Hlavní obsah

Dovolená s rodinným elektromobilem za náklady dieselu? Už to jde! Ale s kompromisy počítejte

Foto: Jan Majurník

Dlouhé jízdy po dálnicích jiným než benzinovým či naftovým autem stále představují určité dobrodružství, byť se alternativní pohony, zejména elektrické, stávají použitelnějšími i na dálky. Ale jak moc? Abychom to vyzkoušeli, osedlali jsme cenově dostupný Peugeot e-5008 a vyrazili směr Nizozemsko a Belgie.

Článek

Peugeot 5008 je takřka 4,8 metru dlouhé rodinné SUV, které se nabízí v mild-hybridu, plug-in hybridu a plné elektrice. Zejména poslední varianta je nyní atraktivnější, protože se prodává za cenu plug-inu, tedy od 1 070 000 Kč, respektive od 1 165 000 Kč v testované výbavě GT.

A to není na sedmisedadlové bateriově poháněné auto úplně špatné, nicméně za ty peníze očekáváte, že půjde o použitelný vůz nejen do města či na okresky, ale také na dlouhé trasy. Zkrátka takový univerzál.

Foto: Jan Majurník

Model 5008 je standardně sedmimístný, ale bez příplatku ho lze mít bez třetí řady.

A protože nám bílý lev o výkonu 210 koní se základní menší baterkou 73 kWh (větší má kapacitu 96,9 kWh) na nějaký čas zaparkoval do garáže, neváhali jsme a vyrazili z Česka (Hradec Králové) až do Nizozemska a Belgie. Cílem bylo zjistit, jak se e-5008 73 kWh chová na dálkových cestách.

Než vyrazíte, plánujte

Všeobecně u elektra platí, že pokud nevyužíváte palubní navigace zahrnující nabíjecí stanice nebo vám prostě jen záleží na tom, za kolik a kde nabijete, musíte si trasu dopředu alespoň trochu naplánovat.

Nám se kvůli spolehlivosti, jednoduchosti obsluhy stanic a ceně za nabíjení osvědčila síť Tesla Supercharger. Hlavně jakmile jedete třeba jako my tisíc kilometrů tam, další kilometry najíždíte na místě a tisíc zpátky, vyplatí se koupit si klidně jen měsíční Tesla členství za 250 Kč a získat tím lepší ceny za nabíjení (rozdíl klidně 3 nebo až 3,5 Kč na 1 kWh).

Foto: Tesla

Nám se na dálkových trasách osvědčila síť Tesla Supercharger. Na západě je hustá, cenově dostupná a snadná na spuštění.

Cena za 1 kWh je u Tesly odvislá podle stanice, země a místa. Zatímco v Německu ve špičce (rychlo)nabíjí členové například za 10,60 Kč za 1 kWh, mimo špičku v Nizozemsku klidně za 5,70 Kč. Spuštění nabíjení z Tesla aplikace je navíc otázkou pár ťuknutí na displej s platbou kartou.

Alternativou k na západě husté síti stanic Tesla Supercharger je Ionity, kde za 305 Kč měsíčně získáte cenu 12 Kč za 1 kWh. Na druhou stranu naše zkušenosti s Ionity jsou spíše negativní - hlavně kvůli nespolehlivosti nebo rovnou nefunkčnosti.

Vyplatí se však mít v záloze ještě jiné provozovatele a nespoléhat jen na jednu síť. My zvolili službu Shell Recharge, která sice nepatří k nejlevnějším (třeba pomalé AC nabíjení 13 i 16 Kč za 1 kWh), ale s dedikovanou aplikací obvykle zapnete řadu jiných nabíječek i méně známých provozovatelů.

Foto: Jan Majurník

Na většině stanic jde zaplatit kartou nebo QR kódem, ale ne vždy za výhodné ceny.

Jasně, jde nabíjet i bez registrace pomocí QR kódu nebo přímé platby kartou skrze integrovaný terminál, jenže tehdy se zpravidla bavíme o nejdražší variantě (klidně 18, 20 Kč a více za 1 kWh).

Levné rychlonabíjení v ČR

Jeden z hlavních hráčů na českém trhu, společnost ČEZ, prodloužila do konce roku zajímavou akci pro všechny, již využívají stanice s výkonem 150 kW a výše. Všichni, kteří si pořídí tarif Premium (300 Kč měsíčně), nabíjí na těchto superrychlých stanicích (je jich cirka 140 po republice) za 11 Kč za 1 kWh.

Foto: ČEZ

Sice s tarifem za 300 Kč měsíčně, ale poté jen za 11 Kč za 1 kWh. Jestli vám auto jezdí za 16,5 kWh na sto, máte to za 181,5 Kč. Tedy za cenu úsporného dieselu.

Touto pobídkou tak ČEZ přímo konkuruje Tesle s tím, že má daleko, ale daleko hustější pokrytí po celé republice.

Dálky versus peníze

Do Nizozemska a Belgie se z Česka nejlépe dostanete skrze Německo protkané dálnicemi, což je pro elektroauta obecně nejhorší typ komunikace, jelikož se na nich jezdí rychle a je zde málo prostoru k efektivnímu regenerativnímu brzdění. Během klesání můžete plachtit, jenže takový Peugeot e-5008 jízdu setrvačností neumí. A to je škoda a minus.

SUV má navíc aerodynamický koeficient 0,28, což není úplně úžasná hodnota, větší modely typu sesterské DS N°8 nebo Tesla Model X mají koeficient 0,24. Navzdory tomu nebyla výsledná kombinovaná dálniční spotřeba 18,8 kWh na sto při cestě tam (dálniční dojezd zhruba 380 km) dosažená koncem června (venku bylo i přes 30 stupňů) na letních pneu 235/50 R20 přespříliš vysoká.

Foto: Jan Majurník

Ve finále jsme spočítali, že jsme se náklady na cestu dlouhou 1000 km dostali plus minus na cenu dieselu.

Za tisíc ujetých kilometrů (cesta tam) to znamenalo náklady 2 134 Kč (1 550 Kč na Tesle + 584 Kč plné nabití před výjezdem na ČEZ ). A to je cirka 2,13 Kč na jeden dálkový dálniční kilometr (rychlost 120 až 130 km/h).

Pro srovnání, dieselový ekvivalent 5008 by jezdil za zhruba 6 až 6,5 litru na sto, což by při ceně 33 Kč za litr odpovídalo za obdobný nájezd nákladům bezmála 2 000 Kč, respektive 2 140 Kč při spotřebě 6,5 litru na sto. Za předpokladu, že byste tankovali jen u nás.

Benzinové SUV spalující 7 až 7,5 litru na sto by tisíc dálničních kilometrů ujelo při ceně 34,5 Kč za litr za 2 415 Kč, respektive 2 580 Kč.

Foto: Jan Majurník

Na trase dlouhé tisíc kilometrů jsme se na nabíječkách celkově zdrželi necelé dvě hodiny (včetně sjezdu a nájezdu na dálnici).

Obě spalovací provedení by cestu zpět odjela nejspíš dráž, protože pohonné hmoty v Německu, Belgii i Nizozemsku jsou o něco dražší než u nás. Na druhou stranu jde o čas, nás nabíjení jen při cestě tam zdrželo o necelé dvě hodiny (3× 30 minut, 1× 10 minut plus nájezdy a sjezdy k nabíječkám). A zpátky o zastávku (1× 40 minut) více, protože jsme startovali až z Haagu.

Špičkového nabíjecího výkonu 160 kW auto sice reálně dosáhne poměrně rychle (klidně minutu po zapojení na nabíječku), ale také jej rychle ztratí. Klidně už při 40 % spadne na 130 kW a záhy na 100 kW a méně. Má smysl tak nabíjet nejvýše do 80 % a pak pokračovat v jízdě.

Foto: Jan Majurník

Peugeot e-5008 sice dosáhne nabíjecí špičky 160 kW brzy, ale také ji brzy ztratí.

Tyto výkyvy nicméně ovlivňuje řada faktorů - od počasí přes stanici až po auto samotné, takže se to netýká jen peugeotu, ale elektroaut všeobecně. V tomto ohledu zlaté tankování do nádrže.

