Článek
Ačkoli některé letní dny připomínají spíše podzim, stejně máme většinu času takové počasí, že koupaliště nebo aquaparky vítají davy návštěvníků. Letos se v polském Chorzówě (hned vedle Katovic) po deseti letech otevřelo zrekonstruované koupaliště Fala (vlna v překladu), které si Češi okamžitě zamilovali.
Přece jen leží hodinu jízdy z Ostravy, dvě hodiny od Olomouce, tři hodiny od Brna a 2,5 hodiny cesty ze Zlína. Primárně tedy láká obyvatele východní části České republiky a my zjišťovali, proč je tak oblíbené.
Vyrazili jsme naším elektrickým parťákem e-5008 z Hradecka, navigace hlásila necelé čtyři hodiny a v plánu byla jedna zastávka na oběd s nabíjením v Ostravě. Stav akumulátoru hlásící 86 % dával jistotu dojezdu kolem 400 kilometrů, proto jsme se na dálnicích a silnicích první třídy nikterak neomezovali. Zkrátka jako se spalovákem.
Rovnou pro vás máme jeden tip po cestě, a to v Moravské Třebové. Nachází se ZDE vyhlášený stánek s točenou zmrzlinou (lze sedět na místě nebo vám ji dají do auta). Jeho předností je to, že za rozumné ceny dostanete velké porce zmrzliny (60 Kč za extra velkou), která je vysloveně lahodná. S kartou neuspějete, takže si připravte drobné. Nebo zmrzku zaplatíte přes QR kód.
V Moravské Třebové je hned u hlavního tahu stánek s vyhlášenou zmrzlinou. Je vynikající!
Během cesty s peugeotem jsme se zaměřili na jízdní režimy, konkrétně v některých úsecích cesty vyžadujících svižnější reakce jsme navolili sport a auto skutečně ožilo.
Na ekonomický či normální mód má e-5008 omezený výkon a sníženou reakci na sešlápnutí plynového pedálu (kvůli dojezdu), ovšem s výjimkou sešlápnutí plynu na podlahu, kdy se uvolňuje veškerý dostupný výkon. Na sportovní režim má auto rovnou odemčený vyšší výkon a svižněji reaguje na přidání plynu.
Dojeli jsme až do Ostravy a rozbalili obědové bifé, zatímco peugeot se na Tesle nabíjel (stanice umí až 250 kW) za aktuálně 9,20 Kč za 1 kWh (členská cena s tarifem 290 Kč měsíčně, 2 500 Kč ročně). Bez členství by šlo o 12,90 Kč.
Pokud máte Teslu nebo si koupíte členství, dosáhnete na výhodné ceny za nabíjení.
Hned vedle Tesly je nicméně síť Ionity (350 kW), kde s tarifem za 305 Kč měsíčně nabíjíte za 12 Kč za 1 kWh, případně bez tarifu, ale s bezplatnou registrací za 19,95 Kč za 1 kWh. Komu nevoní ani jedno a má raději třeba ČEZ, ten má na svých stanicích s výkonem nad 150 kW do konce roku akční cenu 11 Kč za 1 kWh s tarifem za 300 Kč měsíčně. Bez něj platíte 18 Kč.
Jakmile překročíte hranice s Polskem, změní se nejvyšší povolená rychlost na dálnicích na 140 km/h. Cestou do Chorzówa se nemusíte bát žádných dálničních poplatků, protože Poláci mají zpoplatněné jen některé dálniční úseky, navíc formou mýta.
Ještě než dojedete ke koupališti, zastavte se někde vybrat si hotovost a chtějte minci v hodnotě 2 zlotý. Budete ji potřebovat do skříňky na koupališti. Při té příležitosti jsme ověřili ceny pohonných hmot na Katovicích na Orlence, kde stál benzin začátkem srpna v přepočtu 33,90 Kč za litr, nafta 35,6 Kč za litr a LPG za 15,25 Kč.
Chcete svézt? I rodinná krabice umí být svižná, stačí jen přepnout do sportu.
Možnosti parkování
Než se dostaneme k samotnému koupališti, koukněte na praktické rady ohledně parkování a cen. Na oficiálním webu nejsou detailněji popsané, takže byste se na místě mohli snadno ztratit.
Koupaliště Fala leží ve Slezském parku (ten se pomalu obnovuje), takže autem nezaparkujete až před vchodem. Podle oficiálních propozic máte na ulici Siemianowicka odbočit na místo na Google mapách značené jako P10 (aleja Klonowa 1), na Mapy.com zde.
Po silnici pokračujete dál, až narazíte na parkoviště se závorou (po levé straně) ZDE, kde si vezmete lístek. O víkendech v časech 9:00 až 19:00 hodin jezdí co půlhodinu na koupaliště bezplatný kyvadlový autobus.
Placené parkoviště blíže k hlavní cestě ke koupališti má omezenou kapacitu.
Můžete na místo dojít i pěšky, což zabere půl hodiny. Parkovací lístek každopádně neztraťte, předložte jej na pokladně a budete mít stání zadarmo.
Alternativou je zaparkovat přímo v parku. Nejblíže ke koupališti jde o TENTO vjezd, kde můžete použít rozsáhlé parkovací plochy vedoucí až ke stadionu. Nebo zaparkovat na menším parkovišti (ZDE) blíže k hlavní cestě vedoucí na koupaliště.
