Hlavní obsah

Šéf Dakaru na setkání v Praze: Kamazy letošní soutěž nejspíš nepojedou. O to větší řež to asi bude

Foto: ASO

David Castera, šéf Rally Dakar, zavítal v rámci pracovních cest po Evropě do Prahy, kde se setkal s českými a slovenskými závodníky. Jednalo se spíš o pracovní schůzku než tiskovou konferenci, takže se mluvilo nečekaně upřímně a věcně, Castera odpovídal na všechny dotazy, byť mu některé nebyly po chuti. Takže co závodníky čeká určitě a co je zatím ve hvězdách?

Článek

Před pár dny zveřejnili organizátoři soutěže trasu Rally Dakar 2023. Ta se pojede od západního pobřeží Saúdské Arábie k východnímu a start je posunutý už na letošní Silvestr. „V porovnání s loňským ročníkem bude mít soutěž o dvě etapy navíc a děláme všechno proto, aby byla těžší,“ řekl na setkání v Praze David Castera, který se svými spolupracovníky zavítal napřed do Itálie, pak do Prahy a čekají ho ještě podobné schůzky v Nizozemsku, Francii a pak míří do Saúdské Arábie. „Cílem je se s vámi setkat, odpovědět vám na dotazy a probrat příjemné i méně příjemné věci. Dakar 2023 se sice blíží mílovými kroky, ale pořád je ještě dost věcí živých a vyvíjí se,“ řekl Castera.

Foto: ASO

David Castera je ředitel soutěže, ale jako bývalý závodník má k jezdcům a jejich problémům blízko

Takže co všechno zaznělo na čtvrtečním večerním setkání v Praze? David Castera mluvil až nečekaně upřímně a věcně, nebál se ani přiznat, že některé věci se organizátorům v předchozích ročnících nepovedly a že třeba jednání a s vztahy s FIA bývají někdy těžší, než by si přál.

Sníží se počet účastníků

Proto, aby soutěž byla co nejkvalitnější a omezily se noční dojezdy, velikost bivaku i zmatky na startu a na trati, omezí organizátoři počet účastníků. Do soutěže pustí jen 100 motorek a 20 čtyřkolek, počet soutěžících v ostatních kategoriích redukován nebude.

„Když někoho odmítneme pro rok 2023, neznamená to, že má stopku navždy. Děláme to kvůli tomu, že chceme mít v soutěži závodníky, ne nepřipravené jezdce. Když si budeme moci vybrat, jestli vezmeme na start někoho, kdo závodil v Rally du Maroc, což je takový ostrý test na Dakar, nebo někoho, kdo podobnou soutěž ještě nejel, tak je jasné, koho si vybereme,“ řekl Castera.

Uzávěrka přihlášek do závodu bude 21. října letošního roku.

Trasa má jasnou podobu, Pustá končina je výzva

„Hned co skončil Dakar 2022, tak jsem se se spoustou z vás setkal, mluvil a poslouchal vás. Stěžovali jste si, že soutěž je příliš lehká, že chcete tvrdší a těžší závod. A tak jsme vás poslechli. Sám jsem nebyl dlouho ztotožněn s tím pustit trasu Dakaru do Pusté končiny, což je opravdu hodně těžká poušť plná dun, hlavně kvůli bezpečnosti a organizaci závodu, ale nakonec se tam pojede maratonská etapa a doprovodné týmy tam sice zavítají, ale to nejhorší čeká jen závodníky. Pojede se hodně blízko hranic s Ománem a Spojenými arabskými emiráty, duny budou opravdu hodně velké a těžké.“

Foto: Martin Prokop

Martin Prokop si opakovaně přeje, ať je soutěž co nejtěžší. To, že se pojede v oblasti obrovských dun, jednoznačně vítá

Start závodu bude ve speciálním bivaku na sever od Džiddy, sto kilometrů od nejbližšího hotelu. „Chceme, aby byla celá soutěž kompaktnější, jde nám i o atmosféru. Mořský kemp, jak bivaku říkáme, je jednou z novinek. Ale i cíle tří nebo čtyř etap budou končit v průběhu soutěže přímo v bivaku, aby si soutěž užili i mechanici a členové týmů, kteří se kvůli pracovním povinnostem jinak na trať soutěže nedostanou.“

