Hlavní obsah

Smog v Praze dopravu neomezí. Není to technicky možné

Foto: Shutterstock

Smog v městských ulicích

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Začátkem letošního roku se vzhledem k ne příliš dobré smogové situaci začalo na úřadech hodně mluvit o tom, že by bylo dobré smog v Praze řešit významným omezením dopravy. Po pár měsících zkoumání se ale ukázalo, že takový zákaz vjezdu pro nákladní a některá osobní auta by situaci nevyřešil, ale spíše zhoršil.

Článek

Případnému omezení dopravy se věnovala speciální skupina úředníků, která si myslí, že jakákoliv omezení dopravy by vedla k totálnímu kolapsu, který by nepomohl ani smogové situaci, ani samotným řidičům. Informaci přinesl Pražský deník, který tvrdí, že pražští radní plán omezení dopravy na základě výzkumu neschválí.

Jakkoliv ale musel být předem jasný fakt, že Praha není připravená na jakékoliv další omezení dopravy, investovali do výzkumu úředníci 1,3 milionu korun z našich daní. Těch omezení, uzavírek a dopravních problémů má totiž Praha až neskutečné množství a stále přibývají další. Naposledy to byl problém s mostem na Vltavské a k tomu všemu bude brzy spuštěna velká rekonstrukce Barrandovského mostu. Ani si raději nepředstavujme, co omezení tohoto místa udělá s dopravou.

Nápad, který naštěstí neprošel

K tomu všemu si radní mysleli, že další omezení v důsledku smogu jsou dobrý nápad. Jejich návrh spočíval v tom, že jakmile by byla zaznamenána zhoršená smogová situace, úřady by vyhlásily zákaz vjezdu do města nákladním autům a také těm osobním, jejichž registrační značka končí buď sudým nebo lichým číslem. To v závislosti na tom, jaký je den. Tím by se dle úřadů mělo docílit dýchatelnějšího ovzduší, ovšem s tím, že ze zákazu vjezdu měl být vyjmutý Pražský okruh nebo také Kbelská a Vysočanská radiála.

Problém ovšem je, že pro všechna ta auta, která by nesměla do města, nejsou připravena jak záchytná parkoviště, tak objízdné trasy. Navíc MHD je na své maximální kapacitě už dnes, co by s ní udělaly tisíce obyvatel, kteří se snaží dostat do práce, si asi nikdo nechce ani představit. Do toho všeho není možné, aby policie případný zákaz plošně kontrolovala, jednoduše proto, že nemá dost lidí. Problém by měly i středočeské obce, kde by řidiči houfně nechávali svá auta a do města se snažili dostat jinak. Žádná z obcí kolem Prahy na hromadné parkování není připravená a problém by měla i s nákladní dopravou.

A jaké je tedy řešení? Vlastně žádné. Praze stále chybí dokončený okruh, parkoviště P+R a navíc se zde stále opravuje prakticky vše, co jde. Praha má tedy už tak co dělat, aby věčné kolony aut zvládala odbavovat. Další omezení by městu, ale hlavně jeho obyvatelům nijak neprospěla. Dýchat se nám v zimě tedy stále asi nebude nejlépe, jezdit po městě ještě hůř, ale zlobit se můžete jen na úředníky, respektive odstupující magistrátní skupinu, která až doposud v Praze měla na starosti dopravu. Uvidíme, co se změní s nově nastupujícími politiky.

Reklama

Související témata:
Načítám