Hlavní obsah

Test ojetiny: Lexus LS 600h je nejlepší luxusní sedan

Foto: Dalibor Žák
10. 10. 2019

Čím je auto složitější, tím více rizik je spojených s nákupem ojetého kusu. Navíc u luxusních sedanů prémiových značek jsou ceny dílů a servisu výrazně vyšší než u běžných aut. Lexus LS sice nemusí být past, ale zadarmo rozhodně takové auto jezdit nebude.

Článek

Kdo by se nechtěl vozit pořádným luxusním autem jako král? Jenže luxusní sedany jsou pro běžného smrtelníka prakticky nedostižným zbožím – pokud se tedy bavíme o trhu nových vozů. Mezi ojetinami jsou ale možnosti přece jen o dost širší.

Dříve velmi drahá auta, která jako nová stála klidně tři miliony nebo i víc, lze dnes pořídit za zlomek původní ceny. Plno lidí ale očekává, že takové auto bude po letech spíše zdrojem drahých a komplikovaných problémů. Ta očekávání nejsou zcela lichá, ale ne všechny ojeté luxusní sedany musí být automaticky past.

Jedním takovým autem je luxusní sedan Lexus LS čtvrté generace, který se vyráběl v letech 2007 až 2017. Na evropském trhu je to ale velmi vzácný model. Zatímco prodeje konkurenčních modelů Audi, BMW a Mercedesu se počítají na tisíce kusů, vozu Lexus LS se prodalo každý rok jen pár set. A zdá se, že si je majitelé velmi dlouho drží.

Aut je na trhu ojetin málo

Jako příklad nám poslouží vrcholné hybridní provedení LS 600h, které jsme si na test půjčili v Auto ESA. Vůz s prakticky úplnou výbavou byl z roku 2008 a prozatím ujel 151 000 km. Prodejce za něj chtěl v době testu 440 000 Kč, což je jen zlomek původní ceny.

Foto: Dalibor Žák

Testovaný Lexus měl za sebou zatím rozumnou porci kilometrů a jeho výbava byla vskutku opulentní

Na českém trhu je nabídka ojetin značně omezená a počty vozů Lexus LS v inzerátech jsou v jednotkách kusů. I když se podíváme za hranice, není ten výběr nijak zvlášť velký a třeba takové stránky mobile.de neukazují ani stovku modelů LS všech generací.

Značka Lexus se totiž vždycky orientovala hlavně na severoamerický trh, ale asi tušíte, že s importem z USA to zase tak jednoduché nebude a dovoz z některého státu EU (nebo samozřejmě koupě u nás) bude administrativně jednodušší. Takže je potřeba hledat, obrnit se trpělivostí a na hezký kus čekat.

V době, kdy BMW vsadilo na velmi kontroverzní design, se Lexus držel značně konzervativních tvarů. První lexusy LS byly ne snad kopie mercedesů, ale značka se při návrhu svého vrcholného modelu u německé značky inspirovala. Ani u čtvrté generace nelze pozorovat odklon od konzervativního stylu.

Jeden by dokonce řekl, že Lexus LS je opravdu navržený hlavně pro osoby cestující na zadních sedadlech. Ne snad, že by řidič strádal, ale vzhledem k rozměrům auta není prostor vpředu velkorysý. Sedadlo je poměrně vysoko, prostor nad hlavou omezuje velké střešní okno a volant není široce nastavitelný. Řidič tu má podobně stísněný pocit jako třeba v Superbu II, což je vlastně o dvě třídy menší auto.

Foto: Dalibor Žák

Vzadu se budete cítit doslova královsky. Testované auto mělo i paket s nastavitelnými, vyhřívanými a chlazenými sedadly s individuálním infotainmentem

Sice je všechno po ruce a řidič nemá pocit z velkého auta, ale proporce a pomalé lehké řízení spolu s opožděnými měkkými reakcemi na všechny pokyny řidiče naznačují, že sportování tenhle Lexus vážně v popisu práce nemá. Ale to je dobře, že si nehraje na sportovnost. Zatímco třeba BMW řady 7 na průměrné silnici nedůstojně mlátí a tluče, tenhle Lexus pluje tak, jak se od luxusního sedanu očekává.

