Hlavní obsah

Praha chce více hlídat a pokutovat jízdu pruhem pro MHD

Foto: Ropid

Pražská MHD

24. 9. 2018

Jízdních pruhů pro MHD, taxi nebo vozy složek Integrovaného záchranného systému stále přibývá. A jsou potřeba, protože doprava se stále více zahušťuje a autobusy bez svých pruhů nabírají velká zpoždění. Záchranka, hasiči a policisté zase často nemohou projet kolonou. Bohužel se stále najde hodně těch, kteří pruhy pro MHD zneužívají.

Článek

Tak to vypadá, že Technické správě komunikací (TSK), ale i policii došla trpělivost s řidiči, kteří si z pruhů vyhrazených pro MHD dělají pruhy pro svou jízdu. Takových jsou denně stovky, ale protože za jízdu vyhrazeným pruhem hrozí maximálně pokuta, řidiči to moc neřeší. V současné době je v Praze 31,76 km pruhů vyhrazených pro MHD, taxi nebo vozy složek Integrovaného záchranného systému (IZS). Autobusy pak mohou využívat i 13,3 kilometru pro ně použitelných tramvajových těles. Ale stále je to málo, a tak už před nedávnem TSK oznámila, že těchto pruhů bude přibývat.

Ovšem děje se tak a bude se tak dít i nadále na úkor standardních jízdních pruhů pro běžná auta. A to se ukazuje jako problém. Aut totiž stále přibývá, ale ulice nejsou nafukovací. Tím, že na vytížené dvouproudové silnici TSK jeden pruh vyznačí pro výše zmíněná vozidla, se logicky v druhém pruhu, který zůstane „obyčejným“ řidičům, okamžitě začnou tvořit dlouhé kolony. Kdo z vás jezdí po ulici Evropské nebo Plzeňské, jistě tyto kolony zná na vlastní kůži. Svým způsobem se tak nelze divit, že některým ujedou nervy a na svou cestu se vydají právě vyhrazeným pruhem.

Takové chování je ale postaveno mimo zákon. Policisté sice autobusové pruhy hlídají a řidiče, kteří je neprávem využívají, pokutují, ale stále to nestačí. Pokuty se totiž pohybují v rozmezí 1500-2500 Kč, což není zrovna mnoho. Přestupek navíc není hodnocen bodově. Nedávno se na internetu objevilo video právě z ulice Evropské, kde je řidičů zneužívajících pruh pro MHD zachyceno hned několik desítek. A takové chování Praha a TSK už dále nechtějí tolerovat.

V brzké budoucnosti by tak tyto autobusové pruhy měly být pod pečlivým dohledem kamer, které je budou neustále snímat, čímž odpadne potřeba policistů, kterých je nedostatek. Zároveň bude snadné ztotožnit dotyčné řidiče a rovnou je pokutovat. Sazba za tento přestupek by se mohla zvýšit, ale to už je v kompetenci ministerstva dopravy. TSK si v tuto chvíli nechala zpracovat studii, kde, jak a jestli vůbec by takový dohled šel zprovoznit. Pokud studie přinese pozitivní výsledky, celý projet bude spuštěn nejprve v testovacím režimu. Rozšíření a spuštění ostré verze kamerového dohledu pak bude následovat.

autowebAUTOWEBaUtOwEb