Celá soutěž pak bude mít výrazně expediční charakter a na rozdíl od ročníku 2022 se pojedou jen tři etapy tak, že jejich start a cíl je v jednom místě. „Bude to náročnější pro všechny, pro jezdce, týmy i pro nás. Ale Rally Dakar má být náročný podnik!“

Zrcadlové trasy

Zásadní novinkou pro rok 2023 bude takzvaná Zrcadlová trasa. „Podobně jako ve škole, kde učitelé dávají dva různé úkoly sousedícím žákům, aby se zabránilo opisování, tak i v soutěži chceme zabránit tomu, aby soutěžící jednoduše jen slepě opisovali, takže budou existovat minimálně dvě verze roadbooků a soutěžícím budou rozdávány náhodně,“ zaznělo na oficiální prezentaci Rally Dakar 2023 před pár dny.

Teď to Castera upřesnil: „Občas jsme slyšeli a viděli, že se nezávodí, že posádky jedou jen po stopách těch před nimi. Takže jsme naplánovali úseky, které budou mít podobu kosočtverce, tedy budou zrcadlově obrácené. Občas se trasa rozdělí, někdo pojede doprava, někdo doleva a pak se zase sejdou. Bude to náročné na navigaci a bude to nutit posádky být pořád ve střehu.“

Pokud jste si ale mysleli, že se to stane každý den a hned několikrát, pak vás ale zklamu. Na upřesňující dotaz Castera přiznal, že to bude jen čtyřikrát až pětkrát během celé soutěže. Což je trochu zklamání. Na druhou stranu, v poušti nebo v horách organizátoři nikdy nemohou zajistit úplně stejnou trasu pro všechny, a to by mohl být problém.

Organizační změny

Protože šlo primárně o schůzku organizátorů závodu a týmu, řešily se i ryze praktické věci jako přesuny techniky, zabezpečení, shakedown před závodem nebo starty do jednotlivých etap. Takže jen telegraficky pár zajímavostí:

- V letošním ročníku startovali vždy jako první motorkáři, pak vždy prvních třicet aut, pak pět nebo deset kamionů. Kamiony letos budou startovat až po čtyřiceti autech.

Foto: MM Photography

Martin Macík posun kamionů dál do hlubin pole rozhodně nevítá, podle něj jde hlavně o bezpečnost pomalejších aut a bugin

- Maximální rychlost motocyklů bude snížena na 160 km/h. Podle Castery jde spíš o kosmetickou úpravu pravidel.

- Každý účastník se bude moci v průběhu soutěže dvakrát vrátit do závodu, pokud nedojede etapu. Jeho výsledek se ale nebude započítávat do hodnocení a půjde spíš o možnost Dakar dojet, případně pomoci týmovým kolegům.

- Shakedown před závodem bude rozdělen pro motorky a pro auta s kamiony, vloni si závodníci stěžovali, že na trati rozbité od opakovaných průjezdů kamionů se nedá jet.

- Motorkáři budou mít v rámci bezpečnosti dva takzvané airbagy, tedy vesty, které se v případě pádu nafouknou. Zatím vozili jen jeden a stávalo se, že po jeho aktivaci pokračovali v soutěži dál bez něj, což bylo zbytečně riskantní.

- Zatím nejsou v Saúdské Arábii žádná aktuální opatření proti Covidu, což se ale samozřejmě může změnit.

Digitální roadbooky pro všechny? Jisté to zatím není

Podle prvních informací se zdálo, že nadcházející Dakar se pojede stejně jako ročník 2022 podle digitálních roadbooků, ale že tentokrát je dostanou už úplně všichni účastníci soutěže, včetně motocyklů a bugin.

Foto: Jan Červenka

Papírové roadbooky jsou už dávno minulostí… Čerstvě podle všeho i pro motorky

„Také bychom si to přáli a děláme zatím všechno pro to, aby to tak bylo,“ připustil Castera k digitálním roadbookům pro motorky. „Honda a KTM to testují, dokončujeme vývoj, ale není to jednoduché. Máme problémy s osvětlením obrazovky a s pozicí umístění na motorce, aby to bylo dobře čitelné za všech okolností a ve všech jízdních pozicích. Je na tom ještě práce. Pokud to bude v Maroku, bude to i na Dakaru. Jinak ne, potřebujeme mít jistotu. A bylo by to až příští rok. Každopádně jde i o to, jak bude celý systém chráněn, v případě motorek jde hlavně o pád, kdy jde nejen o možné poškození zařízení, ale taky o bezpečnost jezdce.“

Dakar Classic

Přidružená soutěž pro starší auta a kamiony se stává nedílnou součástí Rally Dakar, ale dál platí, že jde o úplně jiné trasy a podmínky. Soutěž Dakar Classic bude mít třináct etap, dva maratonské bivaky a její účastníci rozhodně nepojedou do Pusté končiny.

Foto: Klymciw Racing

Ondřej Klymčiw se škodovkou byl prvním Čechem v kategorii Classic. Chybět nechce ani v nadcházejícím ročníku

Novinkou je rozšíření kategorií na čtyři, kam se účastníci přihlašují podle rychlosti a schopnosti svých strojů, přibude i kategorie autentických aut, tedy originální stroje, které na Rally Dakar opravdu kdysi závodily.

Změny pravidel techniky mezi auty

Ve třídě aut aktuálně závodí hned tři různé koncepce. Kromě již zmíněných hybridních speciálů Audi to jsou takzvané buginy s pohonem zadních kol a klasické čtyřkolky. A organizátoři již několik let bojují s tím, aby se povedlo techniku co nejdřív nastavit tak, aby byly stroje vzájemně konkurenceschopné. A při prezentaci zůstala na jednom obrázku poznámka, podle které by se mohla snížit maximální rychlost aut na 160 km/h.

„To byla spíš pracovní poznámka, návrh k diskuzi, něco, co tam nemělo úplně zůstat,“ přiznal Castera na přímou otázku. „Nejsme spokojeni s tím, jak jsou nastavená aktuální technická pravidla, a s FIA to řešíme. Je to těžké, my na to máme svůj pohled, oni taky a vy jako závodníci to taky můžete vidět jinak. Omezení maximální rychlosti je jednou z možností, ale nepreferujeme ji.“

Foto: ASO

Hybridní speciály Audi občas bojovaly se spolehlivostí a navigací, ale jejich rychlost byla dechberoucí

Podle zákulisních informací je problém v tom, že atmosférické a přeplňované motory sice mají řadu jasně daných omezení, které však zvýhodňují přeplňované jednotky, které mají až o sedmdesát koní víc než atmosférické motory. Podle všeho došlo k pochybení při nastavování limitů a organizátoři s tím teď bojují. „My na autě pracujeme už od té doby, co se vrátilo z Dakaru,“ říká k tomu Martin Prokop. „Hodně se věnujeme aerodynamice a pravdou je, že v autě máme aktuálně už i my přeplňovaný šestiválec. Jestli s ním ale budeme závodit, to je ještě pořád otázka, na kterou nemáme odpověď. A jsem rád, že se tohle téma otevřeně řeší.“

Kamazy Dakar 2023 nepojedou

Posledním nepříjemným, ale hlavně pro české fanoušky zatraceně důležitým dotazem byla účast Kamazů v kategorii kamionů. „Podle aktuálních podmínek a vzhledem k celkové situaci je start běloruských a ruských týmů velmi nepravděpodobný,“ řekl k tomu Castera. „Prostě to tak je, jsou pravidla, zákony a my je respektujeme.“

Foto: Dakar Rallye

Kamazy podle všeho na Dakaru 2023 závodit nebudou

„Pokud opravdu nepojedou, bude to možná paradoxně ještě větší výzva a řežba, protože na vítězství budou chtít zaútočit i ti, kteří by jinak na první trojku ani nepomysleli,“ hodnotí situaci Martin Macík, jeden z českých pilotů.

Jak je vidět, máme se na co těšit. A závodníci taky. Rally Dakar 2023 se ještě pořád vyvíjí a nic není jisté až do doby, než bude 31. prosince 2022 soutěž odstartována!

Reklama

Související témata:
David Castera
Načítám