Hlavní obsah

Letní pneumatiky: Jak je správně koupit, kdy vyhodit zimní a pro koho se hodí celoroční

Foto: Shutterstock/Lucky Business

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Povinnost mít na autě zimní pneumatiky brzy skončí. A mnoho lidí tak jistě řeší, jaké nové letní pneumatiky pořídit. Výběr je veliký, ale jak se v tom vyznat? A co se starými zimáky? Dojezdit, nebo zahodit?

Článek

Již 31. března skončí „povinnost“ mít na autě zimní pneumatiky. A protože určitě plno lidí bude řešit nákup nových letních pneumatik, je vhodná doba si připomenout pár základních rad a pouček, jak a kde pneumatiky koupit a které vybrat.

Zimní pneumatiky v létě nedojíždějte

Že už příští zimu tyhle „zimáky“ nedají, tak je místo nákupu letních gum přes léto dojezdíte a na zimu si koupíte nové? Zajímavá úvaha, ale moc dobrý nápad to není. Zimní pneumatiky jsou určeny především do nízkých teplot. Ve vyšších letních teplotách se přehřívají, ztrácejí přilnavost a velmi rychle se opotřebovávají.

Je obvyklé, že slušná zimní pneumatika má při prudkém brzdění ze 100 km/h o přibližně šest metrů delší brzdnou dráhu než pneumatika letní. Někteří argumentují tím, že zimní pneumatika lépe odvádí vodu a lépe odolává aquaplaningu, ale to byla možná pravda tehdy, když byla nová a měla dostatečný vzorek. Teď, po několika zimách a s vzorkem na zákonné hranici 1,6 mm to rozhodně už tak není. Vyhoďte ty staré gumy už teď a kupte si kvalitní letní (nebo celoroční) pneumatiky.

Hledáte nejlepší letní pneu? Sledujte spotřebitelské testy

Foto: Autoklub ČR

Propracované spotřebitelské testy měří mnoho detailních parametrů pneumatik v mezních situacích. Pomáhají s výběrem kvalitních pneumatik a umí ukázat na ty, které v krizové situaci naprosto selžou.

S rozhodováním, která pneumatika je pro vás nejlepší, pomohou rozsáhlé spotřebitelské testy. Asi nejpropracovanější metodiku má německý autoklub ADAC, který sleduje opravdu velké množství parametrů a pravidelně testuje různé nejpoužívanější rozměry. Na stránkách ADACu najdete i výsledky testů z minulosti.

Přesto nemusí být nejlepší nápad koupit hned ty pneumatiky, které vyhrály konkrétní srovnávací test. Spíše se rozhodujte mezi dílčími parametry. Jezdíte hodně po dálnici a dlouhé trasy? Máte rádi ticho? Tak vybírejte spíše pneumatiky s nízkou hlučností. Možná vás bude zajímat i jejich vliv na spotřebu paliva, případně jejich opotřebení.

Pokud jezdíte jen v hezkém počasí, bude vás zajímat hlavně hodnocení na suchu, ale když naopak jezdíte v hezkém počasí na motorce a do auta si sedáte jen tehdy, když padají trakaře, tak se zase rozhodujte hlavně podle vlastností na mokru.

A pozor na jednu věc. Orgány EU nařízené povinné označování vlastností pneumatik symboly A, B, C , E a nejhorší F není moc vypovídající. Hodnocení se provádí dost zjednodušeně a právě komplexnější spotřebitelské testy o schopnostech konkrétních typů pneumatik napoví mnohem víc.

Nejlevnější letní pneumatiky raději nebrat

Foto: Shutterstock

Samostatnou kapitolou jsou pak nákupy použitých pneumatik. Upřímně… To už je snad lepší si koupit nějaké levné „no name“ z Číny, ale nové.

Zvykem Čechů je kupovat automaticky ty nejlevnější pneumatiky, které se dají v daném rozměru koupit. Pokud si ale projdete významné spotřebitelské testy, uvidíte, že jsou to právě ty nejlevnější pneumatiky, které v testech často propadají. Největší slabinou bývá jejich ovladatelnost na mokru, ale také třeba vysoká hlučnost a rychlé opotřebení, případně i velký vliv na spotřebu paliva. Přitom na celém autě byste „ušetřili“ maximálně pár stovek. Špičkové pneumatiky rozhodně nejsou dražší o tisíce.

Příklad? Pneumatiky v nejpoužívanějším rozměru 195/65 R15, které se dávají třeba na Octavii II. generace, stojí od zhruba 1 100 korun v nějaké ještě akceptovatelné kvalitě. Slušný průměr stojí kolem 1 300 korun a za necelých 1 500 můžete mít opravdu špičkové pneumatiky, které vyhrávají srovnávací testy.

Je nám jasné, že rozdíl 1 600 korun na celé sadě gum je spousta peněz, ale musíte si sami zvážit, jestli vám ta úspora stojí za horší jízdní vlastnosti, delší brzdnou dráhu a hlavně horší ovladatelnost na mokru. Na pneumatikách se opravdu šetřit nevyplácí, protože v krizové situaci budete rádi za každý centimetr, na kterém vaše auto zastaví nebo aspoň zpomalí.

Raději menší a kvalitní než velké a levné

Máme jeden tip, jak zbytečně nevyhazovat za pneumatiky obrovské sumy peněz. Vykašlete se na nesmyslně velká kola s širokými nízkoprofilovými pneumatikami. Ty jsou samozřejmě výrazně dražší a hned si uvedeme příklad. Když zůstaneme u Octavie II, tak už víme, že standardní rozměr 195/65 R15 znamená v případě nějakých opravdu kvalitních pneumatik investici zhruba 6 000 Kč na celé auto. Jaký rozměr kol a pneumatik patří na vaše auto? O tom jsme napsali samostatný článek.

Alternativní rozměr pneumatik na zmíněnou Octavii je 225/45 R17. Na nich sice vypadá lépe a na kvalitní silnici asi i o trochu lépe pojede. Srovnatelné kvalitní pneumatiky jsou ale o zhruba 600 korun za kus dražší než stejný typ pneumatik v menším 15" rozměru. To máte na celém autě rozdíl zhruba 2 400 korun. Méně obvyklý větší rozměr 225/40 R18 pak znamená rozdíl kolem 4 000 korun na celé auto.

Jistě, možná koupíte větší pneumatiky levněji, připomínáme ale, že ty nejlevnější (velké) pneumatiky pochybné kvality nebudou fungovat stejně dobře jako stejně drahé špičkové pneumatiky v základním rozměru.

Kupujete runflaty? Pozor na ráfek!

Některé pneumatiky jsou konstruovány jako dojezdové, tedy že umožňují při defektu dojezd omezenou rychlostí, aniž byste museli přezouvat. Mají zesílenou konstrukci bočnice a vžilo se pro ně označení „runflat“. Proslula jimi hlavně automobilka BMW, ale runflaty najdeme i na jiných autech.

To, že jsou takové pneumatiky tvrdé a nepohodlné, je jedna věc. To, že jsou drahé na pořízení a také na přezouvání, druhá. Ale pozor na to, když se rozhodnete runflaty koupit na své auto s obyčejnými ráfky. Potřebují speciální ráfek a na běžný nemusí pasovat, případně mohou špatně držet. Naše doporučení: runflaty si nekupujte, pokud nemusíte.

Celoroční pneumatiky – pro a proti

Poslední dobou se rozšiřuje nabídka celoročních pneumatik, které splňují zákonný požadavek na „povinné zimní pneumatiky“ v období od 1. 11. do 31. 3. Je potřeba si uvědomit, že jejich vlastnosti jsou v obou sezonách kompromisní, ale klidným řidičům, kteří netlačí v každé zatáčce auto na hranu a nejezdí v zimě pravidelně na hory, mohou naprosto stačit.

Osobní zkušenosti autora článku s celoročními pneumatikami jsou rozhodně lepší, než se mezi motoristy traduje. Na courání mezi vesnicemi a jízdu po městě naprosto stačí a odpadá otravné objednávání se do pneuservisů, přezouvání a skladování pneumatik. Je to rozhodně alternativa k zamyšlení. Na sportovní auto si asi „celoročky“ nedáte, ale na Fabii, se kterou jezdí manželka do Lidlu a vy ke kadeřníkovi, by snad stačit mohly.

Jak uskladnit kola a další tipy

Pokud přezouváte sami, nechte si sadu kol před nasazením na auto v pneuservisu vyvážit. Obvyklá cena je kolem 100 Kč za kolo.

Pneumatiky řádně uskladněte. Ideální je chladný a suchý sklep nebo garáž. Obutou sadu před uskladněním očistěte a dofoukněte. Takto mohou ležet ve sloupečku na sobě (doporučuje se je během sezony jednou až dvakrát protočit). Samotné pneumatiky bez ráfků raději neukládejte do komínku, ale nechte je jen stát a jednou za měsíc je pootočte.

Kontrolujte pravidelně (ideálně jednou týdně!) tlak v pneumatikách na autě a jejich stav. Zabere vám to maximálně pět minut. Můžete odhalit drobné vady (malá prasklinka, zaražený hřebík, boule), které mohou vést k velkým problémům.

Pneumatikám věnujte zvláštní péči (kontrola tlaku a stavu, kontrola rezervy) zejména tehdy, když se chystáte na dlouhou cestu, například na dovolenou. Nezapomínejte pravidelně kontrolovat také rezervu. Teď zvedne ruku ten, kdo potřeboval při defektu přezout a měl i rezervu úplně prázdnou.

Reklama

Načítám