Hlavní obsah

Povinná výbava k moři: Plavky, deka, opalovací krém a Citroën Ami Buggy

Foto: Citroën

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vedle progresivního konceptu Oli, o kterém jsme již psali, nás v Citroënu nechali projet se i v produkční novince Ami Buggy, jež je také velice netradiční a vtipná na řízení. A rovněž si ji nebudete moci koupit.

Článek

Už jste někdy jeli ve stanu? Přesně takhle si připadám na sedačce spolujezdce Citroënu Mehari, plážové klasice původem z konce šedesátých let, když v rychlosti 45 km/h začne divoce vlát plátěná střecha přichycená k ocelové konstrukci obyčejnými patentky. Mehari se svou 32koňovou dvouválcovou šestistovkou nikdy nemělo být žádným závoďákem (ostatně v přímořských oblastech se nikdy nikam nespěchá), ale tohle je poměrně jasně daný rychlostní omezovač.

Foto: Citroën

Jízda v Mehari je skutečný zážitek. Hlavně třeba v Saint-Tropez…

O moc rychleji nejede ani Citroën Ami Buggy, moderní duchovní nástupce francouzské klasiky. Model Ami je totiž konstruovaný jako elektrická „čtyřkolka“ pro chytrou městskou individuální mobilitu, kterou může legálně řídit i nezletilá mládež (dle lokálních předpisů – u nás od 15 let, ve Francii dokonce už od 14 let) bez řidičského průkazu, takže má rychlost omezenou právě na 45 km/h.

Foto: Citroën

Mehari a Ami Buggy řítící se zběsilou maximální rychlostí 45 km/h.

Ostatně svižnější tempo byste z jeho osmikoňového elektromotoru ani nevymáčkli. Také baterie s kapacitou směšných 5,5 kWh by výkonnější motor ani neutáhla, takhle z ní dostanete nějakých 75 km dojezdu a z obyčejné 230V zásuvky (jinak nabíjet nelze, kabel je přímo integrovaný jako u vysavače s tím rozdílem, že třímetrový kabel nemá ani naviják, zpátky do otvoru u dveří spolujezdce ho musíte vmáčknout ručně) ji nabijete zhruba za necelé tři hodinky.

Foto: Citroën

Nejede rychle a nedojede daleko, ale i tak je s ním legrace.

Zadáním modelu Ami totiž byla jednoduchost, miniaturní krabička o délce 2,4 metru tak poskytne prostor pouze dvěma cestujícím na pevných sedačkách s minimálním polstrováním, zapomenout musíte i na nárazové zóny a další bezpečnostní prvky, rozmazlovat vás nebude ani žádná komfortní výbava. Zjednodušená je i konstrukce samotná: přední a zadní panely karoserie jsou zaměnitelné, stejně tak skla oken a vlastně i dveře (proto se jedny otevírají po směru jízdy a druhé proti směru).

Plážová verze Ami Buggy ale žádné dveře nemá, jen otevírací trubkové zábrany, takže je kabina příjemně vzdušná (tedy pokud jste v místě, kde je příjemný vzduch). To můžete dál podpořit otevřením látkové střechy, která – sláva pokroku! – není na patentky, nýbrž na zip, takže ani při jízdě na plný plyn nevlaje jako stanová celta v bouři.

Foto: Citroën

Abyste nevypadli ze sedačky, má Ami Buggy otevírací trubkové zábrany.

A na plný plyn pojedete prakticky pořád, ale i tak vám budou ostatní auta ujíždět. Elektrické Ami má díky instantnímu točivému momentu 40 Nm docela svižný start, jenže mu rychle dojde dech. Což je možná dobře, protože v zatáčkách naopak musíte být opatrní, jeho jízdní vlastnosti jsou totiž… svérázné. Tedy Ami zvládá jet po silnici (i když u toho trochu poskakuje) a zatáčet, ale nesmíte to přepísknout, protože existuje hned několik dobře zdokumentovaných případů, kdy ho řidič v zatáčce převrátil na bok i v docela civilizovaných rychlostech.

Foto: Citroën

Ami Buggy: Jediné auto s ledvinkou místo airbagu!

Pryč za 10 hodin

Že je Ami Buggy nesmysl, který by nikdo nechtěl? Nenechte se mýlit, původní koncept zákazníky tak nadchl, že si vydupali jeho produkci. Loňských 50 kusů, které Citroën vyrobil v prvním sledu, zmizelo za pouhých 17 minut. Letošních 800 kusů se vyprodalo za deset hodin! Přitom 65 kusů pro Belgii našlo své majitele za devět minut a dalších 430 kusů pro Francii trvalo prodat jen dvě hodiny. Dalších 200 vyrobených kusů zamíří do Turecka, Maroka a francouzských zámořských území.

S tímhle vědomím je tak jízda tak trochu adrenalin i na prázdném testovacím okruhu – na rovinkách jedete na plný plyn, v zatáčkách to jen lechtáte a jste opatrní s volantem, protože tak trochu čekáte, jestli auto nebude chtít udělat kotoul. V mezičase si ale můžete užívat svěží vzduch a pohodovou atmosféru, máte také dost prostoru na koukání po okolí nebo po holkách – a hlavně máte neustále úsměv na tváři. Už jen proto, že jste u moře…

Jinde než u moře totiž Ami Buggy moc smyslu nedává. Pro naše končiny s proměnlivým počasím Citroën Ami Buggy tedy úplně není, takže vlastně ani nevadí, že si ho u nás nemůžete koupit – ačkoliv vám nikdo nezakazuje přivézt si ho individuálně ze zahraničí a korzovat s ním kolem Mácháče. To by všichni čubrněli!

Související témata:
Citroën Ami
Citroën Méhari
Načítám