Hlavní obsah

Vyzkoušeli jsme, kolik ušetříte času, když po dálnici pojedete 150 km/h. A taky našli jednoho strašáka, o kterém se nemluví

Foto: J. Majurník, perplexity.ai

V Česku můžete na dálnici D3 jet legálně rychlostí až 150 km/h, pokud to proměnlivé dopravní značení dovolí. Vzali jsme náš testovací rodinný peugeot a vyzkoušeli, jestli to na pilotním úseku dává smysl a kolik reálně ušetříte času.

Článek

Dálnice D3 se stala místem přelomové motoristické události, od října letošního roku můžeme mezi exitem 84 Planá nad Lužnicí a exitem 131 Úsilné zvýšit rychlost až na 150 km/h, pokud to dopravní značka dovolí.

Úsek dlouhý cirka 47 kilometrů je prvním v Česku a bude zde probíhat zkušební provoz nejméně půl roku. Na možnost jet až 150 km/h vás upozorní dopravní značky, mezi podmínky povolení stopadesátky patří suchá vozovka, dobrá viditelnost, nízká intenzita provozu a žádné mimořádné události.

Foto: Jan Majurník

Rychlost 150 km/h zatím platí na zhruba 47 kilometrů dlouhém úseku dálnice D3.

Jestli se podmínky změní, systém okamžitě přepne na nižší rychlostní limit. Pokud jsou značky šedé, platí 130 km/h, pokud se nich objeví v případě nutnosti 100 km/h, tak platí stovka.

Každopádně jedno sobotní odpoledne jsme na místo dorazili i my a náš parťák Peugeot e-5008, tentokrát už na zimních papučích. Doplnili jsme volty v Táboře, nastartovali vpředu umístěný elektromotor a vyrazili vstříc D3 směr Budějovice.

Foto: Jan Majurník

Volty jsme doplnili v Táboře a pak se vydali měřit.

První měření proběhlo v tachometrové rychlosti 130 km/h, ve dvou lidech, klima na 22 stupňů automaticky. Bezmála 50 kilometrový úsek jsme ujeli za 22 minut a 15 sekund.

Druhé kolo ve stejném komfortním nastavení, akorát ve zvýšené tachometrové rychlosti 150 km/h, jsme zvládli za 19 minut a 15 sekund. To znamená, že naměřený rozdíl na skoro 50 kilometrech činí 3 minuty.

Investice do vyšší rychlosti je tak ve výsledku neefektivní, protože v praxi mnoho času vlastně neušetříte, zejména když je 150 km/h povoleno jen při splnění podmínek typu nízká intenzita provozu.

Foto: Jan Majurník

Jednou 130 km/h, podruhé 150 km/h. Výsledkem jsou ušetřené 3 minuty.

U elektromobilů, zvláště pak v zimě, kdy se obouvají zimáky s vyšším valivým odporem a je nutné intenzivněji temperovat baterii i kabinu, se i na tomto krátkém úseku projeví krátkodobé zvýšení spotřeby.

U spalovacích aut bude pak rozdíl ve spotřebě odvislý podle toho, jestli pojedete městským hatchbackem se slabým litrovým tříválcem, silnějším naftovým SUV nebo mocnou sportovní plackou s osmiválcem. Ostatně takový pokus jsme dělali v roce 2022, výsledky najdete ZDE.

Foto: Jan Majurník

Kromě vyššího aero svistu nemělo auto s vyšší rychlostí sebemenší problém.

Kromě spotřeby jsme v rodinném peugeotu vypozorovali o něco větší aerodynamický šum, ale jinak se auto chovalo stabilně, bezpečně. Konverzaci nám stopadesátka znatelně nenarušovala, stejně tak nebylo nutné zesilovat rádio.

Elektrická e-5008 už prokázala, že se s ní dá cestovat na dlouhé trasy za náklady jako u dieselu. Nyní potvrdila, že můžete frčet stabilně i 150 km/h, jen bude uvnitř trochu větší šum a stoupne spotřeba energie.

