Článek
Věřte, nebo ne, málokdo jezdí denně Praha–Ostrava a ještě méně je těch, co dávají Chorvatsko na jeden zátah. Většina řidičů se celý svůj motoristický život motá jen kolem komína a občas vyrazí na nějaký výlet. Tomu ostatně odpovídá národní průměr dojíždění kolem 16 km za den. Takže fakt nepotřebujete auto s obří baterií a nájezdem přes pět set, šest set nebo sedm set kilometrů…
Právě proto je tu nejskromnější varianta nového Elroqu s označením „50“, která díky baterii s využitelnou kapacitou 52 kWh (celková 55 kWh) ujede podle tabulek až 377 km. Díky tomu váží o dva metráky méně než maratonská verze „85“, díky čemuž je úspornější (reálně jezdí cca za 16 kWh / 100 km, takže nebudete mít problém najíždět přes 300 km na jedno nabití), hbitější a především lacinější.

Elroq je na pohled svěží a moderní. Zvykněte si, budete ho vídat čím dál častěji.
Základní Elroq ve výbavě Essential totiž seženete již za 799 000 Kč, což je cena srovnatelná s Karoqem TDI DSG. Ten samozřejmě na jednu nádrž ujede o mnoho stovek kilometrů dál, ale jak jsme říkali v úvodu – ne každý to potřebuje. Mnozí jezdí spíš kratší trasy po městě a v jeho blízkém okolí (kde je škoda ničit diesel) a potřebují hlavně prostornost a praktičnost středního SUV s pohodlím ze světa velkých SUV.

Podoba Elroqu kombinuje klasický krystalický design (vzadu) s novodobým Modern Solid (vpředu). Elroq totiž vychází z původního Enyaqu navrženého krystalicky, ale má naroubovanou moderní příď, stejně jako faceliftovaný Enyaq.
Dojezd a nabíjení
Elroq je k dispozici hned ve čtyřech variantách dojezdu, které se liší i výkonem pohonného ústrojí. Každý si tak může vybrat podle toho, jak bude auto používat. Základní verze „50“ a „60“ jsou určeny spíš do města a jeho okolí, s maratonskou verzí „85“ můžete pohodlně brázdit dálnice a se sportovním RS můžete pelášit pěkně rychle. Brzy nabídku dále rozšíří čtyřkolka „85ד s výkonem 285 koní a dojezdem 545 km.
Elroq 50 | Elroq 60 | Elroq 85 | Elroq RS | |
---|---|---|---|---|
Motor | 1× elektromotor | 2× elektromotor | ||
Výkon | 125 kW (170 k) | 150 kW (204 k) | 210 kW (272 k) | 250 kW (340 k) |
Točivý moment | 310 Nm | 310 Nm | 545 Nm | 679 Nm |
Pohon | zadních kol | všech čtyř kol | ||
Akcelerace 0-100 km/h | 9,0 s | 8,0 s | 6,6 s | 5,4 s |
Max. rychlost | 160 km/h | 160 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Dojezd | až 377 km | až 430 km | až 581 km | až 549 km |
Kapacita baterie | 52 kWh | 59 kWh | 77 kWh | 79 kWh |
AC nabíjení | AC 11 kW | |||
DC nabíjení | 145 kW | 165 kW | 175 kW | 185 kW |
Verze se liší i nejvyšším nabíjecím výkonem u DC rychlonabíječek – s ohledem na velikost baterie by však u všech verzí mělo efektivní nabíjení (10-80 %) zabrat necelou půlhodinku. AC nabíjení výkonem 11 kW je dnes již spíše průměrné.

Výkon DC rychlonabíjení se liší podle verze, efektivní nabíjení však vždy zabere necelou půlhodinku.
Elroq totiž těží z technické příbuznosti s vlajkovým Enyaqem (fakticky jde o to samé auto, jen o 17 centimetrů na délku zkrácené, rozvor je shodný): Má jeho krásný a propracovaný interiér, má jeho technologie a bezpečnostní asistenty, má jeho moderní pohon i komfortní, a přitom stabilní podvozek. Na rozdíl od konkurence tak Elroq nepůsobí dojmem, jako by se na něm šetřilo – spíš naopak máte (oprávněný) pocit, že sedíte v autě o kategorii výš.
A to i v tom úplně základním, protože ani na výbavě se nešetřilo. Dostanete 19palcová litá kola, LED světla vpředu i vzadu, parkovací senzory vzadu s kamerou, 7 airbagů a všechny možné asistenční systémy, dvouzónovou klimatizaci, 13″ infotainment, nabíjecí kabel a tepelné čerpadlo (poslední dvě položky jsou u většiny podobně drahých aut příplatkové). Co víc potřebujete?

Kabina je přímo převzatá z většího a dražšího Enyaqu, to znamená nádherné prostředí, krásné zpracování, širokou výbavu a hlavně…
Možná přece jen delší dojezd – proto je tu verze Elroq 60 s větší baterií o využitelné kapacitě 59 kWh (nominální 63 kWh) umožňující dojezd protáhnout až na 430 km, a s o trochu vyšším výkonem (150 kW místo 125 kW u základní verze), která se na stovku rozjede o sekundu rychleji (za osm sekund místo devíti u základní verze). Připlatíte za ni ale 83 tisíc, tak si sami rozvažte, jestli pro vás ztělesňuje dokonalého univerzála, nebo zbytečně vyhozené peníze.

... spoustu prostoru vpředu i na zadních sedadlech. Jen kufr má Elroq o 115 litrů menší, ale jeho 470 litrů je vážně naprosto dostatečných.
Opravdu velkým skokem je pak maratonská verze Elroq 85 s baterií o kapacitě 77 kWh (nominální 82 kWh), díky níž můžete na jedno nabití ujet podle tabulek až 581 km. Reálně se kolem těch 500 km dojezdu můžete pohybovat, protože výrazně výkonnější elektromotor (210 kW a 585 Nm) umí být překvapivě úsporný, na druhou stranu si Elroq 85 budete pořizovat pravděpodobně kvůli delším přesunům po dálnicích a tady spotřeba vyskočí ze 16 kWh / 100 km na 18 (pokud pojedete podle pravidel) nebo klidně i 20 a víc (pokud budete tlačit na pilu anebo pojedete ve velmi chladném počasí).

Pod přední kapotou není žádný odkládací prostor – ideální třeba pro uložení nabíjecích kabelů nebo povinné výbavy. Automobilky se obvykle vymlouvají, že jej zákazníci stejně nevyužívají, ale obvykle je na vině jen jejich lenost a neochota optimalizovat a uvolnit prostor.
Za Elroq 85 si kvůli větší (a dražší) baterii a silnějšímu elektromotoru samozřejmě dost připlatíte, konkrétně se začíná na částce 1 032 000 Kč – i proto, že je tato verze dostupná až od vyšší výbavy Selection (ta už má propracovanější interiér Loft s ambientním osvětlením, integrovanou navigaci, vyhřívaná přední sedadla i volant a další laskominy), na druhou stranu pořád vyjde o 130 tisíc laciněji než větší Enyaq – čili pokud nutně nepotřebujete těch 115 litrů kufru navíc (470 l u Elroqu vs. 585 l u Enyaqu), dává Elroq 85 hodně smyslu. A jestli máte peněz na rozhazování, klidně můžete mít 340koňový Elroq RS se sportovním nádechem…

Lidé z oddělení Simply Clever však nelenili a vymysleli chytrou síťku pod platem v kufru, kam kabel snadno uložíte a pohodlně ho vyndáte, i když máte plný kufr.
Faktem ale je, že už základní verze Elroq 50 dává perfektní smysl jako druhé auto do rodiny (jasně, 800 tisíc je hodně, ale mnoho lidí si ho může dovolit, to nám věřte) určené primárně do města na cesty do práce, do škol a po nákupech. Prostřední verze Elroq 60 vám rozšíří možnosti použití a plnotučný Elroq 85 je už perfektní náhradou i za dieselový Karoq, kterého trumfne prakticky na všech frontách – vypadá lépe zvenku i uvnitř, je o mnoho pohodlnější a kultivovanější a snáz se řídí i lépe jezdí. Škoda Elroq je vážně trefou do černého!
I proto, s jak agresivní cenovou politikou ho Škodovka nabízí. Základ za osm set tisíc je v téhle velikosti a praktičnosti a při takovéhle úrovni popracovanosti fakt skvělá nabídka (podobně drahá konkurence je o mnoho menší, podobně velká zase o dost dražší). Dobře si ale rozmyslete, jak Elroq budete používat, ať zbytečně nepřiplácíte za dojezd, který nutně nepotřebujete.
Škoda nabízí Elroq 50 za 799 000 Kč v základní výbavě Essence, Elroq 60 ve stejné výbavě pořídíte za 882 000 Kč. Pokud chcete Elroq 85, zaplatíte za něj 1 032 000 Kč, kromě lepší techniky dostanete ale také vyšší výbavu Selection. Vrcholný Elroq RS se sportovním nádechem vyjde na 1 269 000 Kč.
Technické údaje | Elroq 50 |
---|---|
Motor | 1× synchronní elektromotor |
Výkon | 125 kW (170 k) |
Točivý moment | 310 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 949 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,0 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Dojezd | až 592 km |
Kapacita baterie | 55 kWh (využitelná 52 kWh) |
Nabíjení | AC11 kW, DC 145 kW |
Kola a pneumatiky | 235/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 488/1 884/1 654 mm |
Rozvor | 2 770 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 470 l |