Hlavní obsah

Macík o Dakaru 2023: V kamionech to bude řežba. Jak chybí Kamaz, tak si všichni brousí zuby!

Foto: MM Technology

Jak je Macíkovým zvykem, tak informace dávkuje postupně a pořád drží fanoušky v napětí. Už brzo ale uvidíme nový kamion v akci!

Říká mu Čenda a je to černooranžový pouštní mastodont, se kterým se Martin Macík mladší postaví na svůj už jedenáctý Dakar. Poprvé společně startovali na nedávné Rally du Maroc a vyhráli. Povede se jim to i v nejslavnějším pouštním závodě světa? Odhodlání a ambice jim nechybí.

Článek

Dakar už je za dveřmi a mezi kamiony se nemluví o ničem jiném, než že absence Kamazu nabízí mimořádnou příležitost pro ostatní, kteří proti ruské koloně nemohli jinak bojovat. Kamazy si svojí rychlostí a hlavně strategií spolehlivě jistily nejvyšší příčky. „Vloni – nebo vlastně letos – jsme dokázali sobě i ostatním, že s nimi bojovat lze,“ říká Martin Macík, který vyhrál hned dvě etapy po sobě. Ruský tým se soutěže nezúčastní kvůli sankcím, které na něj byly uvaleny po ruské invazi na Ukrajinu.

Jede tedy Dakar 2023 vyhrát? „Říct cokoliv takové by bylo rouhání,“ chytá se Macík za hlavu. „Všichni víme, jak to na Dakaru je, stát se může kdykoliv cokoliv. Jasně že chci vyhrát, ale to chce úplně každý. Řekněme ale, že tam jedeme s těmi nejvyššími ambicemi, stejně jako několik dalších posádek.“

Martin Macík mladší se společně se svou tradiční posádkou ve složení navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda chystá na Dakar 2023. „Dakarem žijeme a teď absolvujeme hodně výživnou sezonu. Makáme od rána do večera, abychom vše zvládli,“ přibližuje Macík aktuální dění v týmu. „Příští Dakar a celou následující sezonu pojedu jako tovární jezdec naší značky MM Technology, pod níž vyvíjíme závodní kamiony. A současně v barvách nového generálního sponzora.“

Novinky v týmu

Nový sponzor znamená nové barvy. „Když Čenda poprvé přijel nalakovaný na oranžovo, vypadalo to, že jedeme na popeláře. Vzadu chyběly pneumatiky, takže měl i stupačky a vypadal dokonale. Teď po dolepení černých prvků, log a kompletního designu je ještě krásnější. Jenže design je jen část toho, co se teď děje, pořád se pracuje i na technice. Od nedávného návratu z úspěšné Rally du Maroc ale mechanici vylepšují vůz hlavně po technické stránce – podle podkladů a dat, které získali během marockého závodu. Práce skončí až těsně před odjezdem do Marseille, kde si vozy převezmou pořadatelé Dakaru.“

Na nadcházejícím Dakaru budou závodit čtyři kamiony sestrojené v MM Technology. Kromě Martinova Čendy pojede také Nicias za Project 2030 s pilotem Keesem Koolenem. Dalším želízkem v dakarském ohni bude Arnošt, se kterým se v Saúdské Arábii představí Firemen Dakarteam. Ve zcela novém kamionu pojmenovaném Jenda, který je dvojčetem Čendy, se na start postaví Claudio Bellina z týmu Italtrans Racing.

„Italský tým už od nás má Vincenza, který se měl na Dakar také vydat, ale jeho pilot musel ze zdravotních důvodů účast zrušit,“ doplňuje Macík. Pro všechny, kromě členů Firemen Dakarteam, kteří asistenci částečně zvládnou svépomocí, budou mechanici MM Technology zajišťovat kompletní servis. Závodníci, jedoucí ve speciálech sestrojených v Sedlčanech, proto budou na Dakaru sdílet i společný bivak. Jednotlivé posádky se na trati poperou o co nejlepší umístění, ale současně jsou připraveny vzájemně si pomoci. Budou je jistit čtyři servisní kamiony, napěchované náhradními díly a dalším vybavením mechaniků.

Na cestě za vítězstvím

„To, že tam budeme mít víc aut, nám samozřejmě umožní jisté strategické možnosti,“ říká Macík otevřeně. „Ale jedou další Iveca, jede Renault, Hinomoto má úplně nový hybridní kamion, který když bude fungovat, tak klidně pojede pořád v první pětce, a předvést se určitě bude chtít i Aleš Loprais a Buggyru s Valtrem lze klidně považovat za černého koně závodu. Stát se fakt může cokoliv, ale my uděláme všechno pro to, aby byl Dakar 2023 úspěšný.“

Foto: MM Photography

Na Dakar 2023 vyrazí posádka Martin Macíka jr. v nových barvách, ale s cennými zkušenostmi a hladem po vítězství

Nadcházející ročník Dakaru bude jiný i v tom, že závod bude delší. Jede se dohromady čtrnáct etap a David Castera, šéf soutěže, už teď varuje, že počítá s výrazně vyšším počtem odpadlíků než v předchozích letech. „Já jsem na dlouhé Dakary zvyklý a vyhovují mi,“ těší se Macík. „Samozřejmě že to je a bude jiné, musí se jinak rozložit síly lidí i techniky, ale pro nás je to asi plus. Jedeme ve vojenském režimu, tedy budíček, přejezd, start, cíl, přejezd, mediální povinnosti, večeře a spát, o techniku se starají mechanici, mnohdy až do rána. Jdeme den po dni a máme silné zázemí, to bude naše výhoda.“

O tom, jak Macík na Dakaru bez Kamazů uspěje, se budete na Garáži dozvídat z první ruky. Autor článku jede opět s týmem Martina Prokopa přímo do Saúdské Arábie, takže se těšte na Dakarský speciál.

Napište nám do komentářů, co vás zajímavá, ať víme, jaké téma ohledně Dakaru příště dopodrobna rozebrat.

Reklama

Načítám