Hlavní obsah

Tramvaj versus chodec. Asi všichni víme, jak to je s předností. Ale jeden zádrhel tady čeká, tak pozor!

Foto: Shutterstock/Martyn Jandula

Přednost pěších na přechodech pro chodce před řidiči aut či třeba motorek sice platí, ale není absolutní. Jak je to ovšem s tím, pokud chcete přejít po zebře, ale zleva či zprava se blíží tramvaj? Kdo má přednost?

Článek

Přednost chodců na přechodu pro chodce NENÍ ABSOLUTNÍ, čemuž jsme se detailně věnovali v TOMTO článku, kde se také dozvíte, jestli pěší musí, nebo nemusí před vstupem na zebru do vozovky vysloveně zastavit.

Jsou ovšem případy, kdy chodec na přechodu pro chodce přednost rozhodně nemá. Prvně je to například před vlakem, protože tomu cestu zkřížit nechcete ani v pancéřovaném SUV, natož pěšky.

Na druhou stranu lokalit, kde by vlakové koleje přímo křižovaly přechod, zase tak moc není, respektive není to běžným chlebem každé obce. Ačkoli například ve Vysokém Mýtě takové místo najdete! Mrkněte SEM na Mapy.cz.

Foto: Policie ČR

S vlakem se střetnout nechcete ani v autě, natož pěšky.

Častěji se můžete setkat s křížením přechodu pro chodce a tramvajových kolejí, tedy v obcích, kde tramvaje (nebo šaliny, chcete-li) jezdí. Jde třeba o Prahu, Brno, Liberec, Olomouc či Ostravu.

Jak se dozvíte i na serveru Bezpecnecesty.cz, odkud často čerpáme grafické podklady pro naše různé autoškolské články, tak chodci na přechodu pro chodce před tramvají přednost NEMAJÍ. Naopak jízda tramvaje je v tomto případě „nadřazena“ chůzi pěšího účastníka silničního provozu.

Foto: Bezpecnecesty.cz

Z rychlosti kolem 40 km/h dokáže tramvaj zastavit až na 70 metrech. Také z toho důvodu mohou být na přechodech pro chodce, které se kříží s kolejemi, výrazné nápisy POZOR TRAM!

Proč? Obdobně jako vlak je tramvaj těžká a má dlouhou brzdnou dráhu, takže nemůže zastavit tak rychle jako třeba auto. Dbejte tedy při přecházení přechodu pro chodce a tramvajového pásu zvýšené opatrnosti, zejména pak v případech, kdy dobíháte jinou tramvaj stojící na zastávce, jste zaměření primárně na ni a nevnímáte (tolik) okolí. Snadno se totiž stane, že vás srazí tramvaj jiná, například ta přijíždějící z druhé strany.

Další případ, kdy chodec na přechodu pro chodce přednost nemá, ba dokonce na něj nesmí ani vstupovat, je tehdy, když se blíží vozidlo s právem přednostní jízdy. Lidově řečeno vozidlo pod aktivními majáky.

Foto: Shutterstock

Blíží se vozidlo pod majáky? Pak jako chodec na přechodu přednost nemáte a do vozovky nesmíte vůbec vstupovat.

Pokud budete ve sdílené zóně, tak tramvaje zde ostatní účastníci silniční provozu (tedy i chodci) nesmí ani ohrozit, ani omezit. Tramvaj má ve sdílené zóně navíc vždy přednost v jízdě.

Samostatnou kapitolou je poté přednost cyklistů, čemuž jsme se detailně věnovali ZDE. Důležité je zmínit, že pokud cyklista (nebo koloběžkář) nesesedne z jízdního kola a po přechodu pro chodce kolo nevede, je brán jako řidič a na přechodu žádnou přednost nemá.

Tedy chodci a cyklisté, skutečně pozor! Do toho je tramvaj stejně jako trolejbus drážní vozidlo, takže vyšetřování případné nehody může být složitější a náročnější. A to je zádrhel, se kterým byste měli také počítat.

Související témata:
Načítám