Hlavní obsah

Praha chystá veřejnou službu sdílených elektromobilů

Foto: Shutterstock
8. 2. 2019

Velké dohady se vedou o tom, zda je elektromobilita budoucností dopravy. Někdo ji vidí jako jedinou možnou cestu, jiní o elektromobilech dost pochybují. Ať už na to máte názor jakýkoliv, pravdou je, že velká města tento způsob dopravy zpravidla dost podporují. A Praha není výjimkou.

Článek

Důvod, proč členové vedení měst chtějí vidět v ulicích co nejvíce elektromobilů, je jednoduchý – smog. Vzhledem k tomu, že se v Česku vyrábí elektrická energie z velké části v tepelných elektrárnách, ekologická stránka elektromobilů je dost diskutabilní, výhodou ovšem může být snížení množství zplodin v centrech měst, kde je nejvyšší hustota zalidnění.

A mimo jiné i proto fandí elektromobilitě i v české metropoli: „Elektromobilitu podporujeme a budeme ji podporovat i do budoucna. Snažíme se s její pomocí bojovat proti znečištění ovzduší a elektromobilita je i součástí koncepce Smart Prague. Praha navíc chystá posílit stávající síť nabíjecích stanic,” uvedl pro Garáž.cz tiskový mluvčí magistrátu hlavního města Prahy Vít Hofman a dodal, že do konce letošního roku by mělo být v pražských ulicích vybudováno 50 rychlonabíjecích a 9 středně rychlých nabíjecích bodů.

To všechno je pro majitele elektromobilů nebo hybridních automobilů dobrá zpráva. Praha však chce jít ještě dál. Od příštího roku hodlá spustit dokonce vlastní službu sdílení aut na elektrický pohon. Na provozovatele již byla vypsána veřejná zakázka.

„Služba spočívá v tom, že carsharing vozidla mohou být vyzvednuta kdekoliv ve stanovené oblasti a na konci rezervace mohou být odložena na jakémkoli jiném místě v oblasti. Veřejný carsharing znamená, že do carsharingu se může zapojit kdokoliv, nikoliv jen omezená skupina uživatelů, jako v případě sdílených firemních flotil,” vysvětluje myšlenku sdílených automobilů na elektrický pohon Vít Hofman.

Foto: Shutterstock

Kromě parkovacích automatů budeme na pražských chodnících čím dál častěji vídat i dobíjecí stanice elektromobilů

Cílem projektu má být mimo jiné vytvářet podmínky pro rozvoj celoměstské elektromobility jako alternativy ke stávajícím prostředkům individuální městské přepravy. „Magistrát hlavního města Prahy na projektu spolupracuje s Technickou správou komunikací hlavního města Prahy a městskou společností Operátor ICT, a. s., jež má na starosti testování a zavádění technologických inovací a chytrých řešení v našem hlavním městě,” uvedl pro Garáž.cz tiskový mluvčí společnosti Operátor ICT Vladimír Antonin Bláha.

Důvodem, jenž vedení Prahy vede k tomuto kroku, je vysoký počet aut, které se v ulicích Prahy vyskytují: „Studie ukazují, že na 1 000 obyvatel je v Praze až 621 aut, přičemž například v Dubaji je tomu 540, v Londýně 327 a v New Yorku pouze 246. Ukazuje se, že vedle podpory veřejné dopravy je nutné také posílit sdílenou dopravu a intermobilitu, to znamená vhodně kombinovat a liberalizovat všechny možné způsoby přepravy ve městě,“ vysvětluje Vladimír Zadina, ředitel úseku Smart Prague v městské společnosti Operátor ICT.

Než se služba sdílených elektromobilů spustí, má Praha co dohánět v oblasti infrastruktury pro tyto vozy. V první fázi má dojít k vybudování zmiňovaných padesáti rychlonabíjecích stanic, do budoucna se ale počítá s dalším rozšiřováním této sítě: „Přímo v rámci projektu e-carsharing má být instalováno 150 dobíjecích stanic, které budou během dne k dispozici i veřejnosti pro dobíjení jejich vlastních vozů,“ slibuje Vladimír Zadina.

Celková hodnota veřejné zakázky činí na sedm let 1,01 miliardy korun. Zástupci města ale počítají za toto období s příjmy od zákazníků ve výši 830 milionů korun: „Celkové předpokládané náklady města činí necelých 190 milionů Kč, tedy jen asi pětinu celkové částky, a to včetně nefinančních nákladů, jako je úprava a pronájem parkovacích míst a pozemků, na nichž budou stát dobíjecí stanice,” stojí v tiskové zprávě k projektu.

HLASUJTE: Využívali byste služby sdílení elektromobilů ve městě?
Ano, vidím v tom budoucnost individuální městské dopravy
34.9 %
Nevím, nedokážu si to v praxi představit
12.7 %
Ne, raději budu jezdit dál svým vozem
52.4 %
Celkem hlasovalo 63 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama