Hlavní obsah

Převratný model BX znamenal pro Citroën postup do vyšší ligy, jeho design navíc navrhl otec Favoritu

Foto: Lukáš Kukla

A co teprve varianty GTi 16 Soupapes / 16 Valve (na snímcích)! To jsou stroje, že se vám bude stýskat po starých dobrých časech.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Co má společného Citroën BX a Škoda Favorit? Designérské studio Bertone, které navrhlo úspěšný vzhled obou vozidel. V případě Francouzů se můžeme bavit o takzvané originalitě bez výstředností, nicméně BX světu přineslo mnohem víc než jen krásu. Změnily se také výrobní postupy a kvalita stoupla silně nahoru, což automobilku posunulo do vyšší ligy.

Článek

Je tomu 41 let, kdy francouzský Citroën představil dne 23. září 1982 zcela nový model BX zaparkovaný pod monumentální Eiffelovou věží. Zprvu byly uvedeny jen základní motorizace, protože na to nejlepší teprve zrál čas.

Foto: Lukáš Kukla

Model BX debutoval v roce 1982 pod Eiffelovou věží.

Automobil si však téměř okamžitě vysloužil od tamního tisku přízvisko Citroën nové generace, jelikož těžil výhody ze sdílení agregátů a dalších komponentů s mateřským Peugeotem. Automobilka se ovšem na svoji pověst nevykašlala a dokázala i novým vozům s unifikovanými komponenty vdechnout typické vlastnosti, pro jaké byla mezi zákazníky vyhledávaná.

To se týká rovněž provedení a výbavy, takže si nelze nevšimnout, že BX obléká aerodynamický kabát od Bertoneho (designový otec Favoritu) a zčásti od Gandiniho (designový otec Countachu), jeho odpružení zajišťuje samonivelační hydropneumatika. Přední náprava pak využívá vzpěry MacPherson, zatímco zadní náprava nezávisle zavěšená podélná ramena. Vůz se dále pyšní účinnými kotoučovými brzdami s tzv. „strojním ovládáním“, kdy řidič jen ovlivňuje průtok hydraulické kapaliny, která má stálý tlak. Krok pedálu je tedy minimální, zatímco brzdný účinek vysoký.

Foto: Lukáš Kukla

Design karoserie je Bertone a trochu Gandini.

BX se též dočkalo odtučňovací kúry, proto díky použití plastových/kompozitních karosářských dílů zhublo ve srovnání s předchozími modely v rozmezí od cirka 240 do 320 kilogramů.

Citroën svému vozu věřil, což prezentoval tehdy neobvyklou zárukou 2 roky nebo 100 000 km a servisním intervalem po 10 000 km. Přesto všechno výrobce zachoval snadnou opravitelnost/vyměnitelnost mechanických dílů, čímž u odborníků opět bodoval.

Foto: Lukáš Kukla

Citroën s BX bodoval i u tehdejších odborníků.

Možná se ptáte, proč tolik povyku kolem? Inu, před uvedením BX byly předchozí modely značky častokrát kritizované pro nespolehlivost určitých dílů a slabou odolnost karoserií vůči korozi. Jenže najednou tu byl vůz, jenž vykazoval známky rapidního zlepšení i v těchto směrech.

Svěží kabina se mohla pyšnit světlostí, vzdušností, prostorností, což jsou ostatně interiérové atributy, po jakých jakožto řidiči toužíme i dnes, ovšem ne vždy se nám naše šoférská přání od výrobců splní.

Foto: Lukáš Kukla

Palubní desce dominuje avantgardní volant.

Palubní deska opět nesla DNA Citroën, proto jako tradičně sdružovala všechny malé kontrolky a ovladače do různých skupin soustředěných okolo avantgardního volantu.

V březnu roku 1984 se ukázalo provedení se vznětovým motorem, rok poté přišla výkonná benzinová varianta GT, v rámci karosařiny přibyl kombík a rallyová verze obdržela pohon 4×4. To nejšťavnatější sériové provedení už však bylo takřka zralé, jenom mu předcházela varianta Sport.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina BX je vzdušná. I dnes se do ní celkem pohodlně vejdou vysocí lidé.

Óda na šestnáct

A bylo tomu právě v roce 1985, kdy se limitovaná edice Sport představila jako výkonné provedení Citroënu BX. Proti dosud úřadujícímu GT nabídla svěží varianta dvojité karburátory, sportovní bodykit s křídlem a maximálku okolo 200 km/h. Provedení se stalo tak populární, že zůstalo v nabídce až do roku 1986, kdy přišlo ještě něco lepšího, divočejšího.

Foto: Lukáš Kukla

Citroën postupně pracoval na sportovních verzích BX a vylepšoval je.

Byl to pravý a nefalšovaný hot hatch GTi, jenž se chlubil komfortem rodinného vozu a vlastnostmi sportovní motokáry. Jeho benzinový motor s objemem 1 905 cm3 disponoval elektronickým vstřikováním paliva (sbohem, pane karburátor), výkonem 125 koní a maximálkou skoro 200 za hodinu.

Ale pozor, tím nekončíme. Píše se rok 1988 a my představujeme to nejlepší BX, jaké Citroën pro běžné řidiče stvořil. Vozy, které vás mj. fotograficky provází článkem, nesou dle trhu označení GTi BX 16 Soupapes / 16 Valve (šestnáctiventil).

Foto: Lukáš Kukla

To nejlepší se jmenuje 16 Soupapes / 16 Valve (dle trhu) a značí šestnáctiventilovou technologii motoru.

