Hlavní obsah

Omlazená Tesla Model 3 naživo: Není bezchybná, nectí ergonomii, ale dospěla a má zajímavou cenu

Foto: Tesla

Bát by se měla nejenom škodovka, ale i bavorák či mercedes.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na poli elektromobility neexistuje asi kontroverznější automobilka než Tesla, která po celém světe vytvořila kult a zprofanovala bateriově poháněná vozidla. V současnosti nejlevnější model výrobce nese název Model 3 a nedávno prošel faceliftem. Nyní se tento vůz ukázal v Praze a my si jej mohli prohlédnout naživo.

Článek

Ačkoli statistikám prodejů Tesly vládne SUV Model Y, nelze opomenout ani vstupenku do světa této elektrické značky, kterou je nedávno omlazený Model 3. V rámci zásadních úprav se zlepšila aerodynamika (Cx 0,219), tuhost karoserie i naladění podvozku a dále přibyla akustická skla, dvě nové barvy a tenčí světla.

Foto: Se svolením společnosti Tesla

Matrixové lampy? Zatím nebudou.

Ta hlavní, diodová, ovšem prozatím nenabízí pokročilou technologii Matrix a stále není jisté, zdali se toto hi-tech svícení, které dneska má i omlazená Škoda Scala či Kamiq, do výbavy vozu vůbec dostane.

V interiéru zase přibyly nové materiály, sedačky, ambientní osvětlení. Zásadní změnou je pokročilý 15,4palcový středový displej, kde jsou schované takřka všechny ovládací prvky. A to je prohřešek proti ergonomii, zejména při jízdě, kdy se moc nechcete hrabat v dotykovém displeji kvůli nastavení teploty nebo zapnutí výhřevu sedaček.

Foto: Se svolením společnosti Tesla

Kabině dominuje centrální displej s úhlopříčkou 15,4 palce (39,116 cm).

Menší 8palcový displej je k dispozici vzadu dole, přičemž cestující skrze něj mohou ovládat teplotu, proudění vzduchu i zábavní systém. Vzhledem k potenciálu Tesly a pravidelným updatům se můžeme na další funkce těšit v blízké budoucnosti.

Co ovšem auto patrně nedostane, je přístrojový štít, jenž by mohl zastoupit alespoň head-up displej. V trojkové Tesle totiž máte hlavní údaje na dotykové obrazovce, nikoli však před očima. Řešení ve formě přídavné kapličky se neoficiálně nabízí a koupíte jej klidně i na AliExpressu.

Foto: Se svolením společnosti Tesla

Nové jsou rovněž sedačky, přičemž volíte jen mezi černými a černo-bílými.

V rámci modernizace automobil též přišel o ovládací páčky, takže se aktivace blinkrů přesunula na volant, zatímco volba směru jízdy do dotykové obrazovky. Tím pádem se interiér stal ještě více minimalistickým než před faceliftem.

Kvalita a úspory

Na statické prohlídce realizované v pražském salonu Tesly jsme měli možnost si modernizovaný Model 3 prohlédnout naživo. Pamatujíc si neslavnou kvalitu raných kusů z roku 2018 naše oko důkladně prohlíželo karoserii, ovšem až na dva nedostatky nenašlo nic, za co bychom auto mohli kritizovat.

Foto: Jan Majurník

U auta za milion bychom to slícování čekali přece jen lepší.

Nadšení v nás tedy nevyvolaly páté dveře kryjící obří zadní kufr, které ke střešním lištám a zadnímu nárazníku s blatníky prostě příliš nelícují. Chápeme, že jde o americké auto vyrobené v Číně, nicméně ohlídat si slušné slícování dneska zvládá i cenově dostupná Dacia.

Druhým faktorem byl lak s pomerančovou strukturou, což sice není nic, co byste nenašli též u sedmičkového bavoráku za pět milionů, ale také nejde o věc, která nás neštve. Ve jménu ekologie a úspor téměř všichni výrobci přešli na vodou ředitelné laky, co rychle schnou, čímž bylo vymalováno.

