Hlavní obsah

Zajímavosti a technická fakta o britsko-čínském MG4: Rychlé brzdy, nízké těžiště a aktivní aerodynamika

Foto: Jiří Čermák

Uživatelsky není elektromobil MG4 dokonalý, ale co po technické stránce?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Britsko-čínská značka MG, která pro svůj vývoj využívá též pracovníky ve Velké Británii, je na českém trhu nováčkem, ovšem takovým, co se do toho opřel s vervou. Postupně nás Morris Garages zaplavuje novinkami, přičemž některé z nich nabídnou i vhled do světa techniky. Podívali jsme se blíže na MG4 a našli několik zajímavostí.

Článek

Občas nám v komentářích píšete, že ve spojení s MG používáme výraz britsko-čínská značka a že britský už je pouze název Morris Garages či logo. Vysvětlíme. Přestože MG vlastní čínský velikán SAIC, pracovníci v Británii se starají v rámci některých modelů například o prvky designu, evropskou strategii, testování vozů, potažmo i o homologaci v Evropě.

Kromě populárního bestselleru MG ZS u nás MG nabízí také cenově atraktivní plně elektrický model MG4 Electric, který sice má uživatelské kompromisy, ale vzhledem k ceně jde o artikl, jemuž stojí za to dát šanci. Třeba už jen proto, že je technicky poměrně zajímavý.

Zadní náprava

U automobilů nižší střední třídy, kam MG4 patří, se v rámci zadní nápravy obvykle užívá levná a jednoduchá kliková/vlečená. Hodně jednoduše řečeno kus traverzy, na které jsou kola.

Foto: MG

Zadní náprava MG4 je víceprvková, což není u vozidel v segmentu nižší střední třídy běžné.

Vozidlo MG4 nicméně využívá pětiprvkové zadní zavěšení z hliníku a oceli, což proti vlečené nápravě znamená lepší stabilitu i při akceleraci, podstatně vyšší cestovní komfort, nižší hmotnost (tzn. vyšší dojezd), možnost dopřát autu široký rozchod kol a také neomezuje konstruktéry v umístění akumulátorů, takže se do podlahy vozu vejde jednoduše více článků.

Podstatné negativum bychom ale přece jen našli. Až bude náprava opotřebená, bude její oprava/údržba nákladnější než u té jednoduché.

Řízení

MG4 využívá jednak systému dvoupastorkového řízení, díky čemuž vám auto poskytne mechanickou zpětnou vazbu a také díky servomotoru tři režimy ovladatelnosti, a to light, standard a sport.

Foto: MG

Řízení nabídne strmý převod, díky čemuž nemusíte pro zatočení kol tolik otáčet volantem.

Druhou výhodou je strmý převod řízení (14,8), což v praxi znamená, že vám stačí udělat méně otočení volantem, aby auto (kola) zatáčelo. Technika řízení a elektromotor umístěný vzadu mají pozitivní dopad i na průměr otáčení, který činí jen 10,6 metru, což je jen o kousek víc, než zvládají mini městská vozidla.

Nízké těžiště

Dost často se ve spojení s auty hovoří o rozložení hmotnosti a nízkém těžišti, což jsou spolu s neodpruženou hmotností faktory důležité pro jízdní vlastnosti. MG4 nabízí rozložení hmotnosti v poměru 50 na 50.

Foto: MG

Těžiště vozu je nízké, rozložení hmotnosti pak 50 na 50.

Zajímavější je to ovšem s těžištěm, které čím je níže, tím méně se auto kolébá do stran nebo houpe dopředu a dozadu. Takže třeba sportovní osmiválcový etalon Lexus LC má těžiště 527,4 mm nad zemí, Volkswagen ID.3 dokonce 510 mm nad zemí, zatímco elektrické MG4 jej srazilo na 492,3 mm.

Nízký akumulátor

Trakční akumulátor je hlavní součástí každého elektrického auta. Jde prakticky o takový velký balík, který sdružuje několik modulů, v nichž jsou umístěny jednotlivé články připomínající klasické baterky do svítilny.

U MG4 jsou však moduly prakticky vypuštěny a články vloženy přímo do akumulátoru, díky čemuž je celý bateriový paklík nižší, takže například neubírá tolik místa v kabině.

Foto: MG

Trakční akumulátor vozu je nižší než 330ml plechovka Coca-Coly.

Pro představu, výška akumulátoru v platformě MEB koncernu Volkswagen, na níž stojí také Škoda Enyaq, je 140 mm, zatímco plechovka 330 ml od Coca-Coly je vysoká 123 mm. MG4 má pak akumulátor vysoký jen 110 mm.

Na druhou stranu to jakožto koncoví uživatelé nepoznáte, jde o milimetrové rozdíly, které sice vypadají dobře na papíře, ale v praxi při běžném užívání jsou neznatelné.

