Hlavní obsah

První dojmy: Seat Leon 1,5 TSI – Stále pravá volba nadšených řidičů

Foto: Martin Jánský
29. 5. 2020

Ve velké a šťastné koncernové rodině stál Seat Leon vždy věrně po boku Volkswagenu Golf, Škody Octavia a Audi A3. Zatímco Golf byl usedlou životní jistotou, Octavia volbou praktických spořílků a A3 lákadlem pro bohatší vrstvy, Leon se prezentoval jako dynamická a svěží alternativa. Potvrdí tento statut i novinková čtvrtá generace?

Článek

Recept nového Leonu je stejný jako vždy – vezmete koncernovou platformu, motorizace a technologie nového Golfu a obléknete je do slušivého sportovního kabátku s trochou španělského šarmu. Seat to takhle ostatně dělá již od roku 1998 a slaví velké úspěchy, tří generací Leonů se za tu dobu prodalo již přes 2,2 milionů kusů. Jenže výsledek nikdy nebyl chutnější než čerstvě upečená generace číslo čtyři.

Leon ve variantě hatchback povyrostl (o 86 mm na délku, z toho o 50 mm v oblasti rozvoru) a nabízí tak více prostoru pro posádku (vzadu se pohodlně rozvalí i vzrostlý dospělý, kufr si ponechal solidní objem 380 l), přitom má stále vyvážené proporce a dynamické tvary, které z něj dělají s přehledem největšího fešáka sourozenecké čtveřice. Přední i zadní světla staví na full-LED technice, paradoxně však Leonu chybí volba LED-Matrix světlometů, které by náročnějším zákazníkům mohly chybět…

Foto: Martin Jánský

Světelný pruh přes celou záď je nejoblíbenější módní záležitostí dneška

Kabina se nese v minimalistickém designovém duchu sdíleném s koncernovými sourozenci a může se pochlubit povedenými novými dekory a látkami čalounění (kombinace imitace dřeva a měděných prvků v testovaném autě působila překvapivě vkusně), které z něj dělají příjemné místo na cestování. Samozřejmě nesmí chybět ani náladové ambientní osvětlení, které umí zajímavé triky – lišty ve dveřích vás změnou barvy upozorní třeba na otevřené dveře nebo auto skryté ve slepém úhlu.

Foto: Martin Jánský

V kabině Leonu je radost trávit čas

V centru dění je 10“ digitální přístrojový panel (na rozdíl od Octavie se však nedočkáte doplňkového head-up displeje) a zcela nový 10“ dotykový infotainment se širokou mobilní (bezdrátový Android Auto i Apple CarPlay) a online konektivitou (data pro navigaci, zprávy, počasí atd., ale i automatické aktualizace nebo vzdálený přístup přes mobilní aplikaci). Oba systémy mají asi nejhezčí grafiku z celého koncernu a skutečně propracovanou funkčnost, ale na ovládání infotainmentu si budete muset zvykat (což platí i pro Golf a Octavii) a někdy ve struktuře menu trochu pokulhává ergonomie.

Nabídka motorizací staví na známých jednotkách v modernizované variantě – benzinový tříválec 1,0 TSI s výkonem 110 koní, čtyřválce 1,5 TSI ve variantě se 130 (bude i ve verzi spalující CNG) nebo 150 koni a 2,0 TSI se 190 koni, případně turbodiesel 2,0 TDI se 115 či 150 koni. Hlavní novinkou je však elektrifikace – vedle plnohodnotného plug-in hybridu (1,4 TSI + elektromotor o celkovém výkonu 204 koní a s elektrickým dojezdem až 60 km), který na český trh dorazí až později, tu je především nový 48V mild-hybridní systém pro benzinový motor 1,5 eTSI (150 k). Lákadlo nižší spotřeby u něj však kazí vyšší cena daná spojením s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG a s vyššími výbavovými stupni.

Foto: Martin Jánský

Benzinový čtyřválec 1,5 TSI je ideální motorizací

Proto jsme pro první seznámení sáhli po motoru 1,5 TSI se 150 koni a manuální převodovkou, který nabízí nejlepší poměr ceny a hodnoty (jeho cena začíná v solidní výbavě na úrovni 615 tisíc) a má nejlepší předpoklady, aby prokázal svůj dynamický charakter. Zpočátku jej dovedně skrývá, když se při klidné jízdě projevuje nenápadně jako kterýkoliv klon Golfu: motor jen tiše přede, podvozek je pohodlný (zvlášť s adaptivními tlumiči v komfortním režimu), řízení nenáročné a záda vám kryje nálož sofistikovaných jízdních asistentů… prostě perfektní parťák na každodenní popojíždění i dlouhé štreky.

Něco na Leonu vás ale jemně poňouká, abyste zkusili trochu přidat – přesným manuálem, podřadíte o kvalt, přidáte plyn a necháte motor vytočit přes 4 000 otáček, kde už naštvaně vrčí. Proletíte jednou zatáčkou, pak druhou a už jste v tom. Lehký čumák Leonu spolehlivě vyčenichá každý apex, auto snadno mění směr a podvozek vám dodá dost jistoty, abyste do dalšího vinglu zkusili najet ještě ostřeji. Není to přímo řidičská nirvána (to očekáváme až od ostré Cupry), ale rozhodně vás za volantem dokáže nadchnout pro něco jiného než jen nudné ploužení. Tohle auto vás prostě bude bavit.

Seat Leon tak znovu potvrdil, že je volbou nadšených řidičů. A to je moc dobře, protože se tím snadno odliší od zbytku koncernových sourozenců – VW Golf je trochu sterilní, ale oddaný společník, Škoda Octavia je neobyčejně prostorná a pohodlná, Audi A3 je pak přesvědčivé prémiové zboží… Ale pokud chcete všechny jejich moderní vymoženosti, a přitom vás baví řídit, pak neváhejte a sáhněte po Leonu.

Seat Leon přichází právě teď do prodeje (ceny začínají na 484 900 Kč, kompletní ceník a konfigurátor naleznete na stránkách Seat.cz), již v červenci se pak můžeme těšit na praktičtější kombi Sportstourer.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.