Hlavní obsah

Blog: Modré zóny jako byznys pražského magistrátu

Foto: Profimedia.cz

Modrá barva na asfaltu měla zaručovat parkování rezidentům. Už je ale všechno jinak.

2. 8. 2018

S problémy s parkováním se potýkají snad všechna větší města. Parkovací zóny pak bývají logickým krokem vedení města, který umožní parkování pro rezidenty. Nebo ne?

Článek

Parkovací zóny jsou, ať se to někomu líbí nebo ne, dobrá věc. I když spoustě lidem komplikují život, ve větších městech jsou v dnešní době asi nezbytné. I v Praze. Rozdělit parkovací místa na ulicích na místa pro rezidenty a pro návštěvníky je logické. Vybírání peněz za parkování také. Tak v čem je problém?

Až potud je vše v pořádku. Problém ale nastal ve chvíli, kdy se povolilo v modrých zónách stát za poplatek i návštěvníkům. Tím modré pruhy v ulicích ztratily svůj původní účel, tedy zajistit možnost parkování místním obyvatelům. Město si tak z parkování udělalo dojnou krávu bez toho, aniž by myslelo na své v místě žijící občany.

Abych byl fér, tak musím podotknout, že situace je v různých městských částech odlišná a ne všude je parkování ze strany města takovým zločinem. Ba naopak, někde smíšené stání pro rezidenty i návštěvníky pomohlo a systém tam funguje ke spokojenosti všech. Pak jsou tu ale obyvatelé, převážně z centra Prahy, kteří si platí roční parkovací oprávnění a nemají své vozy kam dát. Ulice jsou plné zaparkovaných aut a místní marně hledají parkovací místo v docházkové vzdálenosti, modrá nemodrá. Hlavně že se sypou penízky do městské kasy.

A tím se dostávám k jádru pudla. K čemu slouží všechny ty vybrané peníze za parkování? Asi by se slušelo je nějak vracet občanům v podobě výstavby dopravní infrastruktury. Ale dochází k tomu? Pokud ano, tak to tedy příliš vidět není. Co třeba dostavba Pražského okruhu? Nebo záchytná parkoviště u stanic metra na okrajích metropole? Nene, nic takového se, zdá se, neděje. A to ani v případech, kdy to bylo slíbeno.

Vzpomeňme například na prodloužení metra linky A do Motola. Při té příležitosti bylo slibováno parkoviště u stanice Bořislavka, parkovací dům na Veleslavíně a do budoucna pak i parkoviště P+R na Dlouhé míli. V omezené míře funguje jen to na Bořislavce, v obou dalších případech se neudělalo vůbec nic. Raději se s velkou slávou přibudovaly eskalátory u stanice Nádraží Veleslavín. Ty jsou levnější a občané budou mít pocit, že pro ně město něco dělá.

Tenhle příspěvek ale nemá být útokem nespokojeného remcala na pražské úředníky. Spíše zamyšlením nad tím, co lidé, kteří v Praze trvale žijí, platí daně a kupují si parkovací karty, dostávají zpět od města. Jistota parkování to rozhodně není. Divné, že se politici nebojí, že si na to občané vzpomenou na podzim u volebních uren...

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama