Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
S touhle dopravní událostí se asi setkal každý řidič, někteří ji mají jako denní chleba. Jde o typickou situaci, kdy se u nájezdu na dálnici sejdou dvě odbočující vozidla, každé z jiného směru.
V takových chvíli se častokrát stává, že si jsou oba řidiči jistí svou předností v jízdě, což může v lepším případě končit gestikulací a pár vulgaritami, v horším případě střetem. A teď kdo je vinen a kdo v právu?
Ve spolupráci s Ministerstvem dopravy České republiky (tisíceré díky tiskovému oddělení) vám povíme, jak se věcí mají a jaké sankce hrozí.

Zde je modelová situace, kdy se dva pruhy svádí v jeden.
Začneme obrázkem výše vypůjčeným z Mapy.com, kde vidíme, že na nájezd na dálnici odbočuje modré vozidlo a červené vozidlo (šipky). Každý vůz má svůj krátký pruh a pak se setkávají.

Další modelová situace, kdy auta rovnou odbočují na nájezd na dálnici.
Druhý obrázek ukazuje další modelovou situaci, kdy jak modré vozidlo, tak červené vozidlo společně odbočují na dálniční nájezd, tentokrát ovšem bez namalovaných pruhů.
Ale ještě lépe vypovídající je přiložené video od řidiče Radima Lukeše pořízené na nájezdu na dálnici D2 v úseku Měnín-Blučina. Podle Radima se vyobrazená situace na videu na místě stává velice často.

Nájezd na nájezd na dálnici. Kdo má přednost?Video: Radim Lukeš
Video ukazuje situaci, kdy Radim najíždí na dálniční nájezd a zleva najíždí jiné vozidlo. V místě, kde se oba naváděcí pruhy spojují v jeden, řidič Radim zpomaluje a zvukovým znamením odvrací hrozící nebezpečí.
Jak to tedy je?
Ať už kouknete na snímky, video nebo na oboje, tak vyvstává otázka, jak se věci mají? Kupodivu nijak složitě, protože zde platí to, že se dává přednost vozidlům, která přijíždí zprava.
Tedy v obrázkových materiálech má přednost řidič červeného vozidla a na videu právě řidič Radim (z pohledu). Jistě si řeknete, jak je tato situace banální a jasná, nicméně každodenní provoz dokazuje, že o tomto pravidlu mnoho řidičů neví nebo že si jej neumí spojit s danou situací.

Řešení těchto situací se přímo nabízí. Je snadné, jmenuje se značka číslo P 4 „Dej přednost v jízdě!“ a pár čar k tomu.
A teď sankce… Nedání přednosti v jízdě (což se dělo na videu) je středně závažný přestupek, za nějž může být na místě udělena pokuta v rozmezí 2 500 až 3 500 Kč, ve správním řízení potom 4 000 až 10 000 Kč. A teď pozor, vždy za to jsou 4 body do karty řidiče!
Jestli nedání přednosti v jízdě skončí nehodou bez ublížení na zdraví, tak viníkovi hrozí na místě pokuta 2 500 až 3 500 Kč, popřípadě ve správním řízení 4 000 až 20 000 Kč a vždy 4 body do karty řidiče (nedání přednosti).
Pokud půjde o nehodu způsobenou nedáním přednosti v jízdě s ublížením na zdraví (nikoli usmrcení nebo těžká újma), ta nejde řešit na místě, ale pouze ve správním řízení. Tehdy hrozí pokuta 4 000 až 20 000 Kč, zákaz řízení na dobu od 6 do 18 měsíců a 4 body k tomu.

Skončilo nedání přednosti nehodou? Tehdy se hraje o vyšší sankce.
Zástupci Ministerstva dopravy ovšem upozorňují, že každý takový nehodový případ může mít různé odchylky a posuzuje se vždy konkrétně.
Řidič Radim navíc video zaslal příslušným orgánům řešícím správu komunikací s prosbou, že se daná situace v místě stává tak často, že by bylo vhodné ono místo dopravně označit. Odpovědí mu bylo, že se na realizaci (nejen tam, ale i po celé ČR) pracuje (ve hře je minimálně přerušovaná čára na silnici), ale že to potrvá. Radim psal orgánům koncem ledna, ale máme skoro léto a na inkriminovaném místě pořád nic.
Je nám jasné, že Radim není jediný, kdo se s takovou situací setkal nebo pravidelně setkává. Pravidla provozu jsou nicméně v takovém případě jasná a vlastně i jednoduchá. Kdo přijíždí zprava, ten má přednost.