Hlavní obsah

Elektromobily trpí v zimě až o polovinu nižším dojezdem

Foto: Shutterstock

Dobíjení elektromobilu v zimě

11. 2. 2019

U nás, ale i v jiných částech světa se letošní zima projevila opravdu naplno. Ovšem nejvíce si tuhé mrazy na vlastní kůži vyzkoušeli v Americe, kde je také největší počet elektromobilů. A všichni jejich majitelé zjistili, že velká zima jim moc nesvědčí, kdy některá auta nešla ani otevřít a jiná měla skoro o polovinu menší dojezd.

Článek

Letošní zima je na některých místech opravdu krutá, jen před několika málo týdny na některých místech Ameriky naměřili i 50stupňové mrazy. S takovou teplotou mají problém i auta se spalovacími motory, ale na elektromobily má ještě horší vliv. Podle nové studie totiž elektromobilům se snižující se teplotou také rapidně klesá dojezd. Konkrétně mluví o tom, že už při teplotě -7 stupňů Celsia může klesat dojezd až o 41 %. Studie, která se tomu před pár týdny věnovala, zahrnovala pětici elektrických aut v podání Tesly Model S 75D, Volkswagenu e-Golf, Chevroletu Bolt, BMW i3s a Nissanu Leaf.

Každé z testovaných aut bylo připevněno na dynamometr, tedy na brzdu, kde se standardně měří výkony. Ovšem tentokrát toto měření bylo ozvláštněno průběžnou změnou teploty v místnosti, kde test probíhal. Ten měl simulovat různé klimatické, respektive teplotní podmínky, které mohou panovat i venku. Během těchto změn pak byly průběžně měřeny baterie elektromobilů a zaznamenáván jejich dojezd. Měření začínala při 24 stupních Celsia, což je pro práci baterií ideální teplota. Což dokazuje i výsledek měření – při této teplotě nebyly zaznamenány žádné velké odchylky.

Problémy nastaly ve chvíli, kdy byla v měřicí místnosti nastavena teplota na -7 stupňů Celsia. V ten moment si řidič v autě logicky začne topit, což společně s chladným vzduchem autu nedělá kapacitně moc dobře. Podle výsledků testování se v takovém počasí snižuje dojezd elektromobilů až o enormních 41 %. Baterie ale nemají rády ani vysoké teploty. Měření probíhající v simulovaných 35 stupních Celsia zaznamenala ztráty na dojezdu jen asi 4procentní.

Převedeno do řeči běžného života to znamená, že v případě mrazů se dojezd například Chevroletu Volt sníží až o 100 mil, tedy asi 161 kilometrů. A to v případě celkového a ideálního dojezdu třeba necelých 300 kilometrů znamená více než polovinu. Jak tomu předejít? To byste nečekali  – podle expertů, kteří mají podobná měření jako svůj denní chléb, je nejlepší elektromobil parkovat ve vytápěné garáži. No, co si budeme povídat, tak je nejlepší parkovat jakékoliv auto. Ovšem není náhodou takové „zbytečné“ vytápění neekologické a jde tedy tak trochu proti smyslu elektromobilů? Pomoci ovšem můžou dvě věci. Experti přes elektromobilitu tvrdí, že topení v zimě opravdu zbytečně vybíjí baterie, ale vyhřívání sedadel tolik ne a přímé teplo zahřeje uživatele vozu rychleji.

Problém s teplotní citlivostí baterií řeší výrobci jejich termoregulací. Pokud pak nabíjíte své auto přes noc u domu, auto si z externího zdroje energie baterie samo předehřívá na ideální pracovní teplotu pro co nejvyšší dojezd a dokáže i předehřát interiér, takže z tepla domova skáčete do vyhřátého auta s vysokým dojezdem. Všichni ale dobře víme, že to je ideální scénář a realita za ním bude pokulhávat...

Zmrzlé Tesly

Ovšem problémem v zimě nejsou jen baterie. V případě Tesly se ukázalo, že nejsou tak úplně ideální do mrazivého počasí. Ani ne kvůli dojezdu, který lze dobitím vyřešit, ale kvůli svým klikám. Na všech sociálních sítích se za posledních několik málo týdnů objevila velká spousta příspěvků na stejné téma, kterým jsou zcela zamrzlé kliky i dveře Tesel, převážně pak Modelů 3.

Právě tato auta totiž nemají klasické kliky, jak je známe. Jejich se ze dveří vysunou až po aktivaci dálkového ovládání auta. Nicméně jakmile je pod nulou, můžou prý majitelé zkoušet aktivovat všechny klíče světa, ale zamrzlé kliky se ani nehnou, tudíž se do aut nedostanou. Jiní uživatelé zase hlásili, že se sice do auta dostali, ale jakmile spadla teplota pod nulu, nemohli ho zamknout. Jediné, co prý pomůže, je odstranit tenkou vrstvu námrazy z místa klik.

autowebAUTOWEBaUtOwEb