Hlavní obsah

Čínský Dodge na českém trhu: SWM nabízí po střechu vybavené SUV za cenu, kde konkurence začíná

Foto: Classic Cars

MG a Dongfeng mají v Česku novou konkurenci z domácího trhu.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Další! Je to tak, další čínská automobilka rozvinula svou síť na českém trhu. SWM má však kořeny i designové centrum v Itálii, proto ji můžeme řadit do podobné pozice jako britsko-čínské MG. V úvodu si pro nás značka přichystala dva SUV modely, přičemž tím nejlepším jsme se exkluzivně svezli jako první.

Článek

Říká se, že Číňané už jsou v automobilismu daleko před Evropou. My si to, především co se týče spalovacích motorů, úplně nemyslíme. Pokud si ovšem výrobci ze země vynálezu kompasu udrží stejný přístup jako dosud, tak mnohdy zatvrzelou Evropu prostě předběhnou.

Foto: Classic Cars

Čína zahájila automobilovou invazi do Evropy, a to jsme teprve na začátku.

Na rozdíl od některých etablovaných značek jsou Číňané nesmírně snaživí a poslouchají to, co jim lokální importéři říkají. Nemají problém měnit složení výbav, demontovat určité prvky, nebo je naopak vynechat. Stačí mít jen odběry a plné konto.

Novým hráčem na našem trhu je italsko-čínská automobilka Speedy Working Motors (SWM), která vznikla tak, že státní konglomerát Shineray Group koupil v roce 2014 italského výrobce motocyklů SWM. Zanedlouho nový vlastník zřídil v Itálii (Milán) designové centrum a v Číně (Chongqing) výrobní linku. A takto se narodila další automobilka.

Čínský Dodge

Nyní se píše rok 2023 a značka SWM zahájila prostřednictvím soukromého importéra CLASSIC CARS oficiální prodeje na českém trhu, přičemž v rámci první vlny se nám nabízí dvě atraktivní SUV – G01 a G01F.

Foto: Classic Cars

SUV G10F zdobí masivně vyhlížející nárazník s širokou přední maskou.

Designově umírněnější G01 klame tělem, ovšem rozměry 4 610 × 1 855 × 1 740 mm je delší, širší a vyšší než Škoda Karoq, jeden z přímých konkurentů tohoto modelu. Pod kapotou má vůz s výhradně předním pohonem klasickou benzinovou patnáctistovku s turbem (150 koní, 212 Nm) spárovanou buď s šestirychlostním manuálem, nebo s šestirychlostním automatem. V souvislosti s převodovkami rovnou prozradíme, že výrobce tento automat brzy nahradí sedmirychlostní dvouspojkou.

A protože jde o Čínu, nešetřilo se ani na základní výbavě. Jednak kvůli tomu, aby výrobce ukázal, co vše dovede, a také proto, aby byl vůz konkurenceschopný. Čínské vozy už nemusí být nutně levné, dost často stojí podobně jako konkurence, ovšem výbavovými prvky ji kolikrát strčí hluboko do kapsy.

Foto: Jan Majurník

Čínské automobilky obecně nešetří výbavou.

Standardem pro G01 tedy jsou např. halogenové (manuál) či adaptivní diodové (automat) potkávací lampy, dále tu je nastavitelná intenzita posilovače řízení, 18palcové liťáky, virtuální kokpit, kožený volant s tempomatem (automat), panoramatické střešní okno, digitální klima, výhřev sedadla řidiče, ventilace sedadla řidiče (nejspíše bude i pro spolujezdce), bezklíčový vstup i start, parkovací kamera, zadní parkovací senzory, multimédia, hasičák a další.

G01F se pak liší délkou, sportovním bodykitem, sportovně laděným interiérem, zadním čtecím světlem nebo třeba zatmavením zadních oken folií. My předpokládáme, že F bude na našem trhu lépe prodávané, a to kvůli designu. Zepředu se vůz podobá atraktivnímu SUV Dodge Hornet (přestrojená Alfa Romeo Tonale), zatímco zadní část s dominantními funkčními výfuky je unikátní a naživo velmi líbivá.

Foto: Classic Cars

G01F ovšem není kopií Hornetu. Model G01F totiž debutoval už v květnu 2019, zatímco Hornet až v srpnu 2022.