Foto: Se svolením společnosti Tesla

Výsuvné kliky už nemusí být strašákem, dveře lze odjistit přes aplikaci.

Zadívali jsme se i na zapuštěné kliky, které (všeobecně) v zimě občas rády zamrzají, nicméně na tento neduh má Tesla řešení ve formě dálkově ovládaného odskoku dveří.

Na rozdíl od vnějšku jsme uvnitř kabiny nenašli nic, co by bylo po stránce zpracování špatně. Kvalita interiéru se zlepšila, přibyly nové materiály. Palubní deska už nevrže jako kdysi a slibované zlepšení tuhosti karoserie by mohlo odstranit další nepříjemné hluky. Nicméně to ukáže až jízda.

Foto: Se svolením společnosti Tesla

Standardem je panoramatická střecha – ať chcete, nebo ne.

Máme-li mluvit o designu kabiny, patří k prostším, nicméně to je otázka vkusu. Kritiku vysíláme jen k zanedbané ergonomii (vše v dotykovém displeji) a absenci přístrojového štítu či ovládacích páček. Jistě, někdo si na tento jiný styl zvykne, ovšem pro dalšího může být toto rozhraní spíše „no-go“ zóna.

Tesla na miskách vah

Přestože jsou na autě znát konstrukční řešení aplikovaná kvůli úspoře nákladů, je tu i řada výhod reprezentovaná především dojezdem a cenou. Model 3 je totiž 4,72 metru dlouhý pětimístný sedan, který ve verzi s pohonem zadní nápravy zvládne na jedno nabití ujet v optimálních podmínkách 513 km (nabíjení až 170 kW), zatímco ve čtyřkolce se dvěma elektromotory až 629 km (nabíjení až 250 kW).

Foto: Se svolením společnosti Tesla

Tesla Model 3 nabízí certifikované dojezdy 513 nebo 629 km.

Neméně působivé je i zrychlení zadokolky z klidu na stovku za 6,1 sekundy, potažmo za 4,4 sekundy u varianty 4 × 4. Hmotnost poté činí 1 765 kg, respektive 1 828 kg.

Při konfiguraci vozu vlastně nemusíte moc nad něčím přemýšlet, výbava je víceméně fixní. Volíte si akorát provedení (4 × 2, 4 × 4) jednu z pěti barev (bílá, modrá, černá, červená, šedá), kola (18, 19 palců), jestli chcete sadu zimních kol nebo tažné zařízení (až 1 000 kg). Dále řešíte barvu interiéru (černá, bílá) a to, jestli si připlatíte za rozšířené funkce poloautonomní jízdy úrovně 2.5 kontroverzně nazvané Autopilot a schopnost plně autonomního řízení nebo za nabíjecí wallbox.

Díky tomu, že de facto nevolíte žádné pakety, dostanete slušně vybavené auto jednak do dvou až šesti týdnů a také výrobce ušetří nemalé peníze na samotné výrobě i logistice. Je to takové „win-win“ na obě strany.

Nejdostupnější čerstvě faceliftovaný model Tesly začíná na sumě 1 053 990 Kč, zatímco silnější čtyřkolka vyjde ve standardu na 1 253 990 Kč. První vozy už jsou fyzicky vyrobené a zamíří ke svým zákazníkům v následujících dnech. Ačkoli jde o vozidlo plné kompromisů, na poli elektromobility jde o vážnou konkurenci pro ostatní výrobce, jelikož poměr ceny/výbavy/dojezdu je na skutečně zajímavé úrovni. Model 3 tak rozhodně stojí za umístění na pomyslnou misku vah.

Omlazená Tesla Model 3 je?
Fantazie!
13,6 %
Celkem slušná.
54,3 %
Ujde.
9 %
Odpad!
23,1 %
Celkem hlasovalo 1338 čtenářů.
Načítám