Hlavní obsah

Češi na Dakaru 2023. Medailové ambice, velké sny i obyčejná touha po dobrodružství

Foto: ASO

Speciálně pro druhou polovinu soutěže slibují pořadatelé opravdové písečné peklo. Jen pro srovnání - nejkratší etapy nemají ani 200 kilometrům, což naznačuje jejich extrémní obtížnost

Češi opět vyrážejí na dobrodružství jménem Dakar. Dnes brzy ráno odstartoval letecký speciál směr Saúdská Arábie a na palubě charterového letu byli téměř všichni čeští (i slovenští) účastníci. Jaké jsou tedy české ambice?

Článek

Česká výprava patří již tradičně na Dakaru k těm největším. V počtu přihlášených účastníků jsou před nimi jen Francouzi a Španělé a českou vlajku najdete v každé kategorii. V Česku se od dob Karla Lopraise tradičně nejvíc sleduje kategorie kamionů, ale svoje želízka v ohni máme i v kategorii aut a motocyklů. A právě v těchto dvou třídách, a nově i mezi buginami, se bojuje snad nejvíc. I když…

Takže kdo všechno už 45. ročník soutěže pojede? A na koho se máte zaměřit nejvíc? Kdo může vyhrát a kdo může překvapit?

Motocykly

Třída, kde jede na vítězství nejvíc pilotů. Tovární týmy, ambiciózní soukromníci. Pořadí se přelévá snad v každé etapě, hodně se padá, a když na Dakaru úřaduje smrtka, je to nejčastěji právě na jedné stopě.

Martin Michek – zkušený motocyklový závodník jede svůj třetí Dakar. Hned napoprvé obsadil druhé místo mezi nováčky, napodruhé hodně překvapil a uzavíral prestižní Top 10. Vloni po problémech skončil na 37. místě. Před startem říká: „Jsem v perfektní kondici a desítka je cíl. Pojedu rychle od první etapy, jinak to nejde. Chci, aby se mým soupeřům o mně zdálo.“

Milan Engel – poprvé na Dakaru startoval v roce 2015 a nejlepší výsledek zajel v roce 2019, kdy skončil patnáctý. Dakar 2022 dojel na třicátém místě. Chtěl startovat v třídě Original by Motul pro jezdce bez asistence a měl ambice na bednu, ale pořadatelé ho přesunuli. „Mrzí mě to, ale tohle je rozhodnutí pořadatelů a to nejde změnit. Důvodem je, že mám moc zkušeností,“ krčí Engel rameny.

Libor Podmol – ten po své premiéře před dvěma lety pojede v třídě Original by Motul. Mistr světa ve freestyle motokrosu poznal, jak umí Dakar bolet hned při tréninku a následně v první etapě. „Upřímně? Nečekal jsem, že to bude taková zabijačka,“ přiznal pak pokorně v cíli. Vloni vynechal kvůli zdravotním problémům, na Dakar 2023 se ale připravuje tvrdě.

Jan Brabec – na posledním Dakaru zaujal nejdelším wheelie, tedy jízdou po zadním kole. Jezdí Dakar od roku 2018, cílem je pro něj první dvacítka.

David Pabiška – na Dakaru startuje od roku 2007 a poprvé závod nedokončil až při posledním ročníku. Spousta zkušeností, svoje tempo.

Petr Vlček – Američan s českými kořeny se po loňské navigátorské zkušenosti ve škodovce v Dakar Classic vrací za řídítka motocyklu.

Čtyřkolky

Smutnou pravdou je, že tato třída skomírá, startuje v ní jen devatenáct závodníků.

Zdeněk Tůma – i v ročníku 2023 to bude jediných Čech v této kategorii. Tůma vloni skončil čtvrtý, jel na jistotu. A podobnou taktiku nejspíš zvolí i letos.

Buginy

Třída, která naopak strmě roste. Už vloni jsme měli mezi buginami dva zástupce a letos tomu nebude jinak. A teď se držte.

Aliyyah Koloc a Stéphane Duplé – dcera Martina Koloce odjíždí na Dakar jako vítězka Poháru FIA Středního východu v cross-country. Má ambice i pokoru, moc dobře si uvědomuje, že prioritou jsou zkušenosti.

Josef Macháček a David Schovánek – dakarská legenda jménem Macháček má naopak zkušeností na rozdávání. Pětašedesátiletý bard nahradil na poslední chvílí sestru Aliyyah Koloc, kterou stále trápí poraněné zápěstí. „Připravoval jsem se a balil na obě dvě varianty,“ prozradil Macháček. „Měl jsem jet jako mentor, ale varianta, že budu náhradník, visela ve vzduchu.“

Auta

Nabitá kategorie, kde startují jak velezkušení jezdci, tak i mladí a ambiciózní piloti. Kategorie, kde se testují nové technologie pohonu. Vyhraje letos hybridní Audi?

Martin Prokop a Viktor Chytka – a samozřejmě jejich Ford Raptor, kterému se neřekne jinak než Shrek. Pro letošní rok vypadá úplně jinak. Hrozivě a drsně. „Nebyl to úmysl, vyplynulo to z ladění aerodynamiky, což je něco, co nás poslední Dakary trápilo nejvíc. Mám hodně široké auto s velkým aerodynamickým odporem a někdy jsme měli problém dosáhnout na maximální povolenou rychlost 170 km/h. Pořád jedeme s atmosférickým osmiválcem, ale zvolili jsme i nové tlumiče.“ Prokop dlouhodobě sní o první pětce, ale jako reálný úspěch v konkurenci továrních týmů bere i Top 10.

