Hlavní obsah

22 milionů VW Passat nemá tak velké emise jako jedna loď

Foto: Shutterstock

Ukazuje se, že auta znečišťují ovzduší podstatně méně, než jiné druhy dopravy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Není to vtip, jsou to jen čísla. Luxusní výletní loď Harmony of the Seas vypustí za den do vzduchu 450 kg prachových částic. Tedy stejně jako 21,45 milionu vozů VW Passat 2,0 TDI s výkonem 190 koní.

Článek

Harmony of the Seas je největší výletní loď na světě. Je dlouhá 362 metrů, široká 45 metrů, má 16 podlaží, výšku 72 metrů a je postavena pro 5479 hostů a 2100 členů posádky. Jinými slovy: je dlouhá jako čtyři běžná fotbalová hřiště, vysoká jak 25poschoďový panelák a pojala by všechny obyvatele Františkových lázních. Aby se tohle 120 tisíc tun těžké monstrum vůbec pohnulo a fungovalo, tak potřebuje šest vznětových motorů se společným výkonem 132 tisíc koní.

Foto: Royal Caribbean Cruises Ltd.

Harmony of The Seas

Tak, statistiku už máme za sebou, ostatně tohle všechno se dá najít třeba na Wikipedii. Co se nikde už moc nepíše je, že její motory pohání těžký topný olej, což je ten nejlevnější zbytek při výrobě ropy. Spotřebují ho minimálně 150 tun denně a znamená to, že při jeho spálení se do ovzduší dostane 450 kg jemného prachu. A tato číslovka odpovídá těžko uvěřitelnému 21,45 milionů vozů Volkswagen Passat s naftovým motorem 2,0 TDI. Jen pro srovnání, v celém Německu jezdí 45,8 milionu osobních aut.

Ani produkce oxidů dusíku není nijak lichotivá, pět tun denně, které připadají na Hamony of the Seas, se rovná emisím 1,42 milionů vozů VW Passat.

Foto: Royal Caribbean Cruises Ltd.

Harmony of The Seas

Zanícení ekologové mohou okamžitě namítnout, že největším problémem měst jsou ale lokální emise, nicméně studie jasně ukazují, že lodní doprava na říčních tocích ovlivňuje znečištění ovzduší ve městech víc, než si vůbec umíme představit. Podle magazínu Autozeitung lodě v Kolíně na Rýnem představují přibližně 20 procent všech emisí oxidu dusíku a v Düsseldorfu je to dokonce víc než 25 procent. Poslední měření společnosti Dekra ve Stuttgartu pak ukázalo, že v šestisettisícovém městě na jihozápadě Německa, které je kvůli výrobě vozů Mercedes a Porsche označováno za město automobilů a které je zároveň důležitou dopravní tepnou, je podíl automobilové dopravy na ovzduší výrazně nižší, než byste si možná mysleli. Měření Dekry totiž ukázalo, že denně se na území Stuttgartu uvolní do ovzduší 474 kilogramů prachu a polétavých částic, jenže jen šest procent z nich mají na svědomí výfuky aut! Zdaleka největším producentem takových nečistot jsou spalovny a lokální teplárny, které mají na svědomí víc než padesát procent veškerého znečištění.

Reklama