Hlavní obsah

Čínský soupeř Škody Kodiaq to zkouší na poli ojetin. Málo známý Haval H6 hýří výbavou, obrovský trumf má pod kapotou

Foto: Jiří Čermák

Haval se správně čte jako Havel, proto autu zasvěcení neřeknou jinak než Václav…

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud nejsou nová SUV auta nic pro vás a raději koukáte na pole ojetin, nabízí se tradiční etalony typu Škoda Kodiaq, Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan nebo třeba Ford Kuga. Nicméně těmto zavedeným matadorům se rozhodl tiše konkurovat nenápadný Haval H6 z Číny. Neváhali jsme a model z roku 2020 důkladně otestovali. Má smysl nad ním uvažovat?

Článek

Pokud vám Haval nic neříká, tak prozradíme, že jde o značku, která je součástí skupiny Great Wall Motor. A tahle skupina původem z 80. let patří k nejsilnějším na čínském automobilovém trhu, prodává své vozy po celém světě a každým rokem expanduje víc a víc.

Foto: Jiří Čermák

Značka Haval (čteno Havel) spadá pod Great Wall Motor.

Zkoušený Haval H6 druhé generace sice měl v době testu najeto okolo 50 000 km, nicméně na autě to nebylo nikterak znát. Už jen od pohledu je jasné, že tenhle vůz nevyráběli křováci živení vodkou a chlebem, ale regulérní dělníci v moderní továrně.

Na designu se podepisuje, že se výrobce nechtěl pouštět do divokých kreací. Přední maska navazující na plně diodové lampy působí spíše konzervativně, stejně tak nárazníky. Tvary vozu jsou oblé, vzhledově nikterak agresivní. Možná kdybyste na auto umístili loga Hyundai či Kia a tvrdili, že jde o dovoz z Koreje, kdekdo by vám to uvěřil.

Foto: Jiří Čermák

Řekli byste na první dobrou, že jde o čínské auto?

Rovněž záď není nikterak divoká, avšak hostí nápis Haval namísto loga. Na tento trend přecházejí další a další výrobci, takže v tomto směru se Haval úspěšně svezl. Celkový dojem z vnějšku je tak solidní, navíc se nám líbí, že si svým provedením vůz na nic nehraje. Hlásá tak maximálně něco ve smyslu, že chce být normálním SUV.

Vítejte v moderním autě

Nastoupení dovnitř ovšem překvapí, a rozhodně ne nepříjemně. Čínské značky máme obvykle spojené s laciným provedením a mnoha kompromisy, nicméně zde jsme prakticky narazili jen na dva, kterými jsou audiosystém a infosystém.

Foto: Jiří Čermák

H6 má z hlediska interiéru slabinu vesměs jen v audiosystému a infosystému.

Dotyková obrazovka modelu 2020 totiž ještě moc neumí. Tedy spustí vám rádio, promítne obraz parkovací kamery, připojí skrze bluetooth mobil a umožní vám pořešit pár nastavení, nicméně tím to končí. Pokročilejší funkce a mobilní konektivita se objevují až v mladších modelech. Dále je tu slabší a poslechově méně kvalitní audio, nicméně tím seznam našich vážných výtek končí.

Naopak na list „to se mi líbí“ musíme umístit celkové zpracování a slícování materiálů s tím, že ani v tomto nájezdu není automobil rozvrzaný. Plasty jsou solidní, kožené čalounění slušné, do ruky skvěle padnoucí multifunkční volant nenese známky znatelnějšího opotřebení.

Foto: Jiří Čermák

Kožený volant padne dobře do ruky, a navíc je vyhřívaný.

Líbí se nám taktéž ergonomie, kdy jsou displej a ovládací tlačítka včetně startovacího natočená na řidiče. Hlavní používané funkce kromě nastavení teploty/směru foukání klimy se ještě ovládají tlačítky a není třeba lézt do infosystému.

Lehce úsměvný je středový tunel, kde najdete další soubor ovladačů. Nápadná inspirace staršími bavorskými modely je tu zjevná, na druhou stranu jde o funkční rozvržení, které si dodnes zachovalo třeba i čínské SWM G01F.

Foto: Jiří Čermák

Středová konzola nejspíš našla inspiraci ve starších BMW.

