Hlavní obsah

Úžasný sporťák, který zářil v bondovce i Pretty Woman: Lotus Esprit je zajímavá skládačka, navíc skvěle jezdí

Foto: Ondřej Kroutil

Lotus Esprit se vyráběl skoro tři dekády a za tu dobu prošel výraznou evolucí od původního jednoduchého, hranatého auta až po zakulacenou bestii s osmiválcem, co vkročila až do současného tisíciletí. Vyzkoušeli jsme verzi Turbo z roku 1991 a trochu nasáli pocit z této speciální britské rodiny.

Článek

Co vlastně dneska Lotus nabízí za auta? Nebýt stánku na festivalu rychlosti v Goodwoodu, tak bych upřímně neměl ani tušení – modelová řada je nečekaně široká. Zatímco já vzpomínám hlavně na úžasný Elise 111R, dnešní portfolio obsahuje různá auta – od hypersportu až po elektrické SUV.

Zatímco u Emiry či vrcholné Evijy DNA značky stále tak nějak cítím, u čtyřdveřové Emeyi či modelu Eletre už s tím mám celkem problém. Na druhou stranu, i Porsche bylo zachráněno SUVéčkem… Takže vlastně tradiční značce, která vznikla v roce 1948 a pořád se tak nějak potlouká, držím palce. Ale co si budeme vyprávět, stejně je mi sympatičtější Classic Team Lotus, který udržuje při životě nádherné závodní speciály John Player Special – a závodí s nimi při skvělých akcích. Černá & zlatá, to jsou navždy barvy závodních úspěchů Lotusu, spojených se jmény jako Emerson Fittipaldi, Ronnie Peterson, Nigel Mansell nebo Ayrton Senna.

S takovou krásnou historií plnou adrenalinu a přístupem zakladatele značky, Colina Chapmana, který viděl jako klíčovou kombinaci výkonu a lehké konstrukce, se dá do budoucnosti kráčet s hlavou vztyčenou. Jenže já z automobilové současnosti a cest, jimiž se většina vydává, nadšený zrovna nejsem, proto si dnes připomeneme jeden ze zásadních modelů značky, všem dobře známý Lotus Esprit.

Foto: Ondřej Kroutil

Esprit jako by snad ani nezestárl.

Za ikonickým a snadno rozeznatelným tvarem „překládaného papíru“, představeným v Turíně v listopadu 1972, stálo italské studio Ital Design v čele s populárním návrhářem Giorgettem Giugiarem. Koncept automobilu s motorem uprostřed, jehož základem byl prostorový ocelový rám s karoserií ze sklolaminátu, se narodil do dobré doby a byl přijat pozitivně. Doplníme, že základem auta se stalo výrazně upravené šasi z Lotusu Europa Twin-Cam. Už první generace Espritu, známá jako S1, se proslavila nejen z hlediska vzhledu a jízdních vlastností, ale také díky použití typického motoru Lotus 907. Tento čtyřválec měl u prvních verzí výkon 162 koní (v USA jen 142 k), což v kombinaci s hmotností pod tunu znamenalo schopnost pokořit stovku za příjemných 6,9 sekundy a maximální rychlost 222 km/h. Mezi zajímavosti patřily například zadní brzdy umístěné u diferenciálu nebo pětistupňová převodovka Citroën C35, používaná například u modelu SM a Maserati Merak. Anebo také zadní světla z Fiatu X1/9.

Foto: Ondřej Kroutil

Je libo svezení?

Model S1 byl samozřejmě teprve začátek – Lotus Esprit se za svého rekordního výrobního cyklu o délce 27 let dále vyvíjel. Zatímco prvních verzí vzniklo v letech 1976-1978 celkem 718 kusů, zmodernizovaných S2 v britském Hethelu v letech 1978-1982 postavili celkem 1 149 kusů. Verze S2.2 už měla objemnější motor typ 912 se stejným výkonem, ovšem vyšším točivým momentem. S rokem 1980 přišel také první přeplňovaný model – pod názvem Essex Turbo Esprit se skrývala speciální edice s livrejemi olejářské společnosti Essex, sponzora závodního týmu Lotus z té doby. Turbo bylo přidáno na motor 910 se suchou klikovou skříní a nabídlo celkový výkon 213 koní a 271 Nm točivého momentu. Esprit zrychloval a zvládl stovku za 6,1 s a maximální rychlost dosáhla na 241 km/h.

Víceméně zbylá část 80. let patřila verzi S3 a Turbo Espritu – v letech 1982-1988 jich vzniklo celkem 3 041 kusů a mezi zajímavosti patří fakt, že právě šasi modelu S3 bylo použito pro stavbu DeLoreanu DCM, který zná snad každý, kdo se kdy jen trochu motal kolem aut. A upřímně, i když všichni milujeme Návraty do budoucnosti, ten hype kolem vozu je zbytečně přehnaný.

Foto: Ondřej Kroutil

Na silnici se za ním každý otočí. Co na tom, že zadní lampy pochází od Toyoty.

Nás ale dnes zajímá verze vyráběná v letech 1988-1994. Tvar výrazně kulatějšího Espritu je připisován britskému designérovi Peteru Stevensovi, který pracoval třeba na McLarenu F1 a dalších projektech. Kromě jasné vizuální odlišnosti zmiňme například novou metodu spojování sklolaminátu zvanou VARI (patent Lotusu), která přinesla mnoho výhod. Ve spojení s kevlarovými výztuhami došlo také k výraznému nárůstu torzní tuhosti celku. Co se týče sdílených komponentů, které jsou pro malosériová auta podstatné, tak například zpětná zrcátka pocházejí z Citroënu CX (pro verzi SE). A nová zadní světla? Kdo by to byl řekl, ale pro Esprit je propůjčila Toyota Corolla AE86, tedy původní Hachi. Kámoši si musí pomáhat, i když má každý z nich odlišný přístup k životu a zábavě za volantem.

Auto, o kterém se bavíme, bylo značeno jako X180 a kromě zmíněných vizuálních nebo technických proměn došlo i další změny – tak například další francouzskou spojkou byla převodovka Renault UN-1, díky níž se brzdy musely přesunout tradičně hned pod kola. S rokem 1989 došlo k nahrazení systému vstřikování K-Jetronic za vícebodový systém Lotus/Delco. Vůz také dostal mezichladič vzduch-voda-vzduch zvaný Chargecooler. Upravený motor, který pohání i auto na obrázcích, s turbem Garrett TB03 s tlakem 0,85 baru dosáhl na krásných 268 koní při 6 500 otáčkách a 354 Nm točivého momentu při 3 900 otáčkách. Výkon se dále lišil podle různých verzí, ale podstatné je, že vrcholná verze s využitím overboostu zvládla stovku za 4,9 sekundy a maximální rychlost dosáhla na 262 km/h, tedy lehce přes 160 mil v hodině.

Foto: Ondřej Kroutil

Budíky jsou menší, ale zase jich tu najdeme hned několik. Ale ta imitace dřeva…

K pestré historii Espritu v rychlosti doplníme, že do roku 1994 vzniklo celkem 1 672 kusů modelu X180 a poté přišla řada na ještě kulatější Esprit S4 s designem od Juliana Thomsona, jehož v letech 1994-2004 vzniklo celkem 3 630 kusů. A to včetně verzí V8, které se poprvé objevily v roce 1996 a využívaly vlastní osmiválec typ 918. Hliníkový motor DOHC s objemem 3,5 litru se dvěma turbodmychadly Garrett uměl nabídnout až 507 koní, ale pro silniční použití byl kvůli převodovce Renault (ač upravené přímo Lotusem) omezen na 355 koní. Na konci životního cyklu dostal Esprit ještě další změnu stylingu, za kterou byl tentokrát zodpovědný šéf Lotus Design centra Russell Carr. Kromě sériových aut, různých limitek a závodních kousků vznikly také určité speciality – jelikož Esprit byl vždy kupé, případně targa a výrobce nikdy nenabídl kabriolet či roadster, o přestavbu se postarali jiní. Jednou ze zajímavostí tak zůstává úprava St. Tropez od Paula Baileho, který vytvořil hezký kabriolet, německý Autohaus Kollinger zase stavěl Esprit Roadster.