Parkování ve Slezském parku stojí pro auta do 3,5 tuny ve všední dny 3 zlotý na hodinu (17 Kč) a o víkendech 5 zlotých na hodinu (29 Kč). Platíte kartou v automatech (my našli jeden u stadionu), ale pozor, museli jsme nejprve načíst lístek z koupaliště (vstupenku) a až poté parkovací lístek. Systém nás totiž jinak nechtěl pustit k placení.
Park Śląski (Slezký park) se obnovuje, takže zde narazíte na stavby staré, opuštěné, ale i na opravená místa. Plus tu mají lanovku Elka.
Koupaliště a jeho atrakce
Vstupenku na koupaliště Fala (otevřeno v létě 9:00 až 19:00 hodin) si prozatím nejde koupit online, nicméně na místě najdete několik automatů podporujících platbu kartou a klasickou pokladnu. Základní denní vstupné pro osoby nad 16 let stojí 47 zlotých (270 Kč), po 15:00 hodině vyjde na 39 zlotých (225 Kč). Mladší osoby a senioři nad 70 let mají slevy, stejně tak jdou koupit výhodnější rodinné vstupenky.
Dovnitř se dostanete přes turniket a budete moci zamířit k převlékacím kabinkám, které mají sezení i zrcadlo. Následně si můžete vybrat jednu z bezmála 800 úložných skříněk, kam si dáte věci, a po vložení mince v hodnotě 2 zlotý ji uzamknete. Klíček máte na ruce jištěný řemínkem, mince se vám po odemčení vrátí.
Skříňky jsou sice menší, ale je jich skoro 800. Na fotce můžete vidět také převlékací kabinky.
A pak už konečně vyrážíte za vodními radovánkami, kde už od pohledu pochopíte, proč je tenhle opravený vodní park tak moc oblíbený. Všechno je tu nové, nezničené, kolem se to hemží plavčíky, kteří dohlíží mimo bazénů i na hřiště či dětské skluzavky.
Pro plavce jsou tu 23 metru dlouhé dráhy, nechybí relaxační bazény, velká kopulovitá skluzavka, na jejíž vrchol se dostáváte za pomoci lana. Dále jsou zde skokanské můstky, bazén s modrou koulí vytvářející vlny, vyhlídkový průhledný bazén, tři tobogány, jedna skluzavka (ta ovšem nefungovala) nebo divoká řeka.
Tři tobogány, jedna skluzavka, kolem divoká řeka.
Atrakcí, která rozhodně stojí za návštěvu, je bazén s vlnobitím. Každou celou hodinu na 10 minut, ale s tím, že technologie vytváří vlny tak, že máte pocit, jako byste plavali v rozbouřeném moři. Tomu odpovídá i počet plavčíků připravených na okraji bazénu.
Vyplatí se sem vyrazit, i když nejsou venku pařáky, voda má obvykle 26 či 27 stupňů. Na místě najdete i klasické občerstvení typu káva (60 Kč), limonáda (60 Kč), burger (170 Kč), nanuk (40 Kč), párek v rohlíku (70 Kč), hranolky (70 Kč).
Než na místo vyrazíte (návštěvu doporučujeme), ověřte si na Facebooku Park Śląski, že je koupaliště otevřené. V případě nepřízně počasí jej provozovatel uzavře a ohlásí to klidně jen den předem. O této skutečnosti nicméně informuje minimálně na Facebooku.
Slezský park není jen koupaliště. Dá se tady ještě projít, jet na kole, na bruslích, navštívit japonskou zahradu, planetárium, svézt se lanovkou Elka, prohlédnout si rostliny a sochy, zajít do pivovaru, podívat se na taneční kruh (plocha se sezením okolo), zajít do lunaparku, na dopravní hřiště, do skateparku, zoologické zahrady, na stadion nebo třeba do labutího domu (vodní plocha s rotundou).
Cestovní náklady
Rodinný Peugeot e-5008 se opět ukázal jako vhodný parťák i pro dálkové cestování. Díky průměrné spotřebě na trase z Hradce do Polska a zpět pod 17,5 kWh na sto a nabíjení pod 9 Kč za 1 kWh vyšlo 100 km na ani ne 160 Kč (bez Tesla členství by to bylo 226 Kč). A to jsme zase na nákladech úsporného dieselu jezdícího za pět na sto.
Navzdory rozměrům není e-5008 v létě příliš hladová po energii. Dálkový průměr (dálnice, silnice první třídy, obce) pod 17,5 kWh na sto mluví sám za sebe.
Určitou nevýhodu vidíme v poměrně rychle padající křivce nabíjení. Auto sice zvládá stejnosměrným proudem nabíjet výkonem až 160 kW (ne vždy), nicméně vysoký výkon obvykle vydrží nejdéle do 50 % nabití a poté pozvolna klesá. Má tedy smysl nabíjet do zhruba 80 % a následně pokračovat v jízdě.
Na cestách pak oceníte ergonomické sedačky s výhřevem, ventilací a masáží, hojné odkládací prostory na pití či svačinu a komfortní naladění podvozku, byť občas až do houpava. K tomu si přidejte prostorný kufr o objemu 945 litrů (v pětimístu) nebo 348 litrů v sedmimístném uspořádání a atraktivní základní cenu od 1 070 000 Kč. Výsledkem je moderní rodinné elektroSUV, které umí jezdit za náklady dieselu.