Nabíjení firemního auta doma

Řada firem ve svých vozových parcích provozuje elektromobily a může se tedy stát, že jej vyfasujete jakožto služebák. Na druhou stranu ne vždy je možné ve firmách zřídit nabíjení, kolikrát také potřebujete nabít po cestě, na hotelu či prostě jen doma.

Aby se v nabíjení, refundaci a v uplatnění nákladů udělal pořádek, vymyslel ČEZ chytrý nabíjecí kabel se SIM kartou, který každé zaznamenané nabíjení odešle do databáze. Vy, správce flotily a klidně i účetní pak mají přehled o tom, kdo nabil, kde nabil, za kolik a tak podobně.

Zkrátka když místo naftového kombíku 308 dostane pracovník SUV e-3008, může jej nabíjet doma a firma díky kabelu přesně ví, kolik korun má zaměstnanci nahradit.

Foto: Jan Majurník

Chytrý kabel od ČEZ je vlastně taková přenosná nabíjecí stanice.

Chytrý software tedy umí spočítat náklady, pamatujete si offline posledních sto relací, kabel zvládá výkon až 22 kW, je dlouhý 5 metrů, umí detekovat typ zásuvky, omezit výkon nabíjení nebo snížit proud, pokud máte slabší jističe (třeba na chalupě).

Zařízení stojí bezmála 27 tisíc korun s DPH, vyrábí se v Česku, má životnost 10 až 15 let a jakožto nabíječka a certifikované měřidlo (má v sobě elektroměr) podléhá každoroční standardní revizi a jednou za 4 roky i revizi měřidla.

Stinná stránka rychlosti

Za rychlostí 150 km/h se však ukrývá jedno potenciální nebezpečí, o kterém se už tolik nemluví. Jde o reakční dráhu a brzdnou dráhu.

Připomene, že reakční dráha ve vztahu ke krizovému brzdění je vzdálenost, kterou auto urazí od doby reakce řidiče (zraková, vyhodnocení, svalová) po fyzické zahájení brzdění (destičky se přirazí ke kotouči).

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Rychlost 150 km/h s sebou nese proti 130 km/h vyšší rizika během krize.

Při 130 km/h při reakční době řidiče včetně technické prodlevy brzd souhrnně trvající 1 sekundu auto urazí asi 36 metrů, a to je délka necelých osmi modelů Peugeot 5008. Při 150 km/h při stejném scénáři jde o reakční dráhu skoro 42 metrů, což odpovídá délce skoro devíti rodinných Peugeotů 5008. Rozdíl asi 6 metrů, tedy auta a kousek.

Čistě brzdná dráha na suchu na letních gumách ze 130 km/h bude u moderního vozu s ABS při plné krizové brzdě asi 84 metrů, jak ukazují data organizace BESIP. Ve 150 km/h bude o nějakých 30 metrů delší.

Foto: Jan Majurník

Brzdnou dráhu ovlivňuje řada faktorů, například pneumatiky, adheze, způsob brzdění, sklon vozovky, technický stav nebo vyspělost brzdového systému včetně tolik důležitého ABS.

Přestože se na dálnici D3 povoluje rychlost 150 km/h pouze je-li to bezpečné, tak pokud vezmeme brzdnou i reakční dráhu (dráha zastavení) ze 130 km/h na nulu činící asi 120 metrů, tak ze 150 km/h bude na stejné dráze 120 metrů nárazová rychlost přes 80 km/h, jak uvedl v pořadu Máte slovo dopravní expert Roman Budský. A tehdy je to fakt malér, z něhož nevyjdete bez zranění.

A když se odhodláte namísto 150 km/h jet 160 km/h? Pak bude nárazová rychlost na stejné dráze 120 metrů přes 100 km/h. A tehdy se riziko vážných zranění nebo úmrtí ještě zvyšuje.

Tím vám 150 km/h nezakazujeme, moderní auta jsou na tuto rychlost jízdně stavená, ale… Poukazujeme na minimální časovou úsporu, o něco vyšší hlučnost i spotřebu a na potenciální rizika při krizových situacích.

Co taková rychlost dovede, si totiž můžete vyzkoušet třeba na škole smyku, kam jsme s peugeotem vyrazili i my. Koukněte ZDE, ať víte, o co jde.

Načítám