Co se týče představeného vozu, který byl divizí Sportovní vozy na Truc dovezen z Kanady, tak se bavíme o verzi X180 z roku 1991. Jak je vidět i na fotkách, většina espritů je díky použití sklolaminátu v hezkém stavu a to platí i pro testovaný šedý exemplář (rezaví jen rám). V tomto konkrétním případě se předchozí majitel pokoušel trochu ozvláštnit interiér, za což teď dostává oprávněnou bídu.

Foto: Ondřej Kroutil

Nastupování není nejpohodlnější, lidé vyššího vzrůstu se sem navíc budou skládat dost obtížně.

Do Espritu se neleze zrovna nejpohodlněji a rovnou prozradím, že pokud máte řekněme 190 cm nebo širší postavu, přestaňte o něm snít. Sedí se hodně nízko, jsem obklopen plasty různých druhů. To by mi tak nevadilo, klasická malosériovka z 90. let, ovšem imitace dřeva na jednoduchém přístrojovém štítu (alespoň posetém budíky) je skutečně kýčovitě nehezká.

Řadicí páka je pěkně po ruce a motor vibruje za zády. Mám tento skloněný čtyřválec DOHC poháněný řemenem hodně rád, jeho ryzí chuť do otáček je vždycky příjemná. V tomto případě je dynamika hodně zajímavá hlavně díky turbodmychadlu, které se roztáčí a posílá na zadní kola svůj masivní točivý moment. S hmotností 1 349 kg už tato generace nejde úplně ve šlépějích původní ideologie značky, ale i tak je na silnici auto obratné a přesným řízením se hezky usazuje do zatáček.

Tohle konkrétní vozidlo ještě bude potřebovat nějakou lásku (kterou v následujících dnech dostane), aby bylo mechanicky zcela v pořádku. I když jsou motor i převodovka obecně robustní, klasicky je třeba pravidelný, ale hlavně odborný servis – určitě bych se nepouštěl do nějakých garážových pokusů, ale to platí vlastně vždycky.

Z hlediska tržního usazení jsou lotusy obecně (až na výjimky) zajímavé tím, že stojí tak nějak pořád stejně. Berte mě lehce s rezervou, ale víceméně je to tak – aut bylo málo (vždyť espritů za 27 let vzniklo jen přes deset tisíc kusů) a rozhodně nepatří mezi masově hledané vozy. Esprit X180 ve verzi Turbo stojí v super stavu řekněme 50 000 eur, tedy něco přes 1,2 milionu a nabídka není zrovna nejširší. Určité vzácné verze a limitky se prodávají za víc než dvojnásobek, ale to už člověk musí být skutečný znalec a vědět přesně, co chce. Předváděný kousek je u společnosti Sportovní vozy na Truc nabízen za 990 000 Kč.

Lotus Esprit je právem jedním ze základních kamenů druhé poloviny života značky Lotus. Líbil se nám v Jamesi Bondovi, líbil se nám v Pretty woman a líbí se nám na silnici. Jeho éra už sice skončila, ale pro někoho, kdo hledá zajímavý, ručně skládaný sporťák s motorem uprostřed, který dynamicky rozhodně nezaostává za konkurencí své doby, může se dostat do dobré společnosti – z vlastních zkušeností vím, že majitelé lotusů jsou nadšenci, s nimiž je vždycky pohodové setkání.

Související témata:
Načítám