Celkový dojem interiéru není až tak luxusní, nicméně po usednutí dovnitř prostě máte pocit, že jste v dospělém autě, u jehož projektování někdo přemýšlel. Umístění různých voličů tak většinou dává z hlediska užívání smysl a nemáte pocit, že by se měly často používané prvky rozpadnout pouhým zlým pohledem. Žádný aušus, ale pěkná moderní kabina, navíc s dobrou bezpečností, což dokazují i domácí crash testy včetně testu převrácení.

Bezpečnost prověřil test

Test převrácení vozidla dopadl pro posádku (figuríny) Havalu H6 s panaromatickou střechou na výbornou. Počáteční rychlost převrácení byla 49,8 km/h, v autě dvě osoby (figuríny), přičemž riziko vážných zranění bylo v tomto případě pod hranicí 10 %. Dveře vozu pak šly otevřít bez použití vyprošťovací techniky, A i B sloupky bez viditelných promáčklin nebo ohnutí. Test se uskutečnil v centru China Automotive Technology and Research Center, což je státní instituce zkoumající bezpečnost aut podobně jako Euro NCAP.

Foto: Great Wall Motor, koláž: Jan M.

Test převrácení modelu Haval H6 druhé generace z roku 2017.

Hodí se zmínit ještě výbava, která je solidně bohatá. Tuzemský import Great Wall Motor do Česka vozí víceméně jen nabušené specifikace. Námi testovaný kousek má krom výše jmenovaného ještě například adaptivní tempomat, poloautonomní řízení, parkovací senzory, elektronickou stabilizaci, monitoring tlaku v pneu, automatickou klimu, výhřev sedadel, výhřev volantu, elektricky ovládaná sedadla, bezklíčový vstup i start, dešťový i světelný senzor, digitální přístrojovku a další.

Foto: Jiří Čermák

Ojeté H6 se u nás prodávají zejména ve vyšších až nejvyšších výbavách.

Zkrátka kromě pokročilejších multimédií, lepšího audia a možná ještě ventilovaných sedadel vám uvnitř bude chybět máloco. Objektivně se v tomto směru Číňané z Great Wallu prostě snaží a je to znát. Pokud bychom H6 globálně porovnávali s konkurenčním Dongfengem T5 Evo nebo MG HS, vyjde nám Haval jakožto o kapku lepší automobil. Ono už jen kvůli tomu motoru…

Komfort se dvěma kaňkami

Do Česka se vozí přímovstřikový přeplňovaný zážehový dvoulitr s výkonem 190 koní (340 Nm), který pohání výhradně přední kola (4 × 4 je u první a třetí generace) skrze sedmirychlostní dvouspojkový automat. Pokud se děsíte spotřeby, zadržte. U nás se standardně nabízí provedení s přestavbou na LPG Landi Renzo.

Foto: Jiří Čermák

LPG je standardem, tedy už v ceně. Nicméně jde dodat i provedení bez plynu.

Námi testované vozidlo zajisté nebylo výjimkou, proto jsme se v rámci spotřeby dostali na nějakých cirka deset litrů plynu na sto, plus asi litr benzinu. Konstrukční řešení a dodatečná montáž LPG totiž neumožňují vstřikování benzinu odstavit úplně.

Na samotný komfort jízdy si nejde úplně stěžovat, vzhledem k nezávislému zavěšení a nepřehnané velikosti kol 235/55 R19. Žehlit naše cesty autu jde dobře, nicméně najdou se dva neduhy, kterých jsme si během testování všimli.

Foto: Jiří Čermák

Podvozek nabídne nezávislé zavěšení kol a solidní cestovní komfort.

Ten první souvisí s pohonem na LPG, kdy zejména ve vyšších otáčkách je někdy znát přechod, kdy si auto přepne z plynu na benzin. Vnímáte to v podstatě takovým drobným cuknutím, které se však projeví jen občas. V rámci běžné jízdy je tomu typicky při předjíždění, kdy dáte „plnej“ a razíte kupředu.

Na to navazuje druhá vlastnost, a to ne tak perfektně odladěná práce dvouspojkového automatu. V rámci běžných provozních otáček a při běžné jízdě šlape slušně, ale jak po něm chcete dynamičtější jízdu, je přeřazení někdy znatelnější, či dokonce trhavé.

Foto: Jiří Čermák

Převodovka v určitých režimech občas pracuje trochu podivně.