Ochrana proti zahoření

Ačkoli vám budou fanatičtí příznivci elektroaut tvrdit i před hořícím elektromobilem, že elektromobily nehoří, tak fakt je prostě takový, že sice hoří méně než spalovací vozy, ale hoří. Obzvláště pokud zahoří trakční akumulátor, je o rodeo postaráno.

Foto: MG

Oba typy akumulátorů MG4 mají pokročilou ochranu proti zahoření.

MG4 podobně jako třeba Tesla vsadilo v rámci základu na lithium-železo-fosfátový akumulátor (51 kWh), který můžete jednak v klidu pravidelně nabíjet do 100 % bez toho, aniž by mu to znatelněji ublížilo, a také má vyšší odolnost proti zahoření.

Druhý typ akumulátoru (64 kWh, 77 kWh), který se v MG4 používá, je takzvaný ternární lithiový, který je navíc vylepšen ochranou proti tepelnému zkroucení baterky. A nutno dodat, že ternární lithiové trakční akumulátory se u některých konkurenčních elektromobilů objeví až za pár let.

Rychlé brzdy

Umět se rozjet rychle zvládne každý, ale zastavit? To už neumí všichni. MG u elektrické čtyřky nasadilo inovativní brzdy, kdy brzdový pedál (ovládání) není přímo spojen s brzdovým okruhem. Jednoboxový brzdový systém pro MG4 dodal Continental a je proti běžně užívanému dvouboxovému systému s podtlakovým posilovačem lehčí a údajně i rychlejší na nástup.

Foto: MG

Brzdy MG4 mají rychlý nástup. Pedál navíc není přímo spojený s brzdovým okruhem.

V krizové situaci a při správném postupu při aplikaci plného brzdění vám rychlá brzdová soustava umí ušetřit cenné metry brzdné dráhy. Nicméně v takové situaci hraje nejdůležitější roli řidičova pozornost a správná reakce (zde hrozí největší ztráty času) i samotný stav brzdové soustavy. Časovo-technická prodleva brzd je až na čtvrtém místě.

Aktivní aerodynamika

Od druhé výbavy přijíždí MG4 s prvkem zvaným AGS, což není nic jiného než aktivní mřížka chladiče, tedy technologie už dávno používaná. Díky řízení vstupu vzduchu pomocí klapek se zlepšuje aerodynamika vozu, a to o 15 až 30 %, což má pozitivní dopad na zvýšení dojezdu až o 10 %.

Foto: Jiří Čermák

Aktivní mřížka chladiče MG4 Electric zlepšuje aerodynamiku i dojezd.

Bez startovacího tlačítka

Jakmile MG4 odemknete, začne se probouzet. Jakmile sešlápnete brzdu na doraz, uslyšíte cvaknutí a systém přejde do pohotovosti. Pokud zařadíte D, auto je připravené k fyzickému odjezdu.

Foto: Jiří Čermák

Startovací tlačítko? Kdepak, není.

Ale co když dojedete do cíle nebo na nabíječku? Jen vystoupit z vozu nestačí a žádné vypínací tlačítko uvnitř také nemá. MG4 je totiž aktivní do doby, dokud jej nezamknete nebo nevypnete pokynem přímo z infosystému. Pro někoho výhoda, zatímco jiný by uvítal klasický vypínač.

Něco za něco

MG4 Electric je sice automobil plný dílů od západních výrobců, nicméně má svoje mouchy. Při jeho užívání musíte zkrátka zkousnout několik kompromisů.

Řeč je třeba o infosystému, který není vždy rychlý, obrazovka nepřesně reaguje na dotyk a i samotné softwarové rozhraní nepatří k nejlepším. Dále nastavení teploty, ač je ve stupních Celsia, tak absolutně neodpovídá realitě, přičemž někdy je hodně obtížné naladit si klimu tak, aby uvnitř v autě nebylo moc teplo/zima.

Foto: Jiří Čermák pro MG Motors Czech

Přestože je MG4 technicky na vysoké úrovni, uživatelsky potřebuje doladit.

Z hlediska technologií je výrobcem hojně propagovaný systém MG Pilot, což je de facto autonomní řízení druhé úrovně, nicméně tenhle systém potřebuje zpátky do školy. Vyladění je namístě, protože se „pilot“ snaží vozidlo držet až přehnaně moc uprostřed jízdních čar, nepříjemně tahá za volant, neporadí si ve zúžení a kolikrát zbytečně brzdí v domněnce, že vpředu automobil (zejména kamion) jedoucí v pravém pruhu prostě přejede do levého, v němž právě jedete, či mimo obec předjíždíte právě vy.

Z technického hlediska a na svoji třídu je model MG4 poměrně vyspělý, přičemž v některých ohledech předčí přímé konkurenty, nicméně jsme našli i pár kompromisů.

Načítám