Hlavní obsah

Poprvé za volantem nového VW Amarok: Ještě oddanější pracant, ještě větší pohodář

Foto: Volkswagen

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Druhá generace oblíbeného pick-upu Volkswagen Amarok přiváží na své korbě, v kabině a pod kapotou spoustu vítaných zlepšení, které jsme vyrazili důkladně otestovat do Jihoafrické republiky, rodiště nového Amaroku.

Článek

Tak ať to máme z krku: Nový Amarok uveze až 1,2 tuny nákladu, na korbu se mu vejde jedna europaleta a na kouli utáhne až 3,5 tuny. Jsou to nudná čísla, ale pro budoucí majitele nejspíš ta úplně nejdůležitější. Navíc si Amarok mírně polepšil (o 200 kg užitečného zatížení), takže inženýři od VW mohou být spokojení. Skutečně hrdí však mohou být na pokrok v oblasti pohodlí.

Hovím si v pohodlné sedačce, řízení je snadné (ulehčuje ho armáda 25 jízdních asistentů, z nichž 20 je pro Amarok zcela nových) a Amarok poslušně následuje mé příkazy, po silnici přitom pluje tiše a uvolněně, šestiválec pod kapotou si jen tiše vrčí a desetistupňový automat nenápadně žongluje s kvalty. Úplná pohoda. Kdybych ve zpětném zrcátku neviděl korbu, klidně bych uvěřil, že sedím v běžném SUV místo v pick-upu – což u těchto primárně pracovních nástrojů na kolech není vůbec obvyklé.

Foto: Volkswagen

Amarok je sice povahou pracant, ale jezdí jako osobák

Z pohledu řidiče je právě komfort na palubě tou největší mezigenerační změnou. Jasně, máte tu digitální přístrojový štít (o velikosti 8“ nebo 12“) a dotykový infotainment (s úhlopříčkou 10“ nebo 12“) s nejmodernějšími online funkcemi a mobilní konektivitou, taky si můžete užívat kvalitní materiály a dekory, špičkový zvuk prémiového audia Harman Kardon a náladové ambientní osvětlení, ale základem všeho toho komfortu je pohodlně naladěný podvozek, ergonomická sedadla a skvělé odhlučnění.

Foto: Volkswagen

Interiér je taky skoro jako z osobáku: je skvěle zpracovaný i perfektně vybavený

Komfort vozu se neomezuje pouze na silnici, ještě patrnější je v terénu. Jasně jsem viděl, jak tvrdě Amarok před námi bojoval s terénními překážkami – gumy drásaly měkký povrch, nápravy se křížily a kola visela ve vzduchu… Zkrátka poctivý drsný off-road. Když jsme pak na stejné místo přijeli my, Amarok se jen trochu pohupoval a nakláněl, ale zpoza volantu to celé proběhlo bez zbytečného dramatu. Tento model má i terén v paži, a pokud nevyměknete s pedálem plynu, tak vás nenechá nikde viset.

Foto: Volkswagen

Druhý Amarok si polepšil i v terénních vlastnostech

4Motion hned ve dvou verzích

Nový Amarok přijíždí se dvěma druhy pohnu všech čtyř kol 4Motion. První s připojitelným pohonem všech kol (pro základní čtyřválcový 2,0 TDI s výkonem 170 koní – pro připojení stačí otočit ovládacím kolečkem na středovém tunelu do polohy 4H nebo 4L (čtyřkolka s redukcí). Druhý má trvalý pohon všech kol (pro silnější 2,0 TDI s 210 koni a pro 250koňový šestiválec 3,0 TDI), respektive jeho připojení můžete nechat na automatice.

Foto: Volkswagen

Režimy pohonu všech kol ovládáte otočným ovladačem, trvalý pohon má navíc automatický režim

Za to částečně vděčí i větším nájezdovým úhlům vpředu i vzadu. Celé auto je totiž protažené o 10 centimetrů a samotný rozvor o 17 cm, což znamená nejen kratší převisy vpředu i vzadu, ale také z toho profituje prostor v kabině, kde se nyní usadíte pohodlněji na předních, ale především na zadních sedadlech (v Česku bude Amarok k dispozici pouze ve verzi Double Cab). Praktičnost prohlubuje až 20 odkládacích schránek rozesetých po celém interiéru.

Nový Amarok
Délka5 350 mm
Šířka1 910 mm
Výška1 751 až 1 884 mm
Rozvor3 270 mm
Nájezdové úhly30° vpředu a 26° vzadu
Přejezdový úhel21°
Brodivost800 mm

Jak už jsme zmínili na začátku, mírně se zvětšila i korba (je dlouhá 1 624 mm a široká 1 227 mm mezi podběhy), takže bez problému polkne jednu europaletu. Taky do ní můžete instalovat zásuvkový systém, bednu na nářadí, držák jízdních kol a další příslušenství, krycí roleta může být ovládaná manuálně nebo elektricky a k dispozici je samozřejmě i hardtop s okny. Fanoušci jízdy v terénu pak mohou zvolit podvozek zvýšený o 20 mm a mohou sáhnout po různých ochranných prvcích podvozku i karoserie, navijáku, dodatečném osvětlení a dalších šikovných vychytávkách, díky kterým z Amaroku uděláte off-roadového drsňáka.

Foto: Volkswagen

Nový Amarok odvede ještě víc práce než jeho předchůdce

Amarok jako expediční obytňák

Na nový Amarok se hned vrhly firmy stavějící expediční obytná auta jako třeba Alu-Cab. Jejich promyšlený výtvor má instalovaný hardtop s výsuvnými boxy a kuchyňkou na boku chráněnou vějířovitě se rozkládající samonosnou markýzou, na střeše má rozkládací stan s nosnou plochou dimenzovanou až na 100 kg. Samozřejmě nesmí chybět ani dodatečná LED světelná rampa, off-roadové tlumiče, které se nepřehřejí ani po 12hodinové jízdě v terénu, slidery a další ochranné prvky. Alu-Cab do této stavby vložili všechny své zkušenosti, takže není divu, že si za svůj komplet řeknou o nějakých 16 500 euro (v přepočtu 400 tisíc korun), ale vše je tak promyšlené a dotažené, že se na takto upravený Amarok budete moci v každé situaci spolehnout.

Co se týče pohonu, většina zákazníků bezpochyby (stejně jako u minulé generace) sáhne po 250koňovém naftovém šestiválci 3,0 TDI, který nabízí spoustu síly (+26 koní a 50 Nm oproti minulé generaci) i kultivovanosti – což jsme si mohli ověřit v praxi. K dispozici však bude také čtyřválcový diesel hned ve dvou výkonových variantách (170 a 210 koní), takže výběr je skutečně široký. Oba čtyřválce budou v nabídce se šestistupňovým manuálem, k silnějšímu si budete moci objednat 10stupňový automat – šestiválec ho bude mít ve standardu.

Podle prvních dojmů se tedy zdá, že Volkswagen nic nepodcenil a svůj Amarok perfektně připravil na vše, co zákazník od takového dělníka potřebuje při práci a ve volném čase, na silnici i v terénu. Spolupráce na vývoji s Fordem mu přitom nijak neublížila, spíš naopak – Amarok je teď ještě větší pracant a terénní drsňák. Přitom stále zůstává nejvíce civilizovaným a pohodlným autem svého segmentu. A na to si můžete vsadit!

Předprodej začíná již v prosinci, ceny budou uveřejněny každým dnem. Oficiální uvedení na trh proběhne v polovině roku 2023, kdy také první zákazníci obdrží své objednané vozy.

Reklama

Načítám