Zážehová atmosférická pohonná jednotka 1,9 litru 16 V/16 S s laděnými svody dokázala tohoto agilního citrónka s dynamickým bodykitem (nejprve plast, později s lamino nárazníky) a kratší laminátovou kapotou (kvůli chlazení) dostat díky 160 koním z nuly na sto za necelých sedm sekund a poté pokračovat až do 218 km/h.

V rámci podvozku vůz dostal silnější stabilizátory, chlazené přední brzdy, specifické pérovací koule a jiné tlumiče. V interiéru pak zaujala hlavně nastavitelná sportovní přední sedadla.

Foto: Lukáš Kukla

Varianta GTi 16S / 16V dodnes platí za to nejlepší, co může běžný řidič v rámci BX osedlat.

Sluší se ještě doplnit, že se z této TOP verze narodila ještě jedna závodní Supertourisme určená pro podnik Supertouring. Tam se ovšem bavíme o přeplňovaném motoru 1,7 litru, výkonu 380 koní a pohonu 4×4.

Modelový rok 1987 ovšem přinesl i změnu z hlediska nasazení přepracované palubní desky, zástavby viditelnějších indikátorů a zařazení systému ABS do volitelné výbavy. Další léta doplnila čtyřkolku (1989) i do velkosériových provedení a kvůli emisím se začaly objevovat první katalyzátory (1988).

Foto: Lukáš Kukla

Také vrcholové BX GTi postupem času „omezil“ katalyzátor.

Katík se dostal i do vrcholového BX GTi 16 Soupapes / 16 Valve, což znamenalo výkon minus 10 koní a slabší tah od 5 000 otáček, zato lepší průběh v nízkých otáčkách, za což lze poděkovat lambda sondě i senzoru klepání.

Citroën BX obecně

Obecné klady

  • Vysoká svítivost hlavních světel
  • Snadno vyměnitelné díly
  • Výkonné topení
  • Postupně vylepšovaná antikorozní ochrana
  • Postupně vylepšovaná elektroinstalace
  • Komfort

Obecné zápory

  • Skřípání palubní desky
  • Rušivé zvuky linoucí se od střešního okna
  • V nízkých rychlostech jsou cítit výfukové plyny v kabině (modely se střešním oknem a bez ohnuté koncovky výfuku)
  • Do faceliftu náchylnost ke korozi

Komfortní off-roady

Máme-li shrnout zastavovaná převodová ústrojí do modelů BX, pak se pod kapotami dle typu standardně nacházely čtyřrychlostní či pětirychlostní manuály, ovšem nezapomínalo se ani na milovníky automatů, kteří se museli spokojit jen se čtyřmi kvalty.

Foto: Lukáš Kukla

Kouzlo hydropneumatického podvozku nebylo dodnes překonáno.

Nehledě na variantu, přestože 16ventilové GTi BX považujeme za to nejlepší, v čem se mohl běžný motorista svézt, je nutné vyzdvihnout použité hydropneumatické odpružení, díky němuž se jízdní komfort automobilu vyrovná jízdě po načechraném obláčku.

Jak jezdí GTi 16 S?

Krátké svezení s rudým šestnáctiventilovým GTi nás vrátilo do časů, kdy Citroën platil za průlomovou značku. Model sice nemá stavitelný volant, nicméně na výšku se do kabiny vejdou i takřka dvoumetroví lidé. Uspořádání interiéru už je navíc dělané v duchu ergonomie, takže jsou hlavní ovládací prvky příjemně na dosah ruky.

Samotnou jízdou auto zaujme jednak hydropneumatickým odpružením, jež máloco překoná. Vrcholem radosti je však motor, který se chová takřka jako závodní. V tomto modernizovaném GTi je sice trochu umírněnější odspodu, nicméně jakmile dosáhne vyšších otáček, začíná citelně táhnout. Skvělé je, že tah nepřestává ani v nejvyšších rotacích, proto i v sedmi tisících otáčkách za minutu má vůz chuť zrychlovat.

Za zmínku stojí ještě brzdy, na nichž je cítit, že jsou natlakované a řidič mírou sešlápnutí dávkuje jejich účinek. To v kombinaci s ostatním umožňuje vysoce přesnou sportovní jízdu, což naplňuje ducha pravého GTi.

Světlou výšku lze navíc regulovat manuálně, tudíž i dynamicky laděné BX projedou lehkým terénem jako nůž máslem. Další výhodou hydropneumatiky je, že výměna píchnutého kola není žádnou noční můrou, jelikož odpadá heverování.

Umíráček modelu BX odzvonil v roce 1993, kdy jej v produktovém portfoliu nahradila Xantia – architekturou a technicky auto zcela nové koncepce. Celkem bylo vyrobeno 2 316 234 kusů BX (jiné zdroje tvrdí 2 315 739), čímž se uvedený typ stal po Kachně 2CV nejpopulárnějším vozidlem této francouzské značky všech dob.

Technická dataCitroën BX GTI 16S
Karoseriehatchback
Počet sedadel5
Motorzážehový řadový čtyřválec
Palivobenzin
Zdvihový objem1 905 cm3
Max. výkon118 kW při 6 500 ot./min (bez KAT)
Převodovkapětirychlostní, manuální
Objem pal. nádrže66 l
Maximální rychlost218 km/h
Zrychlení 0–100 km/hnecelých 7 s
Pohotovostní hmotnost1 070 kg
Kombinovaná spotřeba8,2 l/100 km
Kola a pneu195/60 VR14
Zavěšení předních kol2× McPherson
Zavěšení zadních kolnezávislé, vlečená litinová ramena
Odpruženíhydropneumatické
Parkovací brzdaúčinek na př. kola
Délka4 237 mm
Šířka1 682 mm
Výška1 350 mm
Rozvor2 655 mm

Reklama

Načítám