Hlavní obsah

Potřebujete na auto značkové pneumatiky? Jak je poznat?

Foto: Porsche

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

U běžných značek to obvyklé není, ale především výrobci prémiových aut vybírají pro některé modely speciální pneumatiky, které se od těch běžně dostupných mírně liší. Jak je poznat? A je po letech nutné je kupovat?

Článek

Je zajímavé, že někteří lidé před nákupem auta vykřikují, jak to auto musí být bytelné a bezpečné, protože budou vozit děti, takže pak peláší pro to největší a nejoteklejší dvoutunové SUV, na které ale následně obují ty nejlevnější „pneumatiky“ odněkud z Číny, které jsou spíše stlačená tma než opravdové pneumatiky.

Pneumatiky a kola celkově prozradí o majiteli auta hodně, ale to je zase na jiný článek a můžeme si o tom napsat někdy na téma „Jak poznat dobrou ojetinu a kdy vzít nohy na ramena“. Každopádně se na pneumatikách nevyplácí šetřit, protože je to právě ta nejdůležitější věc, která vás drží na silnici. Budete se divit, ale čtyři metry rozdílu v brzdné dráze může být rozdíl mezi nepoškozeným autem a rozmláceným předkem s vystřelenými airbagy.

U velkosériových aut běžných značek stačí obvykle koupit ty nejlepší pneumatiky, které jsou v daném rozměru dostupné. Samozřejmě má každý jiné preference. Někdo chce ticho, někdo dynamiku, někdo nízké opotřebení, někdo jezdí jen na suchu, jiný potřebuje vyvážené vlastnosti za všech podmínek. Tohle všechno se dozvíte v komplexních srovnávacích testech pneumatik, kterých je po internetu a v časopisech plno.

Ještě se sluší připomenout, že díky mnohým e-shopům se podařilo ceny kvalitních pneumatik snížit, takže třeba na Octavii a podobné auto je rozdíl mezi levnou, podprůměrnou pneumatikou a tou opravdu kvalitní značkovou jen v řádu stokorun. Tady se vážně šetřit nevyplácí. Prostě si kupte to nejlepší, co je.

Když máte ale nějaké sportovní auto, případně vůz prémiové značky, je to s pneumatikami ještě o trochu složitější. Automobilky totiž při vývoji spolupracují přímo s výrobci pneumatik a pro konkrétní auto pak existují jen schválené typy gum, které zaručí ideální vlastnosti. Jak ale takové pneumatiky poznat? A musíte si je vůbec kupovat?

Povinné nejsou, ale fungují lépe

Tady bychom vás rádi uklidnili. Nemusíte. Je to na vás a nikde není psáno, že si na svého bavoráka nebo Porsche musíte dát jen schválené pneumatiky s továrním označením. Pokud koupíte neoriginální pneumatiky, neznamená to, že přijdete o záruku nebo něco takového. Jen je možné, že se auto nebude chovat tak, jak výrobce zamýšlel.

Asi bude nejlepší, když si uvedeme nějaký příklad. Třeba taková pneumatika Michelin Pilot Sport je zajisté špičková sportovní pneumatika, která odvede velmi dobrou práci na každém autě, i na výkonných sportovních automobilech prémiových značek. Přesto se pak její konstrukce ještě liší podle toho, na jaké auto a pro jakou značku je.

Foto: Daimler

Především sportovní modely prémiových značek mají přesně na míru vyvinuté pneumatiky, které na tom kterém autě fungují nejlépe

Ačkoli na první pohled stejně pojmenovanou pneumatiku může mít třeba BMW M2, Porsche Boxster, Ford Focus RS a další, pro jednotlivé modely se její konstrukce mírně liší. Bývá lehce odlišný tvar a hloubka drážek, jiné je i složení směsi či konstrukce bočnice. Uděláte chybu, když si na takové auto koupíte standardní verzi dané pneumatiky? Zas tak velkou chybu neuděláte, ale auto prostě nebude fungovat přesně tak, jak výrobce chtěl. V reálném provozu rozdíl sotva poznáte. To spíše na závodním okruhu, ale v čase na kolo bude rozdíl sotva v řádu pár desetin sekundy.

Na druhou stranu, vývoj pneumatik jde rychle dopředu a některé typy schválených pneumatik už se na konkrétní model ani nenabízejí, protože prostě technologicky zastaraly a běžně dostupné pneumatiky v daném rozměru jsou ve všech ohledech lepší než ty původní. Třeba na BMW M3 E46 z roku 2001 už prostě značkovou pneumatiku neseženete, protože se už nevyrábí.

Jediná automobilka, která pečlivě analyzuje pneumatiky i pro své starší modely, je Porsche. Pravidelně (zhruba každé dva nebo tři roky) vydává aktualizovaný seznam doporučených pneumatik na všechny modely včetně těch starších, a dokonce historických.

Foto: Porsche

Porsche jako jediná automobilka pravidelně testuje nové typy pneumatik i na starší modely, včetně těch historických. Informace o doporučených pneumatikách pak značka pravidelně publikuje na webových stránkách

Schválená (rozuměj doporučená) pneumatika je pak vždy označena příslušným symbolem. Pro podrobnosti se tak podívejte do přiložené tabulky:

Foto: Dalibor Žák

Kde schválené pneumatiky koupit?

Většina e-shopů a neznačkových pneuservisů prodává jen běžné pneumatiky bez speciálního označení, takže když si naklikáte na internetovém obchodě ve vybraném rozměru konkrétní model, přijdou vám prostě standardní pneumatiky toho kterého typu. Pro dostupnost schválených značkových pneumatik bude nutné se dotázat a asi se pak bude lišit i cena.

Značkové schválené pneumatiky bývají dostupné většinou jen ve značkových servisech té které automobilky. Proto se nedivte, když po vás u BMW chtějí za novou gumu osm tisíc, zatímco na internetu ji koupíte za tři a půl tisíce. Je to prostě schválená pneumatika, která byla přímo na vaše BMW vyvinuta.

Foto: BMW

Pneumatiky pro BMW jsou označené hvězdičkou. Přes e-shop se obvykle koupit nedají, takže budete muset k dealerovi, který si za ně samozřejmě řekne o dost víc

Nejde na to ale vyzrát tak, že budete někde shánět pneumatiku označenou příslušným symbolem té které automobilky. Liší se to ještě podle modelů, takže prosté označení značkovým symbolem ještě neznamená, že je to přesně ta pneumatika na váš konkrétní model. Může to být pneumatika na zcela jiný typ stejné automobilky. Před nákupem si proto nejprve ověřte, jaký typ pneumatiky je pro váš model doporučený. A pak teprve hledejte ty, které jsou označené příslušným symbolem.

Jestli ale tohle řešit nechcete a prostě chcete jen kvalitní nové pneumatiky, klidně si objednejte gumy na internetu. Třeba deset let starému sportovnímu autu bude s přehledem vyhovovat nejmodernější sportovní pneumatika zavedeného výrobce. Jak jde vývoj dopředu, bude univerzální kvalitní pneumatika prakticky ve všech ohledech lepší než ta, kterou automobilka doporučovala třeba před deseti, patnácti lety.

Reklama

Související témata:
Guma
Načítám