Miroslav Zapletal a Marek Sýkora – v dílnách Offroad Sportu sice vznikl nový závodní speciál pro třídu T1+, ale jedou se starým autem. Je to jeho devátý Dakar a ambice má pořád stejné: „Maximálně si to užít!“

Karel Trněný a Milan Horyl – a taky nový závodní tým Workoutland ACCR Czech Team. I oni budou závodit s Fordem a jako staří mazáci z rally moc dobře vědí, že tohle bude něco úplně jiného, a tak chtějí na prvním ročníku získat hlavně zkušenosti.

Kamiony

Tady mají české posádky ambice nejvyšší. Při absenci ruských Kamazů se předpokládá, že bitva o vítězství se stane Česko-nizozemskou záležitostí.

Martin Macík Dakar, František Tomášek a David Švanda – loňské sedmé místo nevypovídá nic o jejich ambicích, výstižnější jsou tři etapová vítězství, která budila zaslouženou pozornost. Macík startuje s novým závodním speciálem, a přestože odmítá mluvit o tom, že jede pro vítězství, tak jeho fanoušci to vidí jinak. „Jenže tohle je Dakar a tam se může stát fakt cokoliv. Pravdou však je, že do letošních příprav jsme dali maximum a stejně tak i pojedeme.“

Aleš Loprais, Petr Pokora a Jaroslav Valtr – posádka, která může překvapit. Jede s osvědčenou technikou v podobě závodní Tatry a právě spolehlivost a skvělé vlastnosti v těžkém terénu jsou něco, co by mohlo Lopraisovi hodně pomoci hlavně v druhé polovině Dakaru, kdy závodníci poprvé zavítají do extrémně náročných oblastí 4. největší písečné pouště světa jménem Pustá končina.

Jaroslav Valtr, Rene Kilian a Tomáš Šikola – po sedmileté pauze se Valtr vrátil do týmu Buggyra a netají se s tím, že je to možná jeho poslední Dakar. „Uvidíme, za rok už možná pojede můj syn.“

Martin Šoltys, Roman Krejčí a David Hoffmann - Šoltys je další navrátilec do roudnické Buggyry. „Vzali jsme starší závodní auta a budeme na něm zkoušet nové komponenty. Jsme domluveni na tříleté spolupráci a pro rok 2024 bych měl řídit nový kamion, kde chceme na tradiční tatrovácký podvozek aplikovat spoustu revolučních systémů. Ambicí je dojet, přežít a vyzkoušet,“ říká.

Tomáš Vrátný, Jaromír Martinec a Bartlomiej Boba – Česko-polská posádka je jednou ze třech ostravského Fesh Fesh týmu. „Auto jsme hodně opravovali a upravovali. Má novou automatickou převodovku, repasovaný motor se zvýšeným výkonem. Snad nás doveze až do cíle a tam se uvidí.“

Tomáš Tomeček, Niccolo Funaioli a Ard Munster – vítěz kategorie kamionů v soutěži Africa Eco Race, kde zaujal nejen výsledkem, ale i tím, že řídil a navigoval sám. Na Dakaru už jede v plném obsazení a jeho hlavním úkolem je podpora závodníků týmu South Racing v jiných kategoriích.

Dakar Classic

Už třetí ročník vypsaný pro historické vozy. Původní myšlenkou bylo, že v třídě veteránů budou závodit jen auta, která jela Dakar, ale to se změnilo, takže na startu je (opět) i Škoda 130 LR. Závodí se na jiných trasách a jede se ve stylu veteránských setinových rally.

Ondřej Klymčiw a Bill Conger – poprvé vůbec nevěděl, co ho čeká, na Dakaru 2022 ladil techniku a teď hlásí útok na vítězství. Obětoval tomu i Vánoce, místo toho trénuje už od půlky prosince v Saúdské Arábii s novým spolujezdcem. „Napřed nikdo nevěřil by škodovka mohla na Dakaru vůbec startovat a pak nikdo nevěřil, že by mohla dojet do cíle. Já tomu věřil a teď věřím i tomu, že můžeme vyhrát. Máme vychytané auto a teď to bude o mně a Billovi.“

Olga Roučková a Jiří Kopřiva – Olga vloni rozvířila vody s projektem Z kopřiv až na Dakar, ještě předtím se ale v roce 2018 stala první českou závodnicí, která Dakar dojela. Třikrát odstartovala, třikrát viděla cíl. „Letos chci být lepší než vloni.“ To skončila 127.

Ondřej Martinec a Gabriel Zubor – druhá posádka Czech Samurais Team. Nejedou ale se Suzuki, vsadili na Toyotu Land Cruiser.

Radek Vávra a Lukáš Vála – bez velké pompy a ovací se na Dakar chystá i nová posádka, která pojede veteránskou třídu v Nissanu Patrol.

Radovan Kazarka, Josef Kalina a Pavol Zachar – jejich závodní speciál, replika Tatry Puma, zabrnká na nostalgickou strunu všech dlouholetých fanoušků dakarské dobrodružství. Pepa Kalina pak patří k nejstarším závodníkům v poli, je mu 72 let.

Na Garáži se budeme dakarské rally věnovat naplno, náš redaktor Jan Červenka je přímo v Saúdské Arábii společně s českými závodníky. Pokud vás něco zajímá, napište nám to do komentářů. Dakar 2023 se koná od 31. prosince 2022 do 14. ledna 2023, čtrnáct etap má celkovou délkou 8 549 km, z toho se 4 706 km pojede v závodním tempu. Pořadatelé mají pro všech 365 startujících posádek jednoduchý vzkaz: „BOJTE SE!“

Reklama

Načítám