Hlavní obsah

Přezouvání kol doma: Co potřebujete, co vám často chybí a co rozhodně nedělat

Foto: Grints / Shutterstock.com

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

I když je pro mnohé motoristy svépomocné přezouvání kol rutina, kterou zvládnou během půl hodiny za jedno odpoledne, někteří to možná budou letos dělat poprvé. A není od věci si připomenout pár užitečných rad.

Článek

Jelikož je tenhle článek určen především těm, kteří před každou sezonou přezouvají auto, tak lidé na celoročních pneumatikách dál číst nemusejí a místo toho si mohou otevřít jiný článek. Ale teď vážně. I když se může zdát, že to šílenství s každoročním přezouváním na podzim na zimní a pak zase na jaře na letní, začalo až se zákonnou povinností mít v určitých podmínkách na autě zimní pneumatiky, tradice zimních a letních gum vznikla už dávno předtím.

Lidé jsou tak zvyklí mít dvě sady kol. Někdo to řeší jen pneumatikami, které přehazuje na stejné sadě ráfků. Tohle už si doma asi nikdo nedělá. Nazout pneumatiku na ráfek zas tak pracné není, je však docela fuška ji bez potřebných nástrojů sundat. Nejjistější je se s tím obrátit na pneuservis, který má nejen „zouvačku“, ale také vyvažovačku. Bez té se neobejdete (i když samozřejmě existují důmyslné metody, jak si vyvážit kola svépomocí).

Kdo pak má dvě různé plnohodnotné sady kol, nic mu nebrání si je přehodit sám s běžným vybavením garáže (a auta) a do servisu se objednávat nemusí. Jenže i při téhle zdánlivě triviální činnosti se dá napáchat více škody než užitku, pokud si člověk nepřipraví vybavení a začne to dělat někde venku na trávě. Takže jak na to a co budete potřebovat?

Co se bude vždycky hodit

Kompresor by měl patřit k základní výbavě každé garáže zodpovědného motoristy, který si hlídá tlak v pneumatikách a pravidelně ho upravuje podle potřeb a podmínek provozu vozidla (do terénu nižší tlak, plně naložené auto je zase potřeba nafoukat víc apod.). Kdo má doma víc aut, stará se o vozidla dalším lidem v rodině a kamarádům nebo má třeba zahradní stroj s pneumatikami a další povozy, kterým je potřeba dofukovat kola, určitě si bez něj nedovede svůj život představit.

Foto: Škoda Auto

Zatímco obout pneumatiku na ráfek v domácích podmínkách jde celkem snadno, sundat ji z ráfku je už dřina. A pokud máte runflaty, tak na domácí pokusy rovnou zapomeňte. Tohle je vždycky lepší nechat na pneuservisu, který na to má potřebné vybavení.

Kvalitní kompresor pro domácí použití se dá klidně koupit do tří tisíc korun, kompresory s větším objemem pro foukání pracovních strojů či pohon příslušenství garáže na stlačený vzduch stojí tak šest až deset tisíc. Nezbytností je pak kvalitní a přesný měřák a další příslušenství. Ale i běžné kompresory mají dostatečně kvalitní díly na to, abyste s nimi pneumatiky nafoukali přesněji a spolehlivěji než u většiny pump, kde permanentně chybí hadice, nástavec na ventilek netěsní a měřák neukazuje přesně.

Dalším užitečným pomocníkem je momentový klíč, který se hodí pro přesné dotažení matic či šroubů kol podle předepsané síly. Běžný stojí zhruba tisícovku, bytelnější a větší dva až tři tisíce. Když už, kupte si dlouhý „momenťák“, ať máte při povolování šroubů pořádnou páku. Vedle digitálních momentových klíčů existují i plně mechanické, které pro domácí použití párkrát za rok naprosto stačí. Doporučujeme ale takové, které se dají pravidelně kalibrovat, nebo aspoň přijdou s certifikátem o přesnosti. Některé levné momenťáky totiž zabírají klidně s rozptylem 20 Nm a to už je na přesné utahování kol docela velká odchylka.

Od věci není ani kvalitní hydraulický zvedák. Dnes už bohužel některá auta nemají nouzový hever ani v základní výbavě. Hydraulickým zvedákem si také ušetříte námahu a čas. Slušný s nosností 2 000 až 2 500 kg se dá koupit kolem dvou tisíc a přezujete s ním klidně i dodávku. Hodit se mohou i nástavce pro správné uchycení zdvihacích bodů auta, nejsou totiž u všech aut stejné.

Jak dobře přezout auto svépomocí

  • Zaparkujte vůz na rovné ploše s pevným povrchem (takže ne jako na titulní fotce někde na trávě).
  • Připravte si nářadí, které budete potřebovat, a ujistěte se, že máte všechno (momentový klíč, nástavce, čistič, sprej na pomoc s povolením zarezlých šroubů, drátěný kartáč, funkční zvedák).
  • Důkladně zkontrolujte pneumatiky/kola, jež budete obouvat. Změřte tlak v pneumatikách a dofoukněte je ještě před přezouváním. Pokud je některé kolo prázdné, hrozí vám, že při provozu bude někde nadměrně unikat vzduch a bude potřeba ho vyměnit.
  • Povolte všechny šrouby kol, když je auto ještě na zemi. Povolování usnadní dlouhá páka, třeba právě zmíněný delší momentový klíč.
  • Používejte jen hever určený na vaše auto, případně takový, který má potřebné nástavce. Auto zvedejte jen na bodech k tomu určených výrobcem.
  • Jako bezpečnostní pojistku si můžete pod auto položit kolo nebo aspoň špalek. Nikdy nevíte, kdy to hever vzdá. A zákon schválnosti praví, že přesně v tom momentě, kdy máte pod autem nohy, ruce nebo půl těla. Také můžete pro jistotu zajistit kola na protilehlé straně klíny.
  • Šrouby z kol si odložte do nějaké krabičky, ať je neválíte na zemi v prachu a špíně. Očistěte je kartáčkem.
  • Drátěným kartáčem očistěte náboj kola a dosedací plochy. Když už jsou kola dole, zkontrolujte brzdy a zavěšení.
  • Kolo nasaďte rovně, před utahováním si chytněte závit. Šrouby trochu dotáhněte, když je auto ještě na zvedáku, ale stačí menší silou. Jde o to, aby se vám kolo po spuštění na zem nehnulo a vy jste ho nedotahovali křivě. Momentovým klíčem je dotáhněte, až spustíte auto na zem.
  • Zkontrolujte znovu tlak v pneumatice a před jízdou u vozů s TPMS resetujte nastavení. Postup, jak to udělat, najdete v návodu k obsluze vozidla. Zpravidla je pro úplný reset systému potřeba ujet pár kilometrů.
  • První kilometry jeďte opatrně, vyzkoušejte dobře ovládání a brzdy. Po zkušební jízdě znovu zkontrolujte dotažení kol momentovým klíčem.
  • Druhou sadu kol před uskladněním očistěte, dofoukněte a ošetřete disky a pneumatiky konzervačním prostředkem. Kola pak uložte na rovné, suché, temné a ideálně chladnější místo.

Když jste všechno udělali, uklidili po sobě nářadí a auto projeli, doporučujeme ještě třeba druhý den po běžné cestě do práce auto obejít a znovu zkontrolovat dotažení všech šroubů. Občas se stane, že si kola ještě trochu sednou a je potřeba pár šroubů o čtvrt otáčky dotáhnout.

Foto: Jan Majurník

Sundaná kola jsou skvělou příležitostí, jak důkladně zkontrolovat brzdy a vyčistit třeba zadní bubny (což by se mělo dělat aspoň jednou za rok). Zkontrolujte také brzdové hadice, upevnění podvozkových dílů a klidně i stav drátů ke kontaktům ABS a jiným čidlům. Detailisté si pak pořádně vyčistí podběhy, lemy blatníků a další jinak hůře přístupná místa.

Časté chyby domácího přezouvání

  • Nepřipravíte si všechno potřebné nářadí a nezkontrolujete před přezouváním pneumatiky, které budete na auto dávat. V půlce přezouvání pak zjistíte, že obouváte úplně prázdné kolo s vadným ventilkem nebo třeba boulí na bočnici.
  • Pospícháte, házíte šrouby na zem do prachu a špíny, nepostupujete systematicky, nesoustředíte se na práci. A pak třeba zapomenete dotáhnout některé šrouby na kole nebo nasadíte kola obráceně proti směru rotace. Nebo dáte dozadu rozměr, který patří dopředu.
  • Neuděláte si pořádek po práci. A pak se za půl roku, až budete znova přezouvat, divíte, že nemůžete najít „oříšek“ bezpečnostních šroubů kol a že ta kola, která jste jen hodili do kouta, jsou špinavá, hnusná a orezlá.
Související témata:
Načítám