Hlavní obsah

Kupujete nové zimáky a kola? Tak pozor na zbytečné chyby

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Koupit nové zimáky je přece hračka, ne? Jenže někteří lidé do nákupů často přenáší i emoce, pospíchají a pak si omylem koupí zboží, které se pro ně nehodí. A to samé se může stát i s pneumatikami a novými koly na auto.

Článek

Každoroční šílenství kolem přezouvání a nákupů nových zimních pneumatik vždycky vrcholí na přelomu října a listopadu, neboť od 1. 11. začíná platit zákonná povinnost mít na autě v určitých podmínkách zimní pneumatiky (resp. takové, které zákonu vyhovují, tedy jakékoli s označením M+S).

Může se zdát, že nákup pneumatik dnes není nic složitého, ale pokud si nepohlídáte několik detailů, snadno si koupíte gumy, které na vaše auto nepatří. I když vyberete správný rozměr, tak pořád lze koupit pneumatiky, jež jsou určené na jiné typy vozidel, případně nesplňují požadavky vašeho auta. Anebo je naopak zbytečně překračují. Stejně tak se dají omylem koupit špatné ráfky nevhodné na váš vůz.

Zvolte správné rozměry a další parametry

U pneumatik se vedle základních rozměrů udávají ještě další parametry. Jde především o hmotnostní a rychlostní index. I v tomto případě jsou doporučené parametry uvedené v technickém průkazu k vozidlu. S údaji napsanými volně na internetu buďte opatrní, protože některé stránky často opakují chyby uvedené jinde.

Foto: Škoda Auto

Vedle základních parametrů se pneumatiky liší mnoha dalšími detaily. Pozor tak na rychlostní index, index nosnosti a třeba na to, jestli kupujete „runflaty“ či jinak specifické pneumatiky.

Vezměme si příklad, třeba pneumatiku 225/45 R17 91H.

Základní značení je poměrně jasné: šířka 225 mm, průměr 17" a číslo 45 znamená poměr výšky k šířce, v našem případě 45 % z 225 mm. Další důležité označení je 91H. Číslice 91 značí tzv. hmotnostní (nebo též nosnostní) index. Ten označuje, jaké maximální zatížení může jedna pneumatika unést. V tomto případě znamená 91 nosnost 615 kg. Písmeno H je pak index rychlostní, tedy nejvyšší konstrukční rychlost pneumatiky. Písmeno H značí 210 km/h, poměrně obvyklé je u zimních pneumatik ještě označení T (190 km/h) a V (240 km/h).

Mezi další značky na pneumatikách patří třeba písmena XL značící zesílenou kontrukci, obvykle jsou to pneumatiky vhodné pro vozy kategorie SUV, terénní auta, ale třeba i pick-upy a dodávky. Značka FR znamená ochranu ráfku, písmenka SSR, RFT a další podobné mohou značit pneumatiky runflat.

Pak ještě můžete na pneumatikách najít značky signalizující, že se jedná o specifickou pneumatiku vyvinutou podle požadavků automobilky. Například pneumatiky patřící na BMW mají hvězdičku, na Audi písmeno A nebo A0, gumy pro vozy Bentley mají B v kolečku, pneumatiky pro Porsche 911 mají písmena NA a tak dále. Leckdy se ale se speciálně navrženými pneumatikami setkáte i u „masových“ značek, zvláště u jejich silnějších modelů, případně aut, která mají vyšší únosnost tažného zařízení.

Nekupujte ty nejlevnější

Díky obrovské konkurenci na trhu si ani za špičkové pneumatiky nemusíte šíleně připlácet a dají se koupit za rozumné ceny. Nekupujte tak ty vůbec nejlevnější pneumatiky od značek, o kterých jste v životě neslyšeli. Stačí se podívat na renomované testy pneumatik, jak dopadají. Jsou samozřejmě výjimky a i mezi levnějšími pneumatikami lze najít slušné, nebo aspoň takové, které v určitých podmínkách fungují akceptovatelně. Obecně však platí, že jen zavedené značky nabídnou opravdu dobré vlastnosti ve všech podmínkách.

Foto: Dominik Valášek

Při našem redakčním testování výrobcem doporučených pneumatik a těch vůbec nejlevnějších na trhu jsme si ukázali, že rozdíly v jejich výkonech mohou být obrovské a okamžitě je pozná i běžný řidič. Špičková pneumatika ale nemusí být automaticky ta nejdražší. Naopak, vynikající pneumatiky lze koupit za velmi příznivé ceny.

Když pak porovnáte ceny levných pneumatik a těch prémiových v běžných rozměrech, rozdíly bývají jen v řádu stokorun a je otázka, jestli opravdu chcete těch pár stovek ušetřit, abyste si pak drbali hlavu, že jste nedobrzdili. V rámci celkových provozních nákladů na auto je příplatek pár stovek na pneumatikách vlastně zanedbatelná položka. Opravdu nemá smysl v této oblasti přehnaně šetřit.

Pokud máte nějaké výkonnější auto, měli byste si nákup nejlevnějších neznačkových pneumatik přímo zakázat. Kupte si to nejlepší, co na trhu je. Srovnávací testy pneumatik vám s výběrem pomohou a uvidíte, že opravdu špičkové gumy nemusí být automaticky nejdražší.

U kol hlídejte číslo ET a také tvar šroubu

Podobné je to i u ráfků. Výběr je široký a čert aby se v tom vyznal. Některé ale nejsou vhodné pro zimní provoz, jiné nemusí dosahovat kvality značkových ráfků a snadno se poškodí na výmolech. U ráfků těch srovnávacích testů ale moc není a spíše se musíte poohlédnout po uživatelských recenzích. Velký pozor si pak dejte na napodobeniny a kopie značkových ráfků, které se někteří podvodníci snaží prodat přes inzerci.

Nejsou šestnáctky jako šestnáctky. Pokud kupujete nové disky, je potřeba si pohlídat několik parametrů, které často bývají skryty. Většina běžně prodávaných ráfků je určena pro klasické pneumatiky, takže pokud máte na svém autě runflaty (pneumatiky umožňující nouzové dojetí po defektu), potřebujete na ně speciální ráfek s jinou dosedací plochou. A takové bývají obvykle dostupné jen v rámci originálního příslušenství automobilek.

Foto: Dalibor Žák

I když kola z Passatu na Octavii dáte, nemají tam co dělat. Velmi opatrní proto buďte při nákupu použitých disků a pneumatik přes inzerát bez fyzické prohlídky kol. Prodejci často (někdy i záměrně) uvedou špatné údaje a prodají vám kola, která na vaše auto sice dáte, ale být tam nemají. Zaprvé si můžete poškodit auto (kola drhnou o podběh, brzdovou čelist či krycí plech brzdy), zadruhé vás mohou vyrazit z STK. A v případě nehody může pojišťovna dokonce krátit pojistné plnění!

Pozor si dejte i na šířku ráfku. Je rozdíl, pokud je ráfek široký 5,5", 6" nebo třeba 6,5". Správný rozměr opět najdete ve velkém technickém průkazu. A vedle průměru a šířky ráfku je potřeba dodržet i správnou hodnotu čísla ET, což je zális – udává vzdálenost od osy kola k jeho dosedací ploše v milimetrech. Čím je ET větší, tím víc bude kolo utopené do blatníku. Nižší ET (klidně to číslo může být záporné) zase znamená, že kolo bude koukat z blatníku ven.

Dalším důležitým číslem je rozteč. Ta se v technickém průkazu neudává, ale značí vzdálenost šroubů a jejich počet. 5×112 značí pět šroubů a rozteč 112 mm. Číslo 4×100 jsou čtyři šrouby a rozteč 100 mm a podobně. To je důležité při objednávání kol, aby vám poslali správný ráfek. Každý slušný e-shop chce vědět, na který typ auta přesně kola půjdou. Pohlídejte si také tvar a délku šroubů. Některé šrouby mají kulovou dosedací plochu, jiné jsou ve tvaru komolého kužele. A pak jsou samozřejmě auta, která šrouby mají na náboji kola a ta se upevňují pouze maticemi.

Určitě je dobré doporučit i speciální pojistné šrouby chránící ráfky proti snadnému odcizení. I když se „profesionálním“ zlodějům neubráníte, pojistný šroub rychlou demontáž ráfku znesnadňuje a odradí alespoň drobné zlodějíčky.

I značkoví prodejci mohou mít zajímavé nabídky

Mezi lidmi kolují pověry o tom, že značkoví prodejci mají přemrštěné ceny, ale to nemusí být úplně pravda. Tuhle taktiku volí především prémiové automobilky, které vědí, že jejich zákazníci jim tam ty peníze nechají. Ale masové značky nejrozšířenějších automobilek pravidelně přicházejí se zajímavými cenovými akcemi, kterými mohou konkurovat i běžné nabídce e-shopů a prodejců pneumatik.

Foto: Škoda Auto

Originální disky a značkové pneumatiky sice něco stojí, ale proti masové nabídce e-shopů nemusí být příplatek zas tak velký. A dostanete přesně to, co bylo na vaše auto schválené a hlavně otestované. Originální kola také zvyšují hodnotu vozu, takže při následném prodeji se vám investice vrátí.

Můžete tak mít originální sadu značkových disků přesně v tom správném rozměru, který na vaše auto pasuje. A to včetně schválených pneumatik přímo automobilkou. Třeba Škoda dokonce uvádí, že veškeré pneumatiky, které prodává, byly testovány vývojovým oddělením přímo s konkrétními auty. Taková kvalitní sada ale rozhodně nemusí stát dvakrát tolik, co neznačková alternativa z e-shopu. Dokonce ty ceny mohou být velice podobné.

Foto: Škoda Auto

S přezouváním vám ochotně pomohou i značkové servisy. Spojit to můžete i s předsezonní kontrolou auta, výměnou oleje a dalšími službami. V rámci různých cenových akcí se dají výhodně koupit i originální doplňky právě včetně nových kol a pneumatik.

A ještě jedna zajímavost ke značkovým servisům a prodejcům: i u nich si můžete nechat auto přezout na zimní, často rovněž za zvýhodněné ceny a mnohdy vám za pár stokorun uskladní druhou sadu gum přes sezonu v klimatizovaném skladu. Navíc v rámci předsezonní přípravy auta nabízejí automobilky různé výhodné servisní balíčky spojené s prohlídkou vozu a kontrolou nejdůležitějších dílů.

Není od věci si u své značky ověřit, zda takovou akci v autorizovaných servisech mají a co je součástí. Za pár stovek totiž můžete pořídit třeba diagnostiku s výpisem paměti závad, kontrolu geometrie, test akumulátoru nebo podvozkových komponent, za což byste mimo předsezonní kontrolu dali nejspíš mnohem více.

Načítám