Hlavní obsah

Sedmimístný rodinný Peugeot toho nabízí víc než jen atraktivní cenovku. Podívali jsme se i na netradičně řešené pracoviště řidiče

Foto: Lukáš Kukla
10:14
10:14

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

V naší Garáži máme ještě na nějakou dobu zaparkovanou elektrickou e-5008 od Peugeotu, s níž jsme projeli část Evropy, vzali ji do zoo i na školu smyku a poznali ji více do hloubky. Tady jsou naše další dojmy, co se nám na tomhle rodinném SUV (ne)líbí.

Článek

Rodinné SUV Peugeot e-5008 ve výbavě GT už nějaký ten týden zkoušíme, proto jsme ho vzali do Nizozemska i Belgie, prozkoumali super aquapark v Polsku nebo jej potrápili na škole smyku na polygonu.

S přibývajícími tisícovkami ujetých kilometrů každý řidič auto poznává hlouběji a hlouběji, nás na elegantním lvím SUV zaujalo, ale i zamrzelo několik věcí. Pár z nich je podstatných, něco detaily…

Líbí se

Na e-5008 oceňujeme, že je už v rámci základní ceny od 1 070 000 Kč standardně sedmimístná, a pokud třetí řadu nepotřebujete, tak si auto jednoduše objednáte bez ní. A bez příplatku, což je fér.

Když jsme u té ceny, tak ta je vzhledem k velikosti vozu (délka skoro 4,8 metru, šířka skoro 1,9 metru), počtu míst k sezení (5 nebo 7), modernímu pojetí interiéru, sériové výbavě, elektropohonu a velikosti standardního akumulátoru 73 kWh přijatelná. Pokud toužíte po delším dojezdu (Long Range) s baterkou 96,9 kWh, tak si připlatíte 105 000 Kč.

Foto: Lukáš Kukla

Peugeot e-5008 je kus auta. Rozměrové podobný Škodě Kodiaq druhé generace.

Velice podstatný je u elektroaut dojezd, který závisí na mnoha faktorech, my v rámci našich toulek různými silnicemi Česka i Evropy posbírali cenná data.

V provozním režimu (jaro, léto) převážně město a okresky auto s baterkou 73 kWh reálně spotřebuje na stylových kolech R20 asi 16,5 až 17 kWh na sto kilometrů. To znamená, že nejvyšší dojezd s plně nabitou baterkou činí 430 až 442 km.

Jestliže hltáte kilometry vesměs jen po dálnicích, tak si vezme okolo 20 kWh, tedy ujede kolem 365 rychlostních kilometrů na jedno plné nabití. Dlouhodobý průměr za několik tisíc kilometrů (mix dálnic, okresek, města) se pak pohybuje kolem 18,2 kWh na sto, což dává reálný dojezd 400 km.

Foto: Patrik Klamta, Polygon Hradec Králové

Kolik kilometrů na plnou baterku 73 kWh kombinovaně ujede Peugeot e-5008 v letním období? Zhruba 400.

Není tak vysloveně nutné sahat po Long Range variantě, základní akumulátor pokryje potřeby i dálkových výletníků. Nutno však dodat, že v zimě dojezdy kvůli tepelnému komfortu a zimním gumám o něco klesnou, což platí pro všechny elektromobily.

Podstatné plus

Každý, kdo s elektromobily jezdí, tak má určitý specifický respekt ze zimního prostředí a kluzkého povrchu. Vyšší hmotnost elektroaut obvykle spojená s širokými pneumatikami totiž mohou zapříčinit snažší přechod do smyku nebo delší brzdnou dráhu (na sněhu, ledu, kluzku…), ve srovnání s lehčím autem na užších gumách.

Tomuto jevu jsme se detailněji věnovali ZDE a s testovaným Peugeotem e-5008 také zažili pár uměle vyvolaných krizových situací na polygonu, včetně zmíněné školy smyku. Výsledek?

Foto: Patrik Klamta, Polygon Hradec Králové

Práce ABS i stabilizace je tady ukázková. Žádné váhání, prodlevy, ale efektivní práce pomáhající při krizi.

