Článek
Je tomu přes čtyřicet let (1984), co jsme mohli spatřit Peugeot 205 GTi s motorem 1,6 litru a později i s populárnějším 1,9 litru. Spojením městského hatchbacku a sportovní techniky Francouzi otevřeli novou kapitolu kapesních raket na čtyřech kolech.
Po 205 GTi přišli další ostří lvi, například 309, 306, 308, 206, 207, 208… GTi vždy nicméně znamenalo něco víc. Vždycky šlo o říznou přísadu, která vyplnila už tak lahodný croissant.
Ale zpátky k nejnovějšímu modelu z dílen Peugeotu, na němž se podílelo i závodní oddělení Sport. Proti sériovému modelu je GTi snížené o 30 mm, vpředu rozšířené o 56 mm a vzadu o 27 mm.

Vůz je oproti sériové 208 nižší a širší.
Nová 208 GTi s typickými předními LED světlomety se navíc inspiruje původní 205 GTi. Jde třeba o nasazení kol R18 s pneu Michelin Pilot Sport Cup 215/40 a perforovanou strukturou sloužící pro chlazení brzd, dále o rozšíření blatníků nebo o nasazení červených vnějších dekorů. Kromě toho autu nechybí přední spoiler, zadní difuzor s mlhovkou nebo ikonická červená barva, jež našla oblibu právě u prvního GTi.
Odkazy na „dvěstěpětku“ jsou rovněž uvnitř. Bavíme se o červených kobercích či pásech, červeně dekorovaných designových sportovních sedadlech nebo o kompaktním volantu čalouněném perforovanou kůží i alcantarou, navíc napojeném na ostřejší řízení.

Kola odkazují na ikonickou 205 GTi.
GTi se také pyšní specifickou grafikou budíků, náladovým osvětlením o sedmi barvách, umělým zvukem motoru, vestavěnou navigací, podporou Apple CarPlay i Android Auto a dalšími praktickými prvky.
Kapesní raketa
Už víme, jak auto vypadá zvenčí i uvnitř, ale co technika? Inženýři Peugeot Sport vozu nadělili sportovní pružiny a tlumiče s hydraulickými dorazy, zadní stabilizátor, jízdní režim určený na okruhy nebo přední kotouče o průměru 355 mm s pevnými červenými třmeny se čtyřmi pístky (zadní brzdy jsou standardní sériové).
Milovníci hot-hatchů budou jásat, protože model dostal samosvorný diferenciál integrovaný do reduktoru, který zlepšuje chování vozu v zatáčkách. Moment, reduktor?

Interiéru dominuje červená barva a sportovní prvky.
Je na čase přiznat pravdu. Model postavený na základě zkušeností z Mistrovství světa vytrvalostních závodů je elektromobil. Správně se totiž jmenuje E-208 GTi, jeho 280koňový elektromotor vzniká v Trémery ve východní Francii a vyprodukuje točivý moment 345 Nm posílaný na předek.
Zrychlení z nuly na sto zvládá elektro GTi za 5,7 sekundy a jede nejvýše 180 km/h. Baterie CATL s kapacitou 54 kWh pochází z Číny a má optimalizované řízení, díky čemuž vůz zvládne ujet 350 km na jedno nabití.

Uvnitř najdete také sportovní sedadla.
Pomalé nabíjení (AC) do plna výkonem 7,4 kW trvá okolo sedmi hodin, nicméně nechybí ani rychlonabíjení (DC) výkonem 100 kW. Tehdy budete na nabíječce stát ani ne půl hodiny, pokud tedy přijedete s 20 % a spokojíte se s 80 %. Kromě toho E-208 GTi nabízí funkci V2L k živení ostatních spotřebičů energií z trakční baterky.
Na auto i baterku dostanete záruku 8 let nebo 160 000 km, k tomu vám automobilka dá ještě wallbox a nabíjecí kartu.
Ceny a dostupnost zatím nebyly oznámeny, nicméně předpokládáme, že by se Peugeot E-208 GTi u nás mohl pohybovat okolo milionu korun. Tak co, líbí se vám nové „gétéíčko“, nebo je vám jeho elektropohon proti srsti?