Hlavní obsah

Ford Ranger Wildtrak vyřeší všechny chlapské starosti. Teď k tomu má ten správný motor

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Minulý Ford Ranger je mimořádně povedený pick-up, jehož kvality ale trochu srážela nabídka motorů. Vždyť i vrcholný Raptor si musel vystačit s turbodieselem o čtyřech válcích. To se mění s novou generací, která má poctivé šestiválce hned dva! Benzinový právě pro nabroušený Raptor a dnes zkoušený nafťák ve verzích civilnějších.

Článek

Nabídka pick-upů na českém trhu v posledních letech značně prořídla. Odporoučel se Renault Alaskan, sourozenecký Nissan Navara, vzpomínka na Fiat Fullback už působí jako z pravěku. Příliš se neosvědčila ani myšlenka pick-upu prémiového, a tak jsme se v roce 2020 rozloučili také s Mercedesem třídy X. Zůstává jen pár stálic včetně Volkswagenu AmarokFordu Ranger, což jsou od nové generace pokrevní sourozenci.

Historie Rangeru je dlouhá přes čtyřicet let. Za tu dobu vzniklo pět generací, minulá a zbrusu nová už na moderní platformě T6. To kromě jiného znamená zachování poctivého rámového podvozku, vnější rozměry se měnily jen minimálně. Poslední Ranger má o 50 milimetrů prodloužený rozvor, o 60 mm si polepšil rozchod kol.

Přesto si vůz s předchůdcem nespletete. Novinka má zbrusu novou příď s robustní maskou, takže se teď svým stylem mnohem více podobá větší F-150. Zkoušený exemplář je vyšperkován bohatou výbavou Wildtrak (nad ní už je pouze luxusně pojaté Platinum), kterou poznáte třeba díky obouvaným osmnáctkám, antracitovým detailům, podélným střešním ližinám či standardně dodávané čtyřkolce.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Budí respekt, kdekoliv se objeví. Rangeru nový vzhled jednoznačně prospěl.

„Dělňas“ se vším všudy

Ale pozor, neškatulkujte si Ranger jako další navoněnou stylovku. Toto auto nezapomíná na svůj původ a primární zaměření. Na korbu naložíte jednu europaletu (ve verzi Single Cab dokonce dvě) a až tunový náklad.

Zároveň korba disponuje nespočtem chytrých řešení, která pracantům usnadní každodenní život – posuvná lišta se čtyřmi oky pro uchycení nákladu, prolisy pro instalaci vlastních rozdělovačů, osvětlení, integrované elektrické zásuvky, držák na nápoje, otvírák na pivo, pravítko… Velmi snadno se z prostoru vzadu může stát plnohodnotný pracovní stůl. Vhod určitě přijde elektricky ovládaná hliníková roleta, kterou můžete zatáhnout tlačítkem v korbě, případně uvnitř interiéru.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Na kouli Ranger utáhne přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Přídavná baterie pod kapotou počítá s připojením dodatečných zařízení, třeba externího světla nebo navijáku. Chytré!

Jako v osobáku

Boční nášlapy tu nejsou jen na parádu. Při vyhoupnutí se do kabiny opravdu přijdou vhod, stejně jako madla umístěná na prvním páru sloupků. Výškou posezu strčí Ranger do kapsy i leckteré SUV. Když popojíždíte v koloně, provoz kolem vás jako by se najednou sestával z dětských autíček na ovládání.

Že uvnitř budete muset odpouštět takové ty tradiční neduhy užitkových aut? Kdepak. Ranger v kabině působí jako kterékoliv jiné osobní auto. Navíc velmi dobře vybavené. K dispozici mám moderní multimediální systém s 12" obrazovkou, jíž sekundují desetipalcové digibudíky. Aktualizace vzduchem? Jistě. Bezdrátové nabíjení telefonu? Beze všeho! Připočtěme k tomu komfortní křesla kombinující kůži a vinyl, solidní porci prostoru v obou řadách a dostáváme auto, které je využitelné pro široké spektrum uživatelů.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Vertikálně umístěnou obrazovku infotainmentu nelze přehlédnout. Pochvalu zaslouží zachování tradičních otočných ovladačů pro nastavení teploty.