Musíme pochválit práci ABS i podvozkové stabilizace. Především oceňujeme, že auto ve smyku zadní nápravy neaktivuje rekuperaci (mohla by smyk zhoršit), ale nechává pracovat stabilizační systém. Což by měl umět každý elektromobil, ovšem realita bývá jiná.

Při jízdě po sněhu nebo jiném klouzavém povrchu však i nadále doporučujeme ubírat citlivě plyn, zejména pokud pracujete se silným regenerativním brzděním.

Detaily, které potěší

A pak tu máme drobnosti, které však stojí za zmínku. V testované GT specifikaci má vozidlo pneumatiky 235/50 R20, tedy nízkoprofily, které u některých aut citelně ovlivní jízdní komfort. U e-5008 však nepozorujeme žádné větší zhoršení pohodlí, a to jsme s peugeotem jeli už po lecčem.

Foto: Lukáš Kukla

I na nízkoprofilových dvacítkách je vozidlo komfortní, naladěné spíše do houpava.

Nová auta (většina) už musí mít povinný systém upozornění na překročení načtené rychlosti. Asistent leckdy nefunguje správně a umí být i otravný, u Peugeotu vás varuje spíše decentním zvukem, proto nemáte potřebu hlídače pokaždé vypnout. Pokud ano, jde to na dvě ťuknutí do displeje, obdobně jdou deaktivovat i další asistenční systémy typu hlídání pruhů a jiné.

SUV nabízí plně digitální přístrojový štít sdružený s displejem infosystému. Nechybí ani připojení Apple CarPlay i Android Auto, standardně zobrazované na infosystému. Zjistili jsme ovšem, že populární aplikaci Waze vám skrze Apple CarPlay auto na přání pustí přímo před oči do budíků.

Foto: Jan Majurník

Waze do budíků? Zejména na dlouhé trasy vítaná věc.

Nakonec jde o ostřikovače a stěrače. Peugeot jim říká Magic Wash a fungují tak, že vám nanesou kapalinu skrze stěrače po celé stírané ploše. A to zlepší samotnou čistící účinnost, plus sníží spotřebu kapaliny.

Stojí za zlepšení

Peugeot by měl zapracovat na zlepšení křivky nabíjení a udržení špičkového výkonu. Totiž maximální výkon stejnosměrným proudem sice činí 160 kW, ale reálně se moc dlouho neudrží.

Záleží pochopitelně na řadě faktorů, ale obvykle do 40 % nabití spadne na 130 kW, poté klesne na 100 kW a klesá dále. Rovněž bychom uvítali přidání virtuálního tlačítka na ruční spuštění předehřevu akumulátoru. Zatím systém funguje tak, že si jeho teplotu udržuje sám.

Máme potvrzeno, že ručně spouštěný předehřev baterie do nově vyrobených vozů značky Peugeot přichází (to by mělo zlepšit průběh nabíjení), ale do starších se pravděpodobně zpětně nedostane.

Foto: Jan Majurník

Křivku nabíjení by to chtělo zlepšit, člověk pak tráví na nabíječce zbytečný čas navíc.

Funkce živení ostatních spotřebičů energií z trakční baterky (V2L) se do nových modelů Peugeot teprve dostává, dříve vyrobené vozy ji zpětně nedostanou. Je škoda, že taková funkce zde nebyla už od začátku.

K tomu by přišel vhod i kempovací režim, který by podobně jako v modelech Hyundai nebo Tesla uměl živit topení a jiné spotřebiče z trakční baterky. Přece jen velké SUV typu e-5008 vybízí k tomu, abyste do něj jednou za čas dali matrace či jednoduchou vestavbu a vyrazili kempovat.

Za přepracování by také stála pomocná ruka každého elektromobilu, kterou je aplikace pro vzdálenou správu. V rámci funkčnosti, rychlosti a efektivity si drží prvenství Tesla. Pak dlouho nic a pak ti ostatní.

Foto: Peugeot

Z aplikace My Peugeot úplně netančíme. Stálo by za to vzít si příklad z Tesly.

V Peugeotu, potažmo v celém Stellantisu, jsou v tomhle odvětví trochu pozadu. Ovládací aplikace My Peugeot nefunguje vždy úplně spolehlivě, někdy příkaz neprovede či naopak reálně provede, ale napíše, že neproběhl. Rychlost také není kdovíjaká, stejně jako rozmanitost funkcí. Na tomhle by vývojáři velkého automobilového uskupení měli zamakat.

Nakonec nás ještě zamrzelo, že elektrická verze nemá vpředu takzvaný frunk, což je odkládací prostor. Nejspíš to však technicky není možné, právě kvůli multipalivové platformě, na níž 5008 nabízí mild-hybridní, plug-in hybridní i ryze elektrický pohon.

Foto: Lukáš Kukla

Místo úložného prostoru najdete vpředu zakrytování.

Ze stejného důvodu pak nejde o zadokolku v elektro verzi (efektivnější přenos točivého momentu), ale o předokolku, případně se nabízí elektrická čtyřkolka.

Poslední detail, který bychom změnili, je možnost úplného vypnutí rekuperace nebo její velké omezení. Peugeot e-5008 nabízí tři stupně regenerativního brzdění, ten slabý simuluje situaci, kdy u auta se spalovákem dáte nohu z plynu a ono začne brzdit motorem.

Uvítali bychom však režim čtvrtý, a to rekuperace vypnuta nebo velmi silně omezena, což umí třeba Mercedes nebo Kia. Kdekdo by pak ocenil i automatickou rekuperaci napojenou na asistenční systémy i mapové podklady, což nabízí třeba škodovky.

Buď, anebo

Peugeoty už nějakou dobu spoléhají na pracoviště řidiče pojmenované i-cockpit, které se v 5008 skládá z useknutého volantu, vyvýšených sdružených displejů a dotykové lišty s programovatelnými virtuálními tlačítky.

Jenže volant v klíně nesedí úplně každému, proto i-cockpit častokrát bývá jako Fiat Multipla. Buď ho milujete, nebo odmítáte. Jestli vám tohle futuristické rozhraní kokpitu nesedne, pak můžete pro stejnou pohonnou techniku najít třeba u Citroënu, Opelu či DS, ale jestli sedne…

Foto: Lukáš Kukla

Rozložení i-cockpit je jiné a nesedí každému. Nicméně pokud sedne, tak stojí za to.

Pak vám peugeot nabídne několik příjemných vychytávek. Na středovém tunelu najdete nejen úložné prostory s USB porty, ale rovněž vykrojený panel s fyzickými tlačítky na ovládání například výhřevu zadního skla i zrcátek, ofuku oken, výstražných světel, hlasitosti či třeba jízdních režimů. Díky vykrojení tunelu pak spolujezdec získá o něco více životního prostoru.

Dotyková lišta pod infosystémem nabízí tu přednost, že si do ní můžete naprogramovat různé funkce. Puštění výhřevu, ventilace či masáže sedadel je tak otázkou ťuknutí, stejně jako aktivace kamerového systému či přechod do podmenu asistenčních systémů. Tímto výrobce zvládl zčásti (a úspěšně) nahradit fyzická tlačítka.

Foto: Lukáš Kukla

Programovatelná lišta je skvělým každodenním pomocníkem, který částečně nahrazuje fyzická tlačítka.

Někomu pak vyhovuje zástavba řadící páčky do palubní desky, pro jiného však může jít o zbytečné natahování se, zvlášť pokud má dotyčný nižší vzrůst/kratší ruce.

Standard s bonusy

Celkově shrnuto je Peugeot e-5008 povedeným moderním elektromobilem, který nabízí slušnou základní cenu, solidní jízdní schopnosti, přijatelnou spotřebu a 7 míst k sezení v základu. Navíc pokud vám sedne i-cockpit, bude vás ono futuristické rozhraní vysloveně těšit.

Nejde o auto, s nímž byste každý den spěchali, ale primárně o pohodlné rodinné prostorné cestovní SUV, co zvládá odvézt děti do školy stejně snadno jako celou rodinu na dalekou dovolenou. Navíc za náklady dieselu, leckdy i za méně, a to nemusíte mít domácí nabíječku, jen stačí vědět, kde a jak veřejně nabít.

Načítám