Pro zajímavost, celkové náklady za náš elektrický výlet do Nizozemska a Belgie (a zpět) po ujetí 2 524 km byly celkem 5 113 Kč včetně Tesla členství (celkově tedy 202,5 Kč na 100 km) při průměrné spotřebě 18,2 kWh na 100 km. Nabíjeli jsme na Tesle (DC), využívali pomalé nabíjení (AC) v rámci Shell Recharge (typicky přes noc na hotelu, při návštěvě muzea, přes oběd – kdy by každé auto stálo) a doma vsadili na Teslu (DC) a ČEZ (AC).

Dostali jsme se tedy na náklady úsporného dieselu (drtivá většina trasy byla po dálnicích), ale ztratili čas nabíjením a rychlostně se drželi mezi 120 až 130 km/h. V cíli pak zbylo v baterce 16,8 kWh nabitých za 155 Kč.

Kokpit a kufr

Peugeot e-5008 sází na rozvržení kabiny pojmenované i-cockpit, kdy máte useknutý volant v klíně, budíky nad ním a infosystém natočený na vás. Toto rozhraní některým řidičům nesedí, takže ti si peugeot nejspíš nepořídí. Ti, kterým kokpit sedne, si jej naopak zamilují. Nám pracoviště řidiče vyhovuje, plus jsme našli zalíbení v nastavitelných virtuálních tlačítkách pod hlavní obrazovkou.

Foto: Ondřej Svoboda

Pracoviště řidiče s volantem v klíně se buď líbí a vyhovuje, nebo jde o něco, přes co většinou nejede vlak.

A nejen to. Díky specificky vykrojenému středovému tunelu s úložnou přihrádkou vybavenou USB porty je o něco více místa i u spolujezdce. Další schránku (chlazenou) najdete v loketce, lahve odložíte do dveří a další věci dáte do přihrádky vpravo.

K tomu si přidejte kufr o objemu 916 litrů nebo 348 litrů v sedmimístném (zadní sedadla jsou spíše pro děti) uspořádání.

Foto: Jan Majurník

Základní objem kufru je 916 litrů. V sedmimístném provedení 348 litrů.

Co na dlouhých trasách u 5008 rozhodně oceníte, jsou ergonomická sedadla s výhřevem, v testovaném provedení ještě masážní a ventilovaná. Navíc jsme si oblíbili bezdrátové připojení Apple Carplay i Android Auto s tím, že aplikaci Waze systém umožní promítnout i do přístrojového štítu, tedy přímo před oči.

Solidní průměr

Lví SUV na baterku tak sice nepatří mezi špičky současné elektromobility, ale jde o příjemný průměr, navíc jezdící i letní dálkové trasy (třeba dovolené, dlouhé výlety) za rozumnou spotřebu.

Tím se nám Peugeot e-5008 (73 kWh) se sedmi místy ve standardu (bez příplatku jde i bez třetí řady) na dálkách osvědčil v roli rodinného univerzála. Za současnou základní cenu lehce přes milion jde ve finále s přihlédnutím k užitné hodnotě, schopnostem, velkému kufru a výbavě o slušnou nabídku.

Ale aby to všechno dávalo ekonomický smysl, musíte mít auto kde nabíjet. A tím nemyslíme kdekoli (nabíječek je dnes fakt hodně), ale tam, kde se to s ohledem na spotřebu vyplatí. Totiž za 20 Kč za 1 kWh rychlonabijete leckde, nicméně finančně je to blbost.

Před dlouhou cestou tak musíte obvykle trochu plánovat, trochu počítat, smířit se s časovou ztrátou, mít plán B, čipy, aplikace či nabíjecí kartu od automobilky. A také se nehnat po německé dálnici 160 km/h, protože se vzrůstající rychlostí spotřeba energie neúměrně stoupá.

Tipy pro motoristy

V Nizozemsku stojí za návštěvu nejkrásnější muzeum v Evropě nazvané Louwman, kde najdete průřez automobilovou historií včetně úplných počátků. Plus nespočet extrémně vzácných rarit.

Jestli máte rádi motorsport, pak byste neměli minout nizozemské město Zandvoort a stejnojmenný okruh. Tam se jezdí i seriál formule 1.

V Belgii poté doporučujeme navštívit Autoworld Brussels. Uvnitř sice nejsou kdovíjaké rarity, ale ani nudné vozy. Zkrátka takový lepší průměr, navíc podpořený proměnlivými expozicemi.

Načítám