka, ale čistý diktát. Rovnice, na jejímž konci není nikdo jiný než zákazník.

Další možností, o které se už mluví, je zdražení benzinu a nafty, respektive jejich vyšší daňové zatížení. V Německu to teď na podnět ekologických organizací řeší vládní komise, ministr dopravy má ale strach z protestů. Oprávněně. Vzpomeňte si, co se dělo ve Francii. Návrh na zákaz neomezené maximální rychlosti na autobahnech je vedle toho vlastně docela marginální záležitost…

Pořád je vám to málo? Tak co byste řekli, kdyby řidiči měli povolený jen určitý limit ujetých kilometrů? A za všechny navíc by platili zvláštní daň... V dnešní době mýtných bran a GPS je to úplně jednoduché, přímo se to nabízí. Nebo byste mohli platit, pokud jezdíte autem, které je neekologické. Hlídalo by se to jednoduše – palivo byste nakupovali jen přes speciální karty a podle počtu ujetých kilometrů by vám vypočítali průměrnou spotřebu, a tedy i emisní stopu. Nešlo by vlastně o nic jiného než jakousi daň z luxusu.

Jestli máte pocit, že jsem se zbláznil, pak si vzpomeňte, že před pár lety ani jednoho z nás asi nenapadlo, že by automobilky mohly přestat fungovat tržně. A vidíte, teď je to tady. Začínám mít tak trochu strach, co se bude dít dál.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama