Hlavní obsah

Zaveďme psychotesty a přísnější postihy za alkohol a drogy, myslí si odborník z autoškoly. A řízení s mentorem je nesmysl

Foto: Autoškola King

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rok 2024 je ve znamení nejen motoristických změn, ale i bilancování. S aktualizovanými pravidly silničního provozu přichází například přísnější bodový systém, upravené pokuty, nové značení, ale i řízení od 17 let za doprovodu mentora. O novinkách, mladých řidičích, ale i bodařích jsme si popovídali se zkušeným lektorem autoškoly Pavlem Greinerem.

Článek

Pavla Greinera z autoškoly King možná budete znát, protože je jednak aktivní na sítích, kde se snaží předávat osvětu o pravidlech silničního provozu, a také spolu s ním pro vás chystáme články, kde detailně rozebíráme dopravní situace, přednosti či značky.

Co si tedy tento nezávislý odborník myslí o novinkách platných od letošního roku, jak kouká na mladé začátečníky a co třeba bodaři? Některé pohledy vás možná překvapí…

Pavle, co soudíte o novém bodovém systému? Myslíte, že jde o krok správným směrem?

Ano. A možná by mohl být ještě přísnější u alkoholu a drog, a především bych nejvíce bodů dal za lepení se na zadek auta a vynucování si přednosti. Jinak ano, je to krok správným směrem. Začínáme se podobat pokutami Rakousku či Německu, kde najednou všichni umíme dodržovat pravidla, jak se bojíme sankcí.

Foto: Lukáš Kukla

S rokem 2024 vstoupil v platnost upravený bodový systém i sazebník pokut.

Považujete některou z novinek pro 2024 za nepřínosnou?

Já, abych pravdu řekl, moc nesouhlasím se 17letými řidiči. Nikoliv, že jsou špatnými lidmi, ale myslím si, že 90 % rodičů (mentorů) s puberťákem v autě vydrží tak maximálně tři měsíce a pak toho nechají, jelikož po určité době puberťák už bude chtít řídit podle svého a otce/mentora odstaví a nikdo s ním pak nebude jezdit.

Nebo naopak málokterý rodič si vždy najde v dnešní uspěchané době čas. Já měl tohle pubertální období také, když jsem dostal řidičák v 18 letech a jezdil se mnou táta. A i když mi dal mnoho cenných rad, tak už jsem ho potřeboval po měsíci „odstavit“, jelikož už jsem chtěl být samostatný, ale on to určitě se mnou myslel dobře.

Ono řízení od 17 let s mentorem - skutečně to sníží nehodovost tak, jak prezentuje např. Asociace autoškol?

S tímhle rozhodně nesouhlasím a budu jen mile překvapen, pokud k tomu dojde. Chybí tady u nás jakákoli osvěta pro veřejnost a mentorství to nezachrání. Máme od 1. 1. 2024 mnoho novel a veřejnost je vůbec nezná. Pořád se jen dokola dozvídáme o 17letých za volantem. To, že to funguje v jiných zemích, je tím, že tam lépe dělají osvětu pro širokou veřejnost.

Foto: Asociace autoškol

Řízení s mentorem od 17 let rozdělilo i odbornou veřejnost.

A někdy bohužel je rodič agresivní řidič a může také takto vést svého syna nebo bude mentorem jeho starší kamarád, který se rád předvádí, a tohle také není dobře. Ale opakuji, těším se pak na případná pozitivní čísla.

Dá se říct, co mladým řidičům začátečníkům nejvíc nejde?

To se asi nedá říct. Já jsem vždy smutný z toho, kolik je najednou nehod zaviněných mladými lidmi, kteří mají krátce po autoškole. Většinou je to nepřiměřená rychlost. Přitom, my jsme je nikdy v autoškole neučili, ať jezdí rychle a agresivně.

Když k vám do autoškoly přijdou lidé po vybodování, s čím mají problémy?

Nedokáží již dodržovat pravidla, jak se má. Prostě už řídí jako řidiči, kteří vždy něco poruší či překročí, a pak mají velký problém zvládnout závěrečnou zkoušku, jež musí být perfektní podle pravidel provozu.

Byl byste pro, aby v rámci autoškoly byla povinná třeba škola smyku nebo jiný dopravněbezpečnostní kurz?

Škola smyku není to pravé, ovšem určitě to také pomůže. Ale přece kolikrát do roka v našich podmínkách tady máme led a sníh a hromady vody na vozovce? Spíše se to musí vše zaměřovat na širokou edukaci, jak se má jezdit bezpečně v klasickém provozu, nespěchat, dodržovat pravidla a jiné. Tohle tady moc chybí. Dopravněbezpečnostní kurz by mohl být přesně takový.

Foto: Michal Sakař

Za nás si naopak myslíme, že jedna lekce na polygonu mnoha mladým otevře oči. Otázkou zůstává, na jak dlouho…

Kdekdo tvrdí, že auto je zbraň. Měly by řidičáky být spojené s psychotesty?

Naprosto s tímto souhlasím. Ano, zaveďme to, prosím. Přece člověk, který ví, že se chová ohleduplně a je po této „psychostránce“ v pořádku, tak nemusí mít nikdy strach, že by nemohl dostat řidičák a řídit. Ale to je asi na delší diskuzi.

Nakonec k vám osobně, proč jste tolik aktivní na sítích a bezplatně edukujete veřejnost o novinkách a dopravních pravidlech?

Nikdo to tady takhle plošně v České republice nedělá. Tím se nechci jakkoli dotknout například besipáckých pracovníků na krajských úrovních, kdy například Kraj Vysočina dělá mnoho let svou činnost na profesionální úrovni, a i jiné kraje, ale hlavní vedení BESIPu v tomto z mého pohledu absolutně selhalo.

Já si pamatuji kdysi dávno na příspěvky v televizi „Nemyslíš–zaplatíš“, a to bylo od BESIPu tak super udělané a mělo to velký vliv na širokou veřejnost, ale za posledních pět až šest let nikdo nic masově neviděl a nikdo pomalu ani neví, co je BESIP.

Foto: ČAP

BESIP, potažmo ČAP a další instituce velké kampaně dělají – naposledy 13 minut z r. 2021, potažmo projekt Start Driving, který běžel také vloni. Otázkou zůstává: Je to dostatečné?

Školy smyku, kam BESIP většinou upírá svou pozornost, toho moc nevyřeší. Máme tady mnoho novel a veřejnost je nezná. Ministerstvo dopravy mělo tiskovou konferenci, kde se chlubilo, jak bude veřejnosti novely dávat na vědomí, a nic. Takže proto to vše dělám hlavně pro veřejnost, bezplatně a natáčení včetně štábu financuji jen z příjmů mé autoškoly. Nezastávám ničí lobby a jsem svobodný ve svém rozhodování.

Tak to byl pohled zkušeného lektora pražské autoškoly, který na některé věci hledí zase trochu jinak a má své argumenty. Zatímco většina odborníků se společně shodne na vyšších pokutách, psychotestech a přísnějších postizích za závažné přestupky, témata jako řízení od 17 let, popřípadě povinné školy smyku tento kolektiv zase rozdělují. Ovšem, novinky pro 2024 jsou zatím čerstvé a jejich přínos ukáže až čas. Tak uvidíme.

Reklama

Načítám