Takový jízdní standard

Měli jsme možnost si auto před jízdou krátce osahat, takže jsme se ihned vrhli na zkoumání dílenského zpracování. Pravda, takový profil dveří zde není lisován z jednoho kusu jako u škodovek a jiných značek koncernu, ovšem to není nic, čeho byste si jako laici všimli a mělo to nějaký hlubší význam. Pokud jde o slícování a celkové zpracování, pak se koukáte na dospělé auto.

Foto: Jan Majurník

Interiér je zpracován solidně a nabídne příjemné materiály.

Interiér se díky měkčeným plastům a kůži jeví solidně, dost nám stylem a červeným prošitím připomíná kabiny vozů Dongfeng. Rovněž volant je tvrdší, obtažený perforovanou kůží. Sedadla působí bytelně, nabízí příjemný posez, stejně tak ta zadní, která navíc poskytnou slušný prostor pro nohy.

Některé detaily (např. ovladač zrcátek) působí, jako by byly ze staré toyoty, zatímco středový tunel s ovládacími tlačítky a otočným navigátorem nejspíš našel jistou inspiraci u starších BMW. Stejně jako v Dongfengu Fengon 5 zde máte dotykový panel klimatizace a do palubky zabudovaný infosystém. Zde jde SWM lehce proti trendům, které spíše velí dávat obrazovku multimédií výše.

Foto: Jan Majurník

Vlevo vidíte dotykový ovládací panel klimy, zatímco vpravo tlačítkové rozhraní s otočným voličem.

Samotný infosystém je v podstatě tablet s Androidem, proto vás potěší výchozí navigace – Waze. Auto ještě nemá zabudovanou SIM kartu pro permanentní připojení, takže pro online dopravu mu budete muset dávat data z vlastního mobilu, případně užívat offline mapy. Rovněž díky Androidu máte otevřený svět z hlediska dalších aplikací.

Model G01F jsme rovněž krátce vyzkoušeli na silnici, ovšem nutno podotknout, že šlo o první kus, na kterém se budou ještě ladit detaily finální podoby vozidel pro český trh. Z hlediska jízdy se dá říct, že téměř všechny čínské vozy střední třídy s přeplňovaným zážehovým motorem 1,5 litru jezdí téměř stejně.

Foto: Jan Majurník

Ochuzeni nebudete ani o místo vzadu.

Jednak je to dáno pohonnou jednotkou, poháněnými koly (přední) a také podvozkem, kdy vpředu je obvykle MacPherson a jeho deriváty, zatímco vzadu Multi-link (víceprvek). Zadní zavěšení mimochodem odlišuje čínské automobilky od ostatních výrobců, kteří u méně výkonných předokolek rádi používají klasickou vlečenou klikovou nápravu. Je totiž levnější na pořízení, snazší na montáž.

SWM G01F tedy nijak nepřekvapilo svou dynamikou, podobnou svižnost mají i jeho domácí konkurenti typu Dongfeng Fengon 5 nebo Glory 580. SUV tedy můžete směle postavit i proti MG HS a jízdně si tyhle dva modely nebudou mít co vyčítat. Tedy jasně, cestování v tomto italsko-čínském voze nebude žádný oktanový zážitek nebo něco, kvůli čemu byste museli psát oslavnou esej. Zkrátka se bavíme v segmentu středních SUV o standardně pohodlné jízdě.

Nakonec jsme si všimli třech přešlapů – například volant je stavitelný jen výškově (nikoli podélně) a sedačka spolujezdce nelze jako u MG ZS výškově regulovat, nicméně na tom (sezení) prý import pracuje. Dále na to, jak vůz působí široce, je sezení uvnitř lehce stísněné, což pocítí zejména objemnější lidé. Je to opět dáno trendem, kdy se středové tunely dělají spíše široké, stejně tak výplně dveří.

SWM G01 s manuální převodovkou startuje od 619 000 Kč, zatímco automat vyjde na 694 000 Kč. Sportovnější G01F s manuálem stojí 644 000 Kč, s automatem poté 719 000 Kč. Každopádně jde o nového hráče na trhu, který má otevřenou šanci v rámci mezí uspět, pokud se vydá podobnými kroky jako MG. Speedy Working Motors však u nás teprve zvolna začíná, takže uvidíme.

Reklama

Související témata:
SWM G01
SWM G01F
Načítám