Neposedné řazení na vás čeká také v kolonách, typicky v režimu zastav - rozjeď se - zastav - rozjeď se. Zkrátka děje se tak, sice občasně, ale děje, přičemž dle dostupných informací jde o známý problém modelů řady Haval H6.

Šestice známých závad

Jelikož se bavíme o ojetém autě, které už má navíc na trhu svoji třetí generaci, narazili jsme i na několik typických závad, které dvojkové Havaly H6 postihují.

Prvním neduhem je právě ono občasné trhavé řazení, zejména při prudké akceleraci nebo v kolonách. Výrobce tento problém ovšem okomentoval tak, že s autem nic není v nepořádku a že tyto vlastnosti jsou pro dvouspojkové převodovky běžné. Ostatně ono i DSG od Volkswagenu umí leckdy pozlobit. Řešení? Zkusit vyměnit olej v převodovce.

Foto: Jiří Čermák

Řazení občas zlobí, což je dle výrobce vlastnost. Někdy ovšem pomůže výměna oleje v převodovce.

Dále jsme se dočetli o umírajících akumulátorech vlivem nedostatečného nabíjení či nedostatku kapaliny v samotném akumulátoru. Někteří uživatelé si také stěžovali na náhlý pokles energie i u nově vyměněných autobaterií. Nicméně pokud u H6 vydrží 12voltová baterka alespoň čtyři roky, máte vyhráno.

U některých kusů H6 se může objevit abnormální hluk při brzdění, nicméně ten nemá vliv na bezpečnost. Viníkem má být brzdová spojovací tyč, kterou stačí buď namazat, případně za necelé 3 000 Kč vyměnit. Pokud to není tyč, jde o pružinu spínače brzdového pedálu, kterou je rovněž potřeba promazat.

Foto: Jiří Čermák

Hluk při brzdění? Obvykle stačí mazivo nebo vyměnit spojovací tyč.

Čtvrtým faktorem je už zmíněné nedostatečně kvalitní audio. Nejde ani tak o závadu, ale spíše o nedostatečnou vybavenost. Přestože má auto záplavu repráků, poslech muziky je zkrátka podprůměrný. Tady se jako řešení nabízí náhrada továrních reproduktorů za nějaké kvalitnější.

Pátý neduh se týká jen modelů s motorem 1,5 litru. Tyto motorizace trpí na přílišnou prodlevu mezi tím, kdy řidič sešlápne plyn a kdy auto začne citelně táhnout. U dvoulitrového provedení je turboefekt přijatelný.

Foto: Jiří Čermák

Znatelný turboefekt se týká motoru 1,5 litru, nikoli 2,0 litru.

Poslední nemilou vlastností je vysoká spotřeba, kvůli čemuž se auto vyplatí provozovat na plyn. Přestože má přímý vstřik, stejně jezdí v průměru za nějakých asi 10 litrů benzinu na sto a více. Palivový náklad na kilometr tak přesahuje 4 Kč, nicméně na LPG jde o daleko přijatelnější sumu, prakticky poloviční.

Čínská exotika

Haval H6 tak platí za zajímavou ojetinu a alternativu ke Kodiaqu, Tiguanu či RAV4, která nabídne královský prostor, moderní design, bohatou výbavu, praktickou ergonomii a solidní jízdní komfort.

Foto: Jiří Čermák

Nejbližšími soupeři Havalu H6 jsou Škoda Kodiaq, Toyota RAV4 a podobné SUV vozy.

Slušná je i hladina akustického odhlučnění, auto působí na cestách jistě, nabídne typické výhody vozů typu SUV, ovšem řekne si o větší porci benzinu, někdy zlobí řazení a multimédia spolu s audiosystémem nejsou ke zbytku vozu úplně adekvátní.

Vzhledem k tomu, že jde v Evropě de facto o exotickou značku, musíte počítat také s menším počtem servisních středisek (7× v ČR) a případnou delší prodlevou při dodávce těch náhradních dílů, které nejsou skladem.

Ojetiny Haval do Česka dováží letitý importér vozů Great Wall Motor gwm-eu.cz/auta, který u nás nabízí např. pick-up Poer nebo Steed. Ojetý Haval H6 z roku 2020 a nájezdem cirka 50 000 km vyjde na přibližně 725 000 Kč, zatímco o rok mladší kousky stojí od 785 000 Kč. Pakliže byste chtěli vysloveně zánovní model, pak si připravte okolo 966 000 Kč.

Načítám