Ten správný motor

Jak jsem nastínil v úvodu, Ranger sice benzinový motor umí, ale pouze ve vrcholové a specifické verzi Raptor. Všední varianty spoléhají na dvoulitrové turbodiesely (170 a 205 koní), nad nimiž je posazena třílitrová V6 s výkonem 240 koní a obrovským 600newtonmetrovým krouťákem!

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Ranger sice váží 2,3 tuny, se šestiválcem se však na stovku rozpohybuje za 8,7 sekundy a pokračovat může na maximální rychlost 180 km/h.

Správný počet válců poznáte po prvním sešlápnutí plynového pedálu, kdy motor žene celou strojovnu vpřed za doprovodu sympatického brumlání. Nečekejte atletický odšťuch z místa, ale spíše mohutný zátah za jakýchkoliv okolností, který je pro objemné nafťáky typický. Navzdory slušným parametrům jako kdyby vás motor vybízel spíše k pohodovější jízdě a plynulému zrychlení, čemuž značně pomáhá spárování s 10stupňovým automatem. Jeho řazení občas jako kdyby nebralo konce.

Svižné přesuny Ranger také umí, v opravdu vysokém tempu se ale začnou projevovat negativa – poskládat skoro 5,4metrového drobečka do zatáčky dá poměrně dost práce a na náhlou změnu směru nereaguje tak ochotně. A dost zabrat dostávají v takovém případě i brzdy, od kterých bych možná očekával trochu výraznější nástup.

Foto: Ford ČR / Kryštof Antůšek

Čtyřkolka e-4WD disponuje zcela novou elektronicky řízenou rozdělovací převodovkou. Při výchozím režimu 4A systém plynule mění točivý moment předních kol (od zadních k předním) pro dosažení optimální trakce na silnici. Při volbě 4H nebo 4L pak elektronicky řídí trakci předních a zadních kol pro použití v terénu.

Rámový podvozek s tuhou zadní nápravou, sofistikovaná čtyřkolka s uzávěrkou diferenciálu, poctivá světlá výška i nájezdové úhly… že se Ranger mimo zpevněné cesty a v terénu neztratí, je samozřejmost. Mě však mile překvapila jeho využitelnost coby normálního auta. Pořád se vejde do podzemních garáží nákupáku a byť obouvá terénnější gumy, na asfaltu je i s prázdnou korbou pohodlným a dobře odhlučněným přepravníkem, ve kterém se nemusíte děsit ani dálek. A spotřeba? S trochou snahy jedenáct litrů, bez ní se průměrný odběr ustálí kolem 13 l/100 km. To je vzhledem k velikosti a charakteru vozu slušné, obzvlášť s velkou 80litrovou nádrží.

Nový Ranger vyniká svou všestranností. Skvěle funguje jako normální auto, rodinný přepravník na dlouhé vzdálenosti, ale i coby parťák do nepohody či pro pracovité kutily. Se správným motorem je to zkrátka lék na všechny chlapské starosti!

Ceník začíná na 1,2 milionu za slabší z dvoulitrových nafťáků. Šestiválcový turbodiesel koupíte až s výbavou Wildtrak za 1 684 320 Kč. Že byste přece jen raději šest válců s vůní benzinu? Může být, na vrcholový Raptor si ale připravte minimálně 1,9 milionu.

Technické údajeFord Ranger Wildtrak V6
Motorvidlicový šestiválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem2 956 cm3
Výkon176 kW (240 k) při 3 250 ot./min.
Točivý moment600 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkaautomatická, 10 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 300 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,7 s
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)10,1 l/100 km
Objem palivové nádrže80 l
Kola a pneumatiky255/65 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)5 370/1 910/1 884 mm
Rozvor3 270 mm
Český ceníkleden 2024
Cena modelu od1 197 900 Kč
Cena testované výbavy od1 684 320 Kč

Reklama

Načítám