Článek
Segment C je momentálně sice jeden z nejrychleji rostoucích koutů automobilového trhu, zvlášť podílem elektromobilů, ale zároveň je taky jeden z těch nejnudnějších - auta jako VW ID.3, Renault Scenic nebo Škoda Elroq vám krev v žilách moc nerozpumpují. Nyní do něj ale vstupuje Kia a chce pořádně rozbouřit vody…
Nová EV4 je totiž všechno, jen ne nudná. Korejská automobilka vystupuje z davu zatím každým elektrickým kouskem (pionýrská EV6, rodinný obřík EV9 i rozumná, ale stylová EV3) a EV4 posunuje hru zase o kus dál. Vypadá zase trochu jako kosmická loď, i když jde vlastně o obyčejný hatchback - byť s trochu zvláštními proporcemi.

Proporce EV4 jsou kvůli nízké linii střechy a neobvykle dlouhému rozvoru trochu zvláštní, ale mimořádný vnitřní prostor vám to bohatě vynahradí.
Něco pro odvážné tradicionalisty
Kia nabízí svou EV4 také v karosářské variantě sedan, která sice nese „rychlé“ jméno Fastback, ale fakticky má klasickou tříprostorovou karoserii (některé trhy preferují zavazadlový prostor oddělený od toho pro posádku) s docela ošklivým zadkem a velkým kufrem přístupným otvorem připomínajícím dopisní schránku.

Záď hatchbacku EV4 vypadá zvláštně, ale ta u Fastbacku je vyloženě… No, však vidíte sami.
EV4 Fastback se od hatchbacku liší také tím, že je celkově měkčeji naladěný, což kromě pohodlnější jízdy přináší i mírnou rozevlátost v mezních situacích (ostré brzdy nebo prudké povolení plynu při průjezdu zatáčkou). Pokud nejste taxikář, tak vás tahle varianta asi nebude moc zajímat…

Místo ledniček se budete muset naučit přepravovat ploché televize.
EV4 Hatchback | EV4 Fastback | |
---|---|---|
Délka | 4 430 mm | 4 730 mm |
Šířka | 1 860 mm | 1 860 mm |
Výška | 1 485 mm | 1 480 mm |
Rozvor | 2 820 mm | 2 820 mm |
Objem kufru | 435 l | 490 l |
Při délce necelých 4,5 metru se totiž může pochlubit mimořádně dlouhým rozvorem 2,8 metru, což znamená, že nabízí opravdu hodně prostorný interiér. Vpředu se v pohodlném křesílku rozvalíte jako paša a stejně pohodlně se za vámi rozvalí další dospělák, místa na nohy je tu bez přehánění jako v luxusní limuzíně.

Místa na zadních sedačkách je jako v limuzíně. Možná se budete nechávat raději vozit soukromým řidičem…
Trochu horší je to s místem na výšku, protože kombinace vysoké podlahy s bateriovým balíkem uvnitř a nízké siluety klasického hatchbacku trochu omezuje místo na hlavu (hádejte, proč všichni stavějí elektrické crossovery), ale pokud neměříte přes metr devadesát, nejspíš vás to nebude trápit.

Kabina EV4 je vzdušná a našlapaná technologiemi – před sebou máte 12,3palcový přístrojový štít spojený s 5,3palcovým displejem ovládání klimatizace a 12,3palcovým displejem infotainmentu (poměrně přehledného s širokými možnostmi online služeb a mobilní konektivity).
Na druhou stranu sedíte v EV4 příjemně nízko (o 40 mm níž než v EV3, díky tomu je také těžiště o 20 mm níž) a za volantem máte pocit, že jste „v autě“, ne „na autě“ (přitom ale máte přes nízkou palubku dobrý výhled), takže se při řízení s vozem snáz propojíte. A přesně o to konstruktérům šlo - EV4 má být totiž přinášet radost řídit.
Zkouška Zeleným peklem
Aby byla Kia EV4 opravdovým řidičským nástrojem, který vás nezklame ani při nejostřejším zacházení, prošla tvrdým zatěžkávacím testem na bájné Severní smyčce okruhu Nürburgring, kterou Sir Jackie Stewart po právu překřtil na Zelené peklo.

10 tisíc kiláků na Ringu je jako 100 tisíc na silnici, k tomu testovací jezdci najeli dalších 110 tisíc v běžném provozu. A baterie? Ta se u toho ani nezapotila…
Vývojoví piloti tu na plný plyn najeli skoro 500 kol, ujeli tedy 10 000 ostrých kilometrů, k tomu najeli dalších 110 000 km v reálném provozu. Průběžně nabíjeli jen výkonnými superchargery a zdraví baterie (SoH) po této náročné zkoušce kleslo na 95 %. Ztratit 5 % kapacity baterie po 120 tisících, to není vůbec špatné…
A vážně je, s výkonem 204 koní roztáčejícím přední kola působí docela svižně (stovku zvládne pod osm sekund) a díky instantnímu elektrickému zátahu 283 Nm je dost živá. Také se nechá přesně vést a má dost gripu a stability, abyste se s ní mohli odvážně vrhat do zatáček. Samozřejmě brzy přejde do bezpečné nedotáčivosti (především díky kombinaci hmotnosti 1,9 tuny a eko-gum o šířce relativně skromných 215 mm), ale EV4 není sporťák, takže jí to určitě odpustíte.
Standardní dojezd | Dlouhý dojezd | |
---|---|---|
Výkon | 150 kW (204 k) | 150 kW (204 k) |
Točivý moment | 283 Nm | 283 Nm |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,4 s | 7,7 s |
Maximální rychlost | 170 km/h | 170 km/h |
Kapacita baterie | 58,3 kWh | 81,4 kWh |
Dojezd | 440 km (Fastback 456 km) | 625 km (Fastback 633 km) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 135 kW |
Daleko víc oceníte, jak pohodlná umí EV4 být. Elektrický pohon je sám o sobě hladký a tichý, propracované odhlučnění vás pak ještě víc odtrhne od okolního světa (všimnete si jen valení gum na hrubém asfaltu), podvozek se sofistikovanými frekvenčně selektivními tlumiči (mistrně kombinují komfort na rovinkách s jistotou v zatáčkách) si pak dokáže poradit se všemi nerovnostmi i výmoly, a to i na 19palcových kolech (základní výbava má 17palcová, ale žádnou zvláštní výhodu nepřinášejí).

Kia EV4 umí pohodlná a tichá, ale taky se za jejím volantem můžete rozvášnit. Příští rok dorazí také výkonná čtyřkolka EV4 GT.
Pohodlí na palubě oceníte zvlášť na dlouhých cestách, kterých se EV4 rozhodně nebojí. Už základní varianta zvládne na jedno nabití najet 440 km, ta maratonská s větší baterií dokonce až 625 km. Nudné polykání dálničních kilometrů vám usnadní pokročilé jízdní asistenty (EV4 umí sama měnit jízdní pruhy, taky vám na přístrojovém štítu zobrazí pohled kamery hlídající mrtvé úhly a v cíli cesty sama zaparkuje, klidně i vzdáleně prostřednictvím tlačítek na klíči nebo mobilní aplikace), čas u nabíječky zase zkrátí kino mód, který sklopí sedačku, ztlumí ambientní osvětlení a na displeji infotainmentu vám pustí film na Netflixu. Efektivní nabíjení (10-80 %) však zabere pouhých 31 minut, takže stihnete maximálně jeden díl seriálu…
Kia EV4 je tak plně připravena poprat se s početnou konkurencí. Konvenční karoserie hatchbacku nebude v době nadvlády crossoverů a SUV po chuti všem (nebojte, už na začátku příštího roku dorazí SUV EV5), ale ty, co preferují klasiku, určitě uspokojí. Poskytne jim pohodlí i na hodně dlouhých cestách, příjemnou řidičskost pak můžete brát jako bonus.
Kia EV4 se už nyní vyrábí ve slovenské Žilině a první auta dorazí k zákazníkům co nevidět. Základní cena EV4 je stanovena na 939 980 Kč za variantu s menší baterií a kratším dojezdem, ta maratonská vyjde ve stejné základní výbavě na 1 074 980 Kč.