A cestující vzadu rozhodně strádat nebudou. Nastavitelná sedadla s vyhříváním a ventilací, mimořádně zdařilý akustický komfort a na svou dobu opravdu velkorysý infotainment dělají z tohoto vozu ideální nástroj pro překonávání velkých vzdáleností ve čtyřech lidech. Taky do kufru se něco vejde, i když zrovna hybridní provedení LS 600h má prostor v kufru omezený kvůli trakční baterii.

Vždy s osmiválcem, ale moc nežere

Lexus LS se prodával ve dvou verzích. Jako LS 460 s atmosférickým osmiválcem 4,6 l, později přibyla ještě verze s pohonem všech kol a také hybrid LS 600h, který měl osmiválec 5,0 l kombinovaný s patentovaným systémem Toyoty s hybridní planetovou převodovkou.

Foto: Dalibor Žák

Dynamika LS 600h vynikne spíše jen v přímce. Je ale dobře, že si svým zaměřením hlavně pohodlný sedan nehraje na sportovce

Nedá se jednoznačně říci, který z typů pohonu je lepší, protože bude hodně záležet na tom, jak chcete auto používat. Ačkoli na papíře hybrid působí jako dynamicky nejnadanější verze, papírově byla zadokolka LS 460 rychlejší. Zatímco hybrid akceleruje na 100 km/h za 6,3 sekundy, základní verzi stačilo 5,7 sekundy.

Nicméně na hybridu je zajímavá ta naprosto lineární dodávka výkonu jako v elektromobilu a v reálném světě působí rychleji. Standardní verzi totiž chvíli trvá, než se její elektronika prokouše osmistupňovým automatem k vhodné rychlosti. Hybrid po přidání plynu vyrazí okamžitě vpřed a jeho pružnost, zejména při předjíždění, je opravdu fascinující.

Foto: Dalibor Žák

Výbava většiny kusů je velmi bohatá. LS 600h bylo první auto na světě, které mělo standardně přední full-LED světlomety. Ty i po letech svítí stále úžasně. Zajímavostí je tempomat, u něhož jde adaptivní funkce vypnout

Funkce hybridního systému je ale dost závislá na stavu trakční baterie. Právě u ojetých, a především dlouho odstavených exemplářů na tom už může být akumulátor dost špatně. Dlouhodobým odstavením ve vybitém stavu začne baterie degradovat a ztrácí svou původní kapacitu. Plno ojetin, které leží rok u překupníka na dvorku, má tak trakční baterii často pod polovinou své původní kapacity. Většinou se to pozná tak, že vůz není prakticky vůbec schopný jízdy na elektřinu.

Často je potřeba nová hybridní baterie

Když byl hybrid nový, celkem zdárně dokázal v koloně ujet třeba dva až tři kilometry jen na proud. Každopádně ale auto funguje i s opotřebovanou baterií, jen bude mít vyšší spotřebu paliva, jak ta elektrická asistence už nemá svoji někdejší účinnost.

Foto: Dalibor Žák

Lexus LS snáší dobře větší nájezdy, ale musí se s ním jezdit. Pokud hybrid dlouho stojí s vybitou trakční baterií, může ji to nenávratně poškodit. Nová stojí devadesát tisíc

Stav jednotlivých článků akumulátoru prozradí také diagnostika a nová baterie stojí zhruba devadesát tisíc. Někdy ale stačí vyměnit jen vadné články. Lze koupit i repasovanou baterii za nějakých šedesát až sedmdesát tisíc. Existuje už u nás taky pár specializovaných dílen, které umí ceny dostat ještě níže. Ve světle potenciálních oprav drahých dieselů konkurence (filtry pevných částic za vysoké desítky tisíc, rozvody dieselů za padesát a podobně...) je pak investice do trakční baterie vlastně rozumný výdaj.

Hybrid má ale smysl jen pro někoho, kdo bude s autem pravidelně jezdit, ideálně denně. Jestli chce někdo Lexus LS jen jako hračku na občasné výlety dvakrát do měsíce, bude lepší se podívat po klasické nehybridní verzi s jednodušší technikou. Provedení LS 460 jede moc pěkně a to, že má reálnou spotřebu kolem dvanácti litrů (hybrid jezdí za 9 až 11 litrů podle stylu jízdy), bude někomu s malým ročním nájezdem patrně úplně jedno.

Foto: Dalibor Žák

Pokud chcete podobné auto jen na občasné projížďky, hledejte raději nehybridní verzi LS 460, ideálně s pohonem zadních kol. Ta se dá považovat za nejbezpečnější a finančně nejméně nákladnou volbu mezi luxusními sedany

Navíc žádné velké závady tenhle Lexus netrápí a je to vlastně mimořádně spolehlivé auto. Ať už osmiválec 4,6 nebo hybridní 5,0 l, v obou případech jde o nadprůměrně spolehlivé motory, které potřebují jen každý rok vyměnit olej. Jednou za 60 000 km se mění svíčky a Lexus předepisuje také poměrně přísné výměny olejové náplně v diferenciálech po dvou letech nebo 30 000 km. Stejně tak se mění i brzdová kapalina. V automatické převodovce je doporučené měnit olej nejpozději po 90 000 km, což platí i pro hybridní převodovku verze LS 600h.

Bohužel právě tyhle úkony bývají u ojetin bez dohledatelné historie často zanedbané, tak je berte jako první povinný výdaj. Nic moc navíc ale tohle auto potřebovat nebude. Podvozek bývá spolehlivý, a pokud snad nějaký z dílů zavěšení bude potřebovat výměnu, z USA se dá sehnat dost druhovýrobních dílů za zlomek ceny originálu v servisu Lexus u nás. Nejčastěji se ozývá klepání od přední nápravy a budiž taky řečeno, že zadní náprava naopak vydrží hodně.

Ačkoli je Lexus LS statisticky i prakticky velmi spolehlivé auto, ani jemu se pár systémových problémů nevyhnulo. Zejména americká fóra majitelů se hemží případy prasklých ventilových pružin u prvních ročníků (diagnostika pozná, jestli válec nevynechává) a úniky chladicí kapaliny kolem vodní pumpy po velkých nájezdech. Majitelé ale zpravidla řeší jen drobnosti, i když nefunkční audio systém nebo stávkující prvky luxusní výbavy (pojezdy sedaček, jejich chlazení a podobně) jsou závady, které naštvou a obtížně se řeší. Ale auto bez nich samozřejmě jezdí.

Na korozi by Lexus LS ještě trpět neměl, to byste museli narazit na špatně opravené auto po bouračce, které má najeto půl milionu. A ještě jedna věc: když lexusu hučí průvan kolem oken, nemusí to nutně znamenat, že je auto po nehodě zkroucené do vrtule. Údajně na to první ročníky trpěly všechny.

Celkové hodnocení: Ojetý Lexus LS 600h

Luxusní sedan Lexus LS je ve své kategorii asi nejbezpečnější koupě. Je to velmi spolehlivé a odolné auto, jehož robustní technika vydrží, pokud se zcela nevykašlete na údržbu a prevenci. Horší je to s výběrem, protože ojetin je na trhu velmi málo. Klesající ceny ale rozhodně neodpovídají tomu, jak dobré tohle auto je. Proti soudobým sedmičkovým bavorákům a eskovým mercedesům je to vlastně velice bezpečná a finančně méně riziková koupě. A i kdybyste měli koupit tu novou trakční baterii, pořád vás to vyjde dlouhodobě na méně peněz než první velký servis konkurenčních aut. Jestli ale chcete auto jen jako hračku na výlety jednou či párkrát do měsíce, hledejte klasický nehybridní osmiválec, ideálně v zadokolce.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama