Hlavní obsah

Vyzkoušeli jsme novinky od Peugeotu: 5008 je poprvé čtyřkolkou!

Foto: Martin Tolar
7:19
7:19

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Peugeot uvedl na trh dvě novinky, jedna se týká SUV 5008, které se dočkalo nové nejsilnější plně elektrické varianty e-5008 Dual Motor, druhou je pak uvedení elektrického modelu e-408. Obě novinky jsme projeli a zde jsou první dojmy.

Článek

Peugeot 5008 je třetí nejprodávanější model této značky a v aktuální generaci se představil poměrně nedávno. Přesto už přichází na trh s novinkami, které jsme vyzkoušeli při české prezentaci. Poprvé se objevila možnost mít pětimístnou variantu s větším zavazadelníkem a také se objevila nejsilnější elektrická verze. A elektrickou verzi už nabízí i model 408.

Nejprve jsem osedlal 5008 s hybridním motorem. Tady o žádnou novinku pod kapotou nejde, elektrikou posilněná dvanáctistovka je stará známá. I prostor v obou řadách sedadel je královský, jak jsme zvyklí. Jedinou změnou je zavazadlový prostor, kam už se neskládá další dvojice sedadel. Díky tomu nabídne 994 litrů místo dosavadních 916. Jistě, někdy ani to nestačí, takže můžete sklopit sedadla a budete mít 2 310 litrů. Zavazadlový prostor má dvojitou podlahu. Látkové čalounění interiéru působí velmi hodnotným dojmem, nepraktická je ale mělká přihrádka na nabíjení telefonu, ze které má přístroj tendenci při prudké akceleraci vyputovat ven. A problémy nám při jízdách způsoboval i infotainment a připojení telefonu přes Android Auto, kdy u všech zkoušených 5008 docházelo k odpojení telefonu během jízdy.

Ovšem nečekejte, že méně sedadel znamená i méně korun v ceníku. Peugeot doufá, že si zákazníci jen vyberou, zda třetí řadu potřebují, nebo ne, ale na cenu to žádný vliv nemá. Dovedu si představit nějakého českého řidiče, který nemá žádné děti, a tedy ani vnoučata, ale má chatu, a tak chce větší kufr bez dalších sedadel. Ale spíš očekávám, že za stejnou cenu si většina Čechů stejně bude dál kupovat sedmimístnou verzi, protože co kdyby se jim ta dvě sedadla někdy hodila. Možná, kdyby to Peugeot udělal opačně a uvedl nejprve pětimístnou a až nyní sedmimístnou verzi za stejnou cenu, vnímali by to zákazníci lépe.

Teď už k druhé variantě, Peugeotu e-5008 Dual Motor. Ten má, jak název napovídá, hned dva elektromotory. Vpředu je stejný jako u dosavadní verze, s výkonem 157 kW. A točivým momentem 343 Nm. Vzadu je další s výkonem 83 kW a točivým momentem 166 Nm, a ten pohání podle potřeby zadní kola. Celkem tedy Peugeot v této variantě nabízí stádo 239 kW (ekvivalent 325 koní) a 509 Nm, což je velice solidní číslo, a navíc je to první čtyřkolka v historii modelu 5008. Díky tomu se tenhle praktický rodinný crossover dostane na stovku za 6,5 sekundy. Tedy crossover… Peugeot tvrdí, že jde o SUV, a když má pohon všech kol, tak bych to francouzské značce uznal. Prakticky zaměřené bude zajímat, že peugeot utáhne přívěsy o hmotnosti jedné tuny.

S takovými parametry je peugeot opravdu svižný, možná dokonce i dost rychlý. Navíc je to elektromobil s velkou baterií v podlaze, takže má nízko těžiště. Když si k tomu přidáte tužší nastavení tlumičů a silnější stabilizátory, a také přibrzďování kol pomocí obou elektromotorů, je tu mnohem sebejistější auto, které se ještě méně naklání v zatáčkách. Když najdete hezkou silnici, jede peugeot opravdu dobře, ale ke sportovním zážitkům by musel mít komunikativnější řízení. Jenže nic takového od SUV nikdo nečeká a ani to po něm nechce. Na hrbolech ale drncá o trochu víc.

Peugeot se v této verzi s baterií 73 kWh chlubí dojezdem 473 kilometrů (jednomotorová verze má s touto baterií 497 kilometrů), ale to bychom na to nesměli s kolegou při testování šlapat a zkoušet ten podvozek. Pak se nám spotřeba pohybovala mezi 18 až 22 kWh. Nabití z 20 na 80 % zabere pouhou půl hodinu. Navíc čtyřkolku zatím nelze mít s větší baterií Long Range (97 kWh), která jinak snižuje světlou výšku o 15 milimetrů. Peugeot v budoucnu rozšíření nabídky o větší baterii i u dvou motorů nevylučuje, ale počká na ohlasy a zájem zákazníků o takovou verzi. A jejich ochotu ji zaplatit.

Hybridní 5008 můžete koupit nyní za 810 tisíc korun, elektrickou za 1 070 000 korun a tento Dual Motor startuje na částce 1 625 000 korun. Je to ovšem i tak docela dobrá nabídka, protože jde o úvodní edici ve vrcholné verzi GT a v ceně dostanete výbavu za zhruba 150 tisíc korun. Pokud se vám auto líbí, neváhejte, příští modelový rok se už nejspíš masážní sedadla a další luxusní prvky přesunou do příplatkové sféry. Navíc moc jiných sedmimístných elektrických SUV s pohonem všech kol na výběr stejně nemáte.

Nakonec zbyl čas i na krátké svezení s modelem e-408, který byl v tu chvíli jediným v Česku. Jde o žhavou novinku a jelikož Peugeot 408 čeká příští rok na facelift, tak se patrně více elektrických variant prodá až v rámci faceliftované verze. Nabízí elektromotor s výkonem 157 kW (ekvivalent 210 koní) a baterii s kapacitou 58,2 kWh. Peugeot udává spotřebu 14,8 kWh a dojezd 455 kilometrů, což se jeví jako dosažitelné. My jsme v rámci testování měli spotřebu kolem 16 kWh při ostřejším jízdním režimu, ale ocenil jsem rekuperaci pádly, díky níž se dá auto řídit jedním pedálem stejně jako u e-5008.

Tady naštěstí žádné problémy s infotainmentem a připojením telefonu nebyly. Pochvalu si zaslouží prostor na zadních sedadlech, kde pro nohy najdete úctyhodných 260 milimetrů. Jinak si samozřejmě všimnete menšího zavazadlového prostoru, který má 468 litrů, zatímco hybrid nabídne 536 litrů. Po sklopení sedaček je to 1 542 litrů, zatímco hybrid nabízí 1 611 litrů. To už pro někoho může být zásadní informace. Ale mě víc zajímalo, jak auto jezdí a dle očekávání je to mnohem lepší než jakékoliv SUV. Peugeot 408 těží z dlouhého rozvoru a nižší karoserie, takže je mnohem stabilnější a komfortnější, současně ale ještě jistější v zatáčkách. Pokud bych chtěl přejet půl Evropy, vybral bych si rozhodně 408. Za elektrickou novinku bych v akci zaplatil minimálně 909 000 Kč.

Takové jsou tedy poslední novinky od francouzského lva. Peugeot před pár roky naskočil na vlnu velmi líbivého designu, ale nyní k tomu nabízí i solidní konkurenceschopnou techniku a velmi zajímavé parametry. Je pravdou, že Peugeot to má to má ve své historii jak na houpačce, ale zdá se mi, že teď je zrovna nahoře v té své křivce. Tak snad se mu podaří tam zase chvíli udržet.

Načítám