Hlavní obsah

Test zimních pneumatik 175/65 R14: Pozor na levné čínské

Foto: Shutterstock

Ilustrační snímek

3. 10. 2018

Německý autoklub ADAC doplnil zkoušky zimních pneumatik 205/55 R16 také o test menšího rozměru 175/65 R14, který se používá na většině malých vozů segmentu B, například na Fabii, Volkswagenu Polo, Fordu Fiesta, Renaultu Clio i mnohých dalších. Všechny zkoušené pneumatiky testem prošly úspěšně, ovšem kromě jedné čínské. Na tyhle levné šunty tak dejte pozor.

Článek

Jak už jsme si připomněli u testu zimních pneumatik o rozměru 205/55 R16, blíží se doba hromadného přezouvání a případně také nákupu nového obutí. S rozhodováním pak pomohou rozsáhlé spotřebitelské testy a jeden takový každoročně zveřejňuje i německý autoklub ADAC. Tento aktuální se věnuje novým zimním pneumatikám o rozměru 175/65 R14. Vítězem testu se stala opět pneumatika Continental WinterContact TS860, druhý skončil Dunlop Winter Response 2 a třetí Firestone Winterhawk 3.

Připomeňme si ještě jednou metodiku ADACu. Ten přisuzuje ovladatelnosti na suchu 15% váhu, ovladatelnosti na mokru 30% váhu (přece jen je ta evropská zima spíše mokrá než pod sněhem), ovladatelnosti na sněhu 20% váhu a na ledu 10% váhu. Hodnotí i hluk a komfort (5% váha) a také valivý odpor, tedy spotřebu a samozřejmě opotřebení pneumatiky. Oběma kategoriím přikládá 10% váhu v celkovém výsledku. Následně uděluje známky „velmi dobrá“ pro hodnocení 0,5 až 1,5, „dobrá“ pro hodnocení 1,6 až 2,5, „uspokojivá“ pro známku 2,6 až 3,5, „dostatečná“ pro známku 3,6 až 4,5 a nakonec „nevyhovující“ pro známku 4,6 až 5,5.

Pro celkovou známku se pak hodnocení průměruje, ale ADAC tu metodiku komplikuje ještě tak, že pokud při hodnocení ovladatelnosti na suchu, mokru, sněhu nebo ledu získá pneumatika v některé z kategorií známku 2,6 nebo horší, nemůže být celková známka lepší než tato známka. A to samé platí pro spotřebu a hluk a známku od 3,0. Celkové výsledky pak přikládáme v následující tabulce:

Foto: ADAC

Test zimních pneu 175/65 R14 ADAC

Z dvanácti testovaných pneumatik tak propadla jen jedna, a to čínská pneumatika Nankang. Nejen, že selhala v testu na sněhu, ale dostala i velice špatnou známku na mokru. Někdo ale nedá na celkové hodnocení a chce se rozhodovat podle jednotlivých kategorií, tedy například upřednostňuje ovladatelnost na sněhu před tou na suchu. Snad mu v rozhodování pomůže tabulka, ve které jsme vybrali vždy tři nejlepší pneumatiky v jednotlivých kategoriích.

Foto: ADAC

Test zimních pneu 175/65 R14 ADAC - Tři nejlepší pneu v jednotlivých kategoriích

S nákupem nové sady zimních pneumatik není dobré otálet, protože s blížícím se termínem zákonné povinnosti mít na autě zimní obutí budou zásoby různých e-shopů dost omezené. Pokud by se snad někdo domníval, že ty nejlepší pneumatiky budou příšerně drahé, tak například v rozměru 175/65 R14 je cenový rozdíl mezi nejlepší pneumatikou v testu a tou, která propadla, necelých 400 korun. To je tedy 1600 Kč na celé auto a nechť si každý rozmyslí, jestli chce za šestnáct stovek riskovat, že nedobrzdí a bude mít svůj vůz neovladatelný.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama