Hlavní obsah

Na co jezdí autoškoly? Dominují vozy spalující benzin a naftu, na LPG je osmina aut. Co elektromobily?

Foto: Michal Jirák

Dneska se podíváme na data související s výcvikovými vozidly do 3,5 tuny kategorií M1, M1G, N1, N1G. A půjde o zajímavá čísla!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výcvikové vozy autoškol potkáváme denně, přičemž od příštího roku se jejich četnost nejspíš rozšíří, protože za volant vozidel s druhou sadou pedálů budou moci usednout už 15letí. Nicméně jaké palivo je mezi autoškoláky nejpoužívanější, kolik aut jezdí na LPG či CNG a jak jsou na tom elektromobily? To vše odhalí data od Ministerstva dopravy.

Článek

Víte, kolik máme v Česku registrovaných autoškol? Ani 10 000, ani 5 000, ani 3 000, ale přibližně 2 100, z toho na plný úvazek (úspěšně vycvičí alespoň více jak 50 žáků za rok) jich je cirka 800! Překvapeni? Čtěte dále, zajímavostí je víc.

Foto: Asociace autoškol

Autoškol fungujících tzv. na plný úvazek je v Česku cirka 800.

Těchto přibližně 2 100 tuzemských autoškol využívá výcviková vozidla kategorií M1/M1G a N1/N1G, kterých je evidováno k září 2023 rovných 3 907, z toho provozovaných 3 806. A od čísla provozovaných se tedy odrazíme, abychom se dostali k dalším relevantním datům vypovídajícím o vozidlech autoškoly, která potkáváme na cestách dnes a denně.

Totiž 3 691 provozovaných výcvikových aut je registrováno v kategorii M1, tedy jakožto osobní do 3,5 tuny. Automobilů kategorie M1G, tedy osobních terénních do 3,5 tuny, je pak v rámci autoškolských vozidel provozovaných jen 30.

Foto: Michal Jirák

Registrům výcvikových vozů dominují osobní auta do 3,5 tuny na benzin.

Žádná velká čísla nedělají ani nákladní automobily do 3,5 tuny, protože provozovaných výcvikových vozidel N1 je v registrech pouze 70. Pokud jde o modely N1G, tedy lehké nákladní terénní do 3,5 tuny, tak těch je provozovaných rovných 15.

V rámci paliv u provozovaných výcvikových aut do 3,5 tuny naprosto dominuje benzin s 2 281 kusy, z nichž 475 má jako alternativní pohon zkapalněný ropný plyn (LPG) a 43 stlačený zemní plyn (CNG), přičemž dalších 29 aut má CNG uvedené jakožto hlavní palivo.

Foto: Dalibor Žák

Čekali jste, že na LPG bude jezdit každé druhé výcvikové auto? Kdepak, z celkového počtu provozovaných jich je na LPG pouze osmina. Ve vztahu k čistě benzinovým vozům necelá pětina.

Zajímavostí je, že se našla 3 provozovaná výcviková auta, která jezdí primárně na benzin a sekundárně na zkapalněný zemní plyn (LNG), a také 2 vozy, jež mají alternativní palivo etanol.

Oblíbená je rovněž nafta, jelikož na ni jezdí rovných 1 483 provozovaných výcvikových aut do 3,5 tuny. Naopak okrajově se v našich autoškolách objevují hybridy (benzin + elektro), které jsou 3. Pokud jde o čisté autoškolské elektromobily, tak těch je dle registrů pouze 7.

Foto: Michal Jirák

Druhým nejčastějším palivem u výcvikových aut je motorová nafta.

Jedním dechem bychom se elektromobilům mohli vysmát, nicméně jejich podíl v autoškolách bude postupně stoupat. V Evropském parlamentu totiž leží návrh, aby se skupina B udělovala v plném rozsahu bez ohledu na to, zdali žadatel výcvik/zkoušku absolvoval v autě s manuálem/automatem. Důvod je prostý – podpora elektromobility do autoškol.

Je velmi pravděpodobné, že tento návrh projde, takže skupinu B dostane i ten člověk, který by přes manuál jinak neprošel. Nemyslíme si však, že by posléze nastala nějaká silniční apokalypsa, jelikož ten, kdo mechanickému řazení nehoví, za něj nebude (většinou) sedat. Tedy doufejme…

Reklama

Načítám