Hlavní obsah

Elektromobilita je v rozpuku, ale nabíječky chybí

Foto: NAF

Dobíjecích stanic je zoufalý nedostatek

23. 10. 2018

Elektromobilita zažívá velký boom. Lidé, ale hlavně jednotlivé státy, na ni sázejí čím dál tím více. Je to dobře, protože životní prostředí a ovzduší ve městech prostě potřebuje ulevit. Úřady ale často zapomínají na to, že bez dobíjecích stanic nebude elektromobilta nikdy fungovat.

Článek

Po klasických čerpacích stanicích si ministerstvo dopravy vede evidenci i dobíjecích stanic pro elektromobily. Víme proto, že ke konci června bylo v České republice evidováno 134 veřejných dobíjecích stanic, tedy takových, ke kterým může přijet kdokoliv a nabít si svůj vůz. K tomu ale u nás existuje celá řada soukromých, třeba flotilových firemních stanic. Myslíte si, že je to vcelku vysoké číslo? Pak vás vyvedeme z omylu srovnáním s počtem klasických čerpacích stanic. Těch je u nás totiž aktuálně 7 039, přičemž 3 974 z nich je veřejných.

A právě v těchto číslech je zakopaný pes. Ačkoliv by možná i řidiči sami rádi elektromobily používali, nedostatek dobíjecích stanic jim fakticky brání. Ano, úřady se sice snaží a navíc moc chtějí, abychom se naučili elektromobilitu vnímat pozitivně, bez dobití se ale nikam nedostaneme. Těch pár stanic je navíc z velké části postaveno u obchodních center, kam při cestách z domova na chatu moc nezajíždíme. Zoufale chybí dobíjecí stanice u hlavních silničních tahů nebo třeba na sídlištích.

Na to v poslední době naráží hlavně v severských zemích, kde elektromobilita hraje prim už řadu let. Norské, ale třeba i švédské úřady dokonce v případě koupě elektromobilu řadu let poskytovaly svým obyvatelům různé dotace, daňové úlevy a slevy na pojistném. Jednu dobu mohli majitelé elektromobilů dokonce využívat k jízdě autobusové pruhy. Jenomže tomu je konec, protože například v Norsku se potýkají s takovým množstvím elektromobilů, že neví, kde jim hlava stojí. Proto úřady zakázaly volný vjezd do autobusových pruhů, ale zrušily také pobídky a daňové úlevy.

Når alle skal kjøre på strøm, må man få fylt tanken underveis. Bli medlem og støtt oss i kampen for flere hurtigladestasjoner.

Zveřejnil(a) NAF dne Pátek 28. září 2018

Což ovšem neznamená, že tamní obyvatelé svá elektrická auta prodají a přejdou zpět na fosilní paliva. To není úplně severský styl, jen i tam řeší stejný problém, jako my zde. Nemají je kde nabíjet. Na to už velmi hlasitě upozorňuje norský autoklub NAF (obdoba našeho ÚAMK) a sice zajímavým, ale smutným reklamním spotem. Na něm se vám představí cyklista, který by se velmi rád dostal z místa A do místa B, ale vzhledem k množství elektromobilů na ulici to není možné. Všechna ta auta si totiž majitelé dobíjí z domácích zásuvek, a tak jsou všude po ulici natažené nabíjecí kabely a prodlužovačky. Je pravdou, že tohle je trochu extrém, ale neustálá stagnace výstavby dobíjecích stanic, a to všude na světě, je prostě problém. Uvědomit by si to měly všechny úřady bez ohledu na zemi působnosti, a to hlavně vzhledem k jejich důrazu na prosazování elektromobility do běžných životů nás všech.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama