Hlavní obsah

Dakar 2023 má trasu. Na závodníky čekají obří duny, Češi se ale na výzvu těší

Foto: Audi

Audi postaví na start Dakaru 2023 hned tři závodní speciály a nikdo neočekává nic jiného než vítězství. Jenže v téhle soutěži nemá nikdo nic jisté

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Organizátoři Dakaru vždy říkají, že ten aktuální ročník bude ten nejtěžší. Teď mají pro všech 365 startujících jednoduchý vzkaz: „BOJTE SE!“ Čtrnáct etap s celkovou délkou 8 549 km, z toho se 4 706 km pojede v závodním tempu. České posádky nebudou ani letos chybět v žádné kategorii.

Článek

Fakta o poušti Rub al-Chálí, v překladu Pustá končina, hovoří jasně: čtvrtá největší poušť světa je větší než Francie a Itálie dohromady. Nespadne zde ani tři milimetry srážek za rok. Teploty se pohybují od nuly do padesáti stupňů. A zdejší duny jsou srpovité, hvězdicové i podélné a ty nejvyšší jsou až 250 metrů vysoké. „Bude to zajímavá zkušenost. Čím těžší Dakar, tím lepší pro nás,“ říká tradičně Martin Prokop, který jede svůj osmý Dakar. Jeho slova jak kdyby mluvila z duše všem českým zástupcům. Těžké a technické etapy sedí většině českých posádek víc než rychle vypalovačky na dlouhých planinách. Ale teď už všichni vědí, že dojde i na ně.

Foto: MP Sports

Martin Prokop pojede opět s osmiválcovým Shrekem

„Požádali jste nás, že chcete delší a těžší Dakar, s více kilometry i s více dunami,“ slibuje David Castera, ředitel soutěže. „A přesně takový Dakar 2023 bude. Je to úplně jiný Dakar, než jaký jste v Saúdské Arábii za ty tři roky poznali. První týden bude soutěž v duchu těch předchozích. Tedy rychlé etapy, kameny, kratší duny, hodně technický terén. Najedeme ale výrazně víc kilometrů, než závodníci byli zvyklí, což nepochybně bude náročné jak pro ně, tak pro techniku. Druhý týden pak totálně změníme tempo. Pojedou se kratší etapy, méně než 200 kilometrů za den, ale s mnoha velkými a těžkými dunovišti. Tenhle Dakar bude zkrátka jiný než ty předchozí.“ Organizátoři soutěže už při prvním nástřelu trasy uvedli, že trasa Dakaru 2023 bude ze sedmdesáti procent nová.

Zatímco letošní Dakar měl dvanáct etap, tak ten, co startuje na přelomu roku, bude o dva dny delší a nebude rozdělen rovnoměrně. Napřed se pojede osm dní, pak den volna v Rijádu a pak šest dní v úplně neznámém a podle všeho velmi těžkém terénu. Čtrnáct etap Dakaru 2023 má celkovou délku 8 549 km, z toho je 4 706 km rychlostních zkoušek. První polovina soutěže má 3 024 km kilometrů, druhá pak pouhých 1 682. O to však budou obtížnější.

Foto: A.S.O.

Trasa závodu pro rok 2023. Víc se všichni dozvědí až poslední letošní prosincový den na startu, itineráře do jednotlivých etap pak závodníci dostávají jen deset minut před startem

„Splnilo se, co se očekávalo,“ říká Martin Macík. „Máme před sebou asi jeden z nejnáročnějších Dakarů v celé historii. První polovina, tedy těch osm etap, bude velmi rychlých a náročných na posádky i na techniku. Po dni volna pak přejezd do Pusté končiny a maratonská etapa bude až úplně u konce a bude právě tam.“

Tolik skloňovaná Pustá končina je jednoznačným strašákem. „Pojede se tam čtyři dny, je to gigantická oblast, ve které je králem písek ve své nejmajestátnější podobě,“ varuje David Castera. „Maratonská etapa, tedy bez pomoci servisních týmů a mechaniků, tady získá úplně jiný rozměr. Nic tu není, nenašli jsme žádné zvíře, žádné lidi, žádné stopy. Je to úplná prázdnota. Co tady ale je, tak to jsou duny. Majestátní duny. Některé z nich jsme přejížděli třeba i víc než hodinu a půl. Žádné duny, které jsme dosud jezdili, tak extrémní nebyly. Budeme mít vyšší úroveň obtížnosti.“

Dakar 2023 se jede se z východu na západ. Začne krátkým prologem již letos 31. prosince na břehu Rudého moře v takzvaném Sea Campu asi 200 km od Džiddy, kde začalo i poslední rally, aby hned druhý den závodníky čekalo víc než tři sta ostrých kilometrů. Cíl je naplánovaný na 15. ledna na opačné straně Arabského poloostrova ve městě Dammám u Perského zálivu. Novinkou bude i to, že během etap vypadly takzvané neutralizační zóny, kde si posádky mohly odpočinout, odskočit si na záchod či zkontrolovat techniku. Teď se každé zastavení promítne do celkového výsledku.

Celá soutěž se plánuje v podstatě hned po ukončení předchozího ročníku. „Na začátku máme nějaké znalosti, představy a samozřejmě satelitní snímky. Trasu pak najíždějí dvě auta, která plánují přesný itinerář závodu, do toho se řeší potřebná infrastruktura a trasy pro přidruženou soutěž Dakar Classic. S půlročním předstihem máme domluvená letiště, přesně víme, kde budou bivaky, a trať je z devadesáti procent jistá. Pak se trasa ještě upřesňuje a jen několik dní před soutěžícími pak po trase závodu jedou ještě auta organizátorů, abychom věděli, že se nikde nic zásadním způsobem nezměnilo, že trasa je průjezdná a že itineráře sedí,“ vysvětlil již dříve Castera.

Organizátoři se snaží vyslechnout připomínky jezdců, hned po prvním ročníku v Saúdské Arábii třeba bylo jasné, že se musí soutěž zpomalit a že musí přibýt technických etap. Novinkou pro rok 2023 jsou dva rozdílné itineráře pro více či méně dlouhé úseky ve vybraných etapách. Organizátoři tak chtějí zabránit tomu, aby soutěžící jednoduše jen jeli po vyjetých kolejích strojů před nimi. Všechny roadbooky budou digitální a soutěžícím budou rozdávány náhodně.

Foto: MM Photography

Martin Macík má nový závodní kamion, při neúčasti Kamazu patří mezi jasné favority

Na start Dakaru 2023 by se mělo postavit celkem 365 vozidel napříč všemi kategoriemi. Mezi kamiony bude chybět ruský Kamaz, o důvodech, proč se tak stalo, jsme již psali. I díky se tomu se očekávají líté boje ve všech kategoriích – mezi motocykly je třeba deset jezdců, kteří mohou pomýšlet na vítězství, třída bugin taky neustále roste a v automobilech se pak očekává souboj mezi hybridními Audi, továrními Toyotami a vozy týmu Prodrive. V kamionech pak pomýšlí na vítězství minimálně pět posádek.

Je jasné, že mezi startujícími nechybí ani Češi. Mezi motocyklisty chce zaútočit na elitní desítku Martin Michek, v automobilech touží po výraznějším úspěchu Martin Prokop. Mezi kamiony by se měl podle očekávání blýsknout Martin Macík, v třídě SSV, tedy v buginách, pak startují dvě dcery Martina Koloce. Celkově najdete čechy hned pod osmnácti startovními čísly. Samostatnou soutěž veteránů, tedy Dakar Classic pak pojedou vedle Klymčiwa se škodovkou ještě další čtyři posádky s českou účastí.

Češi na Dakaru

Motocykly: Martin Michek (KTM); Milan Engel (KTM); Jan Brabec (KTM); David Pabiška (KTM); Libor Podmol (Husqvarna)

Čtyřkolky: Zdeněk Tůma (Yamaha)

Auta: Martin Prokop, Viktor Chytka (Ford); Miroslav Zapletal, Marek Sýkora/SR (Ford); Karel Trněný, Milan Horyl (Ford)

Buggy (SSV): Aliyyah Kolocová, Stéphane Duplé/Fr. (Can-Am); Yasmeen Kolocová, Taye Perry/JAR (Can-Am)

Kamiony: Martin Macík, František Tomášek, David Švanda (Iveco); Martin Šoltys, Roman Krejčí, David Hoffmann (Tatra); Aleš Loprais, Petr Pokora, Jaroslav Valtr ml. (Praga); Jaroslav Valtr st., René Kilián, Tomáš Šikola (Tatra); Tomáš Vrátný, Jaromír Martinec, Bartolomiej Boba/Pol. (Tatra); Robert Kašák/SR, Tomáš Kazarka/SR, Jaroslav Kolář (Tatra); Dušan Randýsek, Joel Darboure/Fr., Anthony Robineau/Fr. (MAN); Albert Llovera/Andorra, Margot Llobera/Andorra, Petr Vojkovský (Ford)

Klasik: Ondřej Klymčiw, Bill Conger/USA (Škoda 130 LR); Radek Vávra, Lukáš Vála (Nissan Patrol); Olga Roučková, Jiří Kopřiva (Suzuki Samurai); Ondřej Martinec, Gabriel Zubor (Toyota Land Cruiser); Radovan Zazarka/SR, Josef Kalina, Pavol Zachar/SR (Tatra 815 Puma)

První ročník slavného závodu se jel v roce 1979 mezi Paříží a senegalským hlavním městem Dakarem, aby se v roce 2020 po deseti letech v Jižní Americe poprvé přesunul do Saúdské Arábie. Tam se jistě pojede i příští ročník, pořadatelé se s místní vládou domluvili na pětiletém programu. Očekávání, že se bude část závodu odehrávat i v některé ze sousedních zemí, se ani v ročníku 2023 nenaplnila. Dakar 2023 pak je i první soutěží světového šampionátu dálkových soutěží.

Reklama